שר הביטחון יואב גלנט השיב היום (ראשון) למבקריו בממשלה על מסיבת העיתונאים בשבוע שעבר - שבה הצהיר כי יסכים לקדם את חוק הגיוס רק אם תהיה עליו הסכמת כל מפלגות הקואליציה, כולל המחנה הממלכתי של בני גנץ - ואמר בישיבת הממשלה הבוקר: "אני מצטער לאכזב חלק מהאנשים כאן, מקומי בליכוד ואשאר בליכוד".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב מבצעית בבסיס פיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב מבצעית בבסיס פיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב מבצעית בבסיס פיקוד הצפון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בישיבה, שממנה נעדר ראש הממשלה בנימין נתניהו בגלל "שפעת קלה" ונוהלה על ידי שר המשפטים יריב לוין, שאל את גלנט השר עמיחי שיקלי, שבעצמו אמר כי הוא מתנגד לחוק הגיוס המוצע: "מה הייתה תכלית מסיבת העיתונאים?". גלנט השיב: "בין חברי הכנסת ושרי הממשלה יש אנשים שתוקפים את צה"ל. זה חמור בדרך קבע, על אחת כמה וכמה בשעת מלחמה. תפקידי הוא להגן על החיילים גם מהתקפות מבית".
לדברי שר הביטחון, "כל חבריי למפלגת הליכוד בעד צה"ל חזק ומנצח. צה"ל צריך מאות ואלפי לוחמים כדי לנצח. אני מציע למי שנמצא במערכת הפוליטית להפסיק לתקוף אחד את השני וללמוד מהלוחמים".
בהמשך, השר מאיר פרוש מתח גם הוא ביקורת מרומזת על גלנט ואמר: "הדברים של שר הביטחון נכונים. רק חבל שזה נעצר בתקשורת". גלנט השיב לו: "קדמו לזה חודשיים של דיונים".
עיקר הביקורת על גלנט הייתה בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שבוע שעבר, אליה איחר שר הביטחון. במהלך הישיבה, שהייתה סוערת למדי, מתחו השרים ביקורת על גלנט. "איפה שר הביטחון. למה הוא לא כאן לתדרך אותנו?", תהתה רגב. שרים טענו כי העובדה שהוא לא הגיע בזמן לישיבה מעידה על זלזול, ואחד השרים עקץ: "הוא בטח מרכיב ממשלה חדשה עכשיו".
לאחר שגלנט הגיע, השרים תקפו אותו על הצהרתו הדרמטית בנוגע לחוק הגיוס. "למה היית צריך את הנאום הזה? למה נתת לגנץ זכות וטו", הטיחה רגב בשר הביטחון. סמוטריץ', שבמפלגתו לא התייחסו לסוגיה כלל, הוסיף: "לא נכון לדבר על דברים כאלה עכשיו – עכשיו צריכים לעסוק באחדות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו בהצהרה
ראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו בהצהרה
נתניהו במסיבת העיתונאים על חוק הגיוס
(צילום: לע"מ)
גלנט השיב אז לרגב ויתר המבקרים: "זה בכלל לא עניין פוליטי. פעם ב-75 שנה שקורה לנו דבר כזה, וזה הזמן לעשות את הסדר הזה". לדבריו, "אני קורא לאחדות, אני רוצה להמשיך במלחמה ולנצח ולא להגיע בחירות. קראתי לחבריי, לכל חברי הקואליציה, לפעול יחד ולהגיע להסכמות כדי שנוכל לשמור על האחדות ולאפשר לצה"ל את הכוחות להם הוא זקוק כדי להמשיך להילחם ולהגן".
בהמשך כינס נתניהו מסיבת עיתונאים שם התייחס ישירות לדבריו של גלנט ואמר כי על אף שהממשלה תקדם יעדים לגיוס חרדים ולתגמול יוצאי צבא, לא תושג "הסכמה מוחלטת". לדבריו, "אני מוקיר עמוקות את לימודי התורה - אך אי-אפשר להתעלם מהתחושה הרווחת בציבור על הפער בחלוקת הנטל. גם הציבור החרדי מכיר בצורך הזה, והוא נכון לשנות את המצב, ולכן נקבע יעדים לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי. אפשר להשיג זאת בלי לפלג את העם ובלי להסית נגד אף ציבור. אבל ברור לי דבר אחד - אי-אפשר להשיג הסכמה מוחלטת. הסכמה כזו יש רק בצפון קוריאה. מי שמחפש הסכמה מוחלטת בדמוקרטיה, לא יקבל שום החלטה".