הכרזתם של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר אתמול (שלישי) בדבר הוצאה לדרך של הרפורמה בחקלאות, גררה כצפוי תגובות נזעמות בקרב החקלאים. ראשי ההנהגה החקלאית טענו כי הכנסות החקלאים בנגב, בעוטף עזה, בגליל העליון וברמת הגולן עלולות להיחתך בחצי עד 65%, והזהירו מהיעלמות של שטחי גידול עצומים של פירות וירקות.
אתמול בבוקר חתמו ליברמן ופורר על צו שכולל ביטול מיידי של המכס על מגוון פירות וירקות. יתר המכסים על פירות וירקות – טריים, קפואים ומשומרים – יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים, במטרה לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. לפי משרד האוצר, הרפורמה כוללת גם חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות.
4 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
(צילום: תם אלדר)
הודעת השניים הגיעה אחרי פרסום דו"ח הביניים של הוועדה לבחינת פערי התיווך בפירות והירקות של משרדי הכלכלה, החקלאות והאוצר. הדו"ח מצא כי המקטע החקלאי מקבל בממוצע 64% מהמחיר לצרכן של פירות וירקות, בעוד הרשתות והסיטונאים מקבלים כ-36% ממחיר זה.
החקלאי רז כהן (32), תושב קיבוץ בית הגדי שמגדל עגבניות, חצילים ופלפלים, היה אחד מאלה שזכו לביקור מטעם הוועדה לבחינת פערי התיווך. "בכל פעם שאנחנו מנסים להרים את הראש – מורידים לנו אותו בחזרה", הוא אמר אתמול. "מחירי התשומות החקלאיות עלו כמו כל דבר במדינה. אני לא רואה עתיד בחקלאות כי המדינה לא מטפלת בבעיה – רשתות השיווק". על ביקור חברי הוועדה אמר: "מה ייצא מזה? אני לא חושב שהרפורמה תוזיל את המחיר לצרכן, כי ההוזלה לא תתגלגל. יוקר המחיה נמצא בגנים, בדלק וברכב".
4 צפייה בגלריה
עומס חום כבד בדרום הארץ
עומס חום כבד בדרום הארץ
"שר שלא מבין דבר בגידול עגבנייה יקבע אם מחירי הירקות יקרים?"
(צילום: בראל אפרים)
גם רגב חזן (36), חקלאי מהמועצה האזורית שדות נגב שמגדל עגבניות, מלפפונים וחצילים, קרא למדינה להוריד את העלויות לחקלאים. "אם לא הייתי רואה עתיד בחקלאות לא הייתי חקלאי. אבל לא ככה. זו לא השיטה", הוא אמר. "אם המדינה רוצה לייבא מחו"ל שתייבא, אבל שתוריד את העלויות לחקלאים הישראלים. בסופו של דבר החקלאי לא קובע את המחיר. אני לא יכול להיות רופא ולנתח מישהו ולהציל את חייו. לא יכול להיות ששר האוצר שלא מבין דבר בגידול עגבנייה, יקבע אם מחירי הירקות יקרים ביחס לעלות הגידול. הוא אפילו לא יודע כמה עולה לחקלאי לגדל את התוצרת שלו".
איתן אביבי (56), שמרכז את גידולי השדה בקיבוץ הזורע שבמועצה האזורית מגידו, אמר כי הרפורמה היא גזר דין מוות לחקלאות הישראלית. "החשש הגדול הוא מייבוא חופשי לישראל", הוא אמר. "היום מייבאים לישראל רק את מה שחסר או ירקות שהמחיר שלהם גבוה מאוד. הרפורמה תאפשר ייבוא חופשי לחלוטין. נצטרך להתחרות בחקלאי מירדן, טורקיה, מצרים ועזה. אין מצב שחקלאי ישראלי שמשלם לפחות 7,500 שקל בחודש לעובד יכול להתחרות בעשרה דולר ליום, עלות העסקה של עובד בטורקיה".
4 צפייה בגלריה
עודד פורר, אביגדור ליברמן
עודד פורר, אביגדור ליברמן
שר החקלאות פורר ושר האוצר ליברמן. החקלאים: שיבואו לבדוק אם אפשר לנהל את התחום בצורה יעילה יותר
(צילומים: יריב כץ, אבי חי)
הוא הוסיף: "אני מזמין את הנהלת משרד האוצר לבוא אלינו ולראות אם אפשר לנהל את התחום בדרך יעילה יותר. אם המדינה רוצה לאפשר לנו להתחרות בשווקי חו"ל אז שתוריד לנו את מחיר המים ואת עלויות ההעסקה".
אבישי כהן, חקלאי מתל עדשים שבעמק יזרעאל, אמר גם הוא שלהערכתו התוכנית לא טובה. "אף אחד לא בדק בצורה רצינית ומקצועית את הדברים. אלה לא פערי תיווך שאני מכיר מעולם הירקות. להרוס ולקלקל זה מאוד קל, לבנות זה כל החיים. אני מושבניק דור רביעי בתל עדשים, מגדל סלק ודלעת, מתמחה בענפי הגידול האלה. אני חושש שאיש לא מתכנן את החקלאות עשרות שנים קדימה", אמר.

הצווים יבוטלו ביוזמת הקואליציה? "חוסר תכנון"

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, חקלאי ברמות נפתלי, אמר כי "כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן, אך תמשיך למלא את כיסיהם של הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים".
מטעם האיחוד החקלאי נמסר כי "העובדה שההודעה יוצאת בצמידות לפרסום דו"ח הביניים של הוועדה לבחינת פערי התיווך רק מוכיחה שהמטרה סומנה מראש. אנשי האוצר והחקלאות לא מעוניינים שיבלבלו אותם עם עובדות, לפיהן לא החקלאים הם האחראים ליוקר המחיה אלא הסיטונאים והייבואנים".
4 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים בערבה
הפגנת החקלאים בערבה
הפגנת חקלאים בערבה, בקיץ האחרון
(צילום: רונן כץ, ערבה תיכונה)
למעט חקלאים, גם חוקרים ומדענים הביעו חשש כי הקלות בייבוא פירות וירקות לארץ יביאו לכניסת מינים פולשים שיוכלו לפגוע בחקלאות המקומית – מה שגם יכול לגרור פגיעה ביכולתה של ישראל לייצר לעצמה את המזון.
לצד זאת, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, ח"כים מסיעות הקואליציה הודיעו ליו"ר הכנסת מיקי לוי כי הם דורשים להביא למליאת הכנסת את ביטול הצווים שעליהם חתמו ליברמן ופורר.
במכתב, שעליו חתומים ח"כים מסיעות יש עתיד, כחול לבן, העבודה ומרצ, נכתב כי "בעקבות חוסר התכנון והמחשבה ארוכת הטווח, אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחייה, לצד פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, בשטחים ששומרים על הגבולות בעוטף עזה, בגליל ובגולן. פתיחת מכסים לייבוא ופתיחה מוסדרת של השוק לתחרות ראויה וחשובה ביותר, אך זאת אך ורק במקביל לחישוב נכון של כלל המרכיבים ברפורמה".
פורסם לראשונה: 21:22, 15.03.22