5 צפייה בגלריה
מעבדה לבדיקות של אבעבועות הקוף בשנגחאי
מעבדה לבדיקות של אבעבועות הקוף בשנגחאי
מעבדה לבדיקת אבעבועות הקוף בשנגחאי, חמישי
(צילום: AFP)
הרשויות בברזיל ובספרד דיווחו אתמול (שישי) על שני מקרי מקרי מוות של נדבקים בנגיף אבעבועות הקוף. ככל הידוע, מדובר במקרי המוות הראשונים מחוץ ליבשת אפריקה המקושרים להידבקות בנגיף מאז החלה ההתפרצות הנוכחית בחודש מאי. הראשונה לדווח הייתה ברזיל, שדיווחה על מות גבר בן 41. זמן קצר לאחר מכן, משרד הבריאות הספרדי דיווח על מקרה המוות הראשון בשטח המדינה, אך לא ציין פרטים נוספים כמו נסיבות המוות או מועד הפטירה.
לפני שבוע, ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפשטות אבעבועות הקוף. מזכ"ל הארגון טדרוס אדהנום גברייסוס ציין כי הנגיף התפשט בהתפרצות הנוכחית ל-74 מדינות וכי התגלו יותר מ-16,000 מקרי הדבקה בתוך חודשים אחדים. בספרד, מדינה עם מספר נדבקים בנגיף מהגבוהים בעולים, תועדו עד כ-4,300 מקרי הדבקה. עם זאת, משרד הבריאות הספרדי הודיע אתמול כי רק 3.2% מהנדבקים שעליהם יש מידע אושפזו בבתי החולים.
5 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון לאבעבועות הקוף בלונדון, ארכיון. אתמול דווח מקרה המוות הראשון באירופה הקשור לנגיף
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
למרות מספר ההדבקות הגבוה, עד כה דווחו רק שבעה מקרי תמותה שקשורים לנגיף ברחבי העולם. גברייסוס הוסיף כי הסיכון להתפשטות הנגיף ברחבי העולם מתון - חוץ מבאירופה, שבה לדבריו הסיכון הזה גבוה.
החלטתו של גברייסוס להכריז על מצב חירום בינלאומי נעשתה חרף העובדה שלא הושגה הסכמה כללית על כך בוועדה האחראית על הנושא בארגון, אולם לדבריו העובדה שהנגיף התפשט כבר למדינות רבות כל כך "יוצאת דופן". גברייסוס ציין כי ההתפרצות ממוקדת כעת בעיקר בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים.
5 צפייה בגלריה
קורונה מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
קורונה מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי גברייסוס. ציין כי התפשטות הנגיף לכל כך הרבה מדינות "יוצאת דופן"
(צילום: AP)
"יש לנו התפרצות שמתפשטת ברחבי העולם במהירות רבה באמצעות שיטות חדשות של הדבקה - שאנחנו מבינים מעט מאוד לגביהן ואשר מתאימות לקריטריונים של תקנות הבריאות הבינלאומיות", אמר גברייסוס - שהכיר בכך שבין חברי ארגון הבריאות "יש דעות מנוגדות" בסוגיה. הוא ציין כי קולו שימש כקול מכריע בהצבעה בוועדה בשאלה אם להכריז על מצב חירום: בהצבעה הזו תשעה חברים התנגדו להכרזה, ורק שישה תמכו.
בכיר נוסף בארגון, ד"ר מייק ראיין, ציין כי מטרתו המרכזית של המהלך היא להסב תשומת לב בינלאומית רבה יותר למאבק במחלה - שעד לפני חודשים אחדים הייתה נדירה למדי והתחלואה בה הייתה מוגבלת בעיקר למדינות מסוימות באפריקה. גברייסוס עצמו הביע אמש תקווה שבעקבות ההכרזה מדינות בעולם יאיצו את פיתוח החיסונים נגד הנגיף וינקטו פעולות נמרצות יותר לבלימת התפשטותו. הוא הדגיש כי ניתן לעצור את ההתפרצות באמצעות "האסטרטגיות הנכונות בקבוצות הרלוונטיות".
ההכרזה על התפשטות אבעבועות הקוף כעל מצב חירום בינלאומי מציבה אותו בשורה אחת עם נגיפים אחרים שעוררו בהלה בעולם, בראשם נגיף הקורונה שלגביו נעשתה הכרזה דומה בפברואר 2020. זמן קצר לאחר מכן הוכרזה התפרצותו כמגפה עולמית. גם במסגרת המאמץ הנוכחי להכחדת נגיף הפוליו והמאמצים נגד התפשטות נגיף האבולה ב-2014 באפריקה ונגיף הזיקה באמריקה הלטינית ב-2016 הוכרזו מצבי חירום.
5 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף. עד לפני חודשים אחדים התחלואה הייתה נדירה למדי
(צילום: Shutterstock)

בישראל, שבה זוהו נכון לשבוע שעבר 105 מקרים של המחלה, יש הסבורים כי למרות הכרזת ארגון הבריאות העולמי, עדיין אין סיבה לדאגה. פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, רפואה פנימית ומינהל רפואי, הדגיש בראיון באולפן ynet כי ההחלטה של ארגון הבריאות בנושא לא התקבלה ברוב קולות. אדלר ציין כי "מי שהחליט על מצב החירום הוא יו"ר הארגון, והוא עשה זאת כדי להעיר את המדינות, כולל את ישראל, שקצת ישנה בדרך. אבל אנחנו לא במצב חירום לאומי. אנחנו לא קרובים לכך ולא עונים על הקריטריונים. מה שעצוב הוא שמשרד הבריאות הודיע בטעות על מגפה. משרד הבריאות שלנו חייב התעוררות".
במשך עשרות שנים התחלואה בנגיף אבעבועות הקוף הייתה מתוחמת לאזורים במרכז ובמערב אפריקה, ועד חודש מאי האחרון לא נרשמה שום התפרצות משמעותית שלו מעבר ליבשת. באותו חודש דווח על עשרות מקרי תחלואה באירופה, בצפון אמריקה ובמדינות נוספות - גם בישראל.
המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע חמישה ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. התסמינים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.
נגיף אבעבועות הקוף שייך לאותה משפחה של נגיף האבעבועות השחורות שהוכחד מהעולם בשנות ה-80. אותו נגיף נחשב לקטלני ביותר, ומבצע החיסונים האגרסיבי של ארגון הבריאות העולמי הביא להכחדתו המוחלטת. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבק פחות, גורם לתסמינים קלים יותר ופחות קטלני.