1 צפייה בגלריה
ללא הסכמה רחבה - שינויים מרחיקי לכת לא יוכלו להתקיים. ביידן ונתניהו
ללא הסכמה רחבה - שינויים מרחיקי לכת לא יוכלו להתקיים. ביידן ונתניהו
ללא הסכמה רחבה - שינויים מרחיקי לכת לא יוכלו להתקיים. ביידן ונתניהו
(צילום: יונתן זינדל, AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הבוקר (ראשון) לראשונה לתוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט בישראל, ובתגובה שמסר לטור של העיתונאי והפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, אמר כי "החוכמה של הדמוקרטיה האמריקנית וגם הדמוקרטיה הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, ועל עצמאות מערכת המשפט. בניית הסכמה רחבה לביצוע שינויים מרחיקי לכת היא דבר חשוב במיוחד כדי להבטיח שהעם יקבל אותם והם יוכלו להתקיים".
בטור כתב פרידמן כי הוא התעורר הבוקר וקרא בחדשות כי "לפחות 50 אלף ישראלים יצאו שוב להפגין נגד תוכניותיו של בנימין נתניהו לבטל את עצמאות בית המשפט העליון ולהכפיף אותו אליו - בזמן שהוא עומד לדין על שחיתות, ושאלתי את עצמי שאלה פשוטה: 'מה הנשיא ביידן חושב על זה?'". פרידמן מציין כי ביידן הוא אחד הנשיאים הכי פרו-ישראליים שהיו, ולו גם היכרות ארוכת שנים עם נתניהו שמבוססת על כבוד הדדי. "לכן אני בטוח שלא משנה מה יש לביידן לומר על ישראל - זה מגיע ממקום של דאגה אמיתית".
לדברי פרידמן, "זו הפעם הראשונה שאני זוכר שבה נשיא ארה"ב מתייחס לדיון פנים-ישראלי על עצם אופיה של הדמוקרטיה במדינה. ולמרות שמדובר בהתייחסות של 46 מילים בלבד - ההצהרה הזו מגיעה בעיתוי מכריע ויכולה להמריץ ולהרחיב את ההתנגדות המשמעותית ממילא למה שמתנגדיו של נתניהו מכנים 'הפיכה משפטית' שתרחיק את ישראל ממחנה המדינות הדמוקרטיות ותהפוך אותה דומה לטורקיה, הונגריה ופולין".

בסוף השבוע שעבר פרסם עמית סגל בטורו ב"ידיעות אחרונות" כי נתניהו אמר לחברי ליכוד כי דבריו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בהקשר לתוכנית למהפכה במערכת המשפט, היו התערבות "בוטה, ברורה, מיותרת וטיפשית".
בהצהרה לצד נתניהו אחרי פגישתם באותו שבוע, בלינקן רמז לחוסר שביעות רצון בוושינגטון מהמהלכים בישראל. "היחסים בין המדינות שלנו נטועים באינטרסים וערכים משותפים", אמר. "זה כולל תמיכה שלנו בעקרונות ובמוסדות הדמוקרטיים, שמירה על זכויות אדם, מערכת משפט שווה לכולם, זכויות של קבוצות מיעוט, שלטון החוק, תקשורת חופשית ושמירה על חברה אזרחית חזקה בישראל".
מזכיר המדינה הוסיף כי "המחויבות של האנשים בשתי המדינות שלנו להשמיע את קולם ולהגן על זכויותיהם היא אחת החוזקות הייחודיות של הדמוקרטיות שלנו. חוזקה נוספת היא שבניית קונצנזוס להצעות חדשות היא הדרך האפקטיבית ביותר להבטיח שהן יאומצו ויחזיקו מעמד".
נתניהו, לפי הפרסום של סגל, התלבט אם להגיב מול המצלמות לביקורת של בלינקן, והעדיף שלא. אחר כך תהה אם במסגרת קריאתו של מזכיר המדינה להעברת שינויים בקונצנזוס הוא שכח איך עברה רפורמת הבריאות של הנשיא לשעבר ברק אובמה ("אובמה-קר").