1 צפייה בגלריה
ברק אובמה עם ג'ו ביידן
ברק אובמה עם ג'ו ביידן
ברק אובמה עם ג'ו ביידן
(צילום: Pete Souza, הבית הלבן)
זה סצנריו שישראלים לא מסוגלים אפילו להתחיל לדמיין: קמים בבוקר חולים ולא יכולים ללכת לרופא. מרגישות גוש בשד ולא יכולות לעבור ממוגרפיה. בפני המציאות הבלתי נסבלת הזו עמדו, עד לא מזמן ממש, עשרות מיליוני אמריקנים: במדינה העשירה בעולם הסתובבו אנשים עם אבנים בכליה, כי כדי להיפטר מהן צריך היה למכור את הכליה השנייה.
מערכת הבריאות בארה"ב היא דוגמה קיצונית לאופן שבו קפיטליזם נראה כשהוא מאבד שליטה ומוסר: מעניקים את הטיפול הכי טוב בעולם - אבל הוא שמור רק למי שיש כסף. במשך 100 שנה ניסו נשיאים אמריקנים לפתור את הבעיה הזו. זה אמנם היה בעיקר חלום דמוקרטי, אבל גם רפובליקנים כמו דווייט אייזנהאואר וריצ'רד ניקסון ניסו, ונכשלו. הפוליטיקה תמיד הייתה קשה מדי, הלובי של חברות הביטוח תמיד היה חזק מדי והטיעון הדמגוגי שלפיו מי שלא יכול להרשות לעצמו ביטוח בריאות, זו כביכול רק אשמתו - תמיד עבד.
כשברק אובמה ניצח ב-2008 עם רוב דמוקרטי בקונגרס, היה ברור שהפעם זה חייב לקרות. עדיין, עברו כמעט שנתיים של מאמצים פוליטיים מייסרים לפני שאובמה, שבעצמו ראה את אמו חולת הסרטן רבה בטלפון עם חברת הביטוח, חתם על רפורמת ה-Affordable Care Act, המוכרת כ-Obamacare.
את הכינוי "אובמה-קר" המציאו הרפובליקנים, כדרך מוצלחת להסיט את תשומת לב מצביעיהם מהחוק עצמו - כדי שיזכרו רק שחתם עליו נשיא שהם שונאים. שלוש פעמים הגיע החוק לבית המשפט העליון, והצליח לשרוד את הרוב השמרני שם. דונלד טראמפ הבטיח לבטל אותו, אבל למרות שליטה בקונגרס, עדיין לא הצליחו הרפובליקנים להשיג את הקולות הדרושים.
טיפול רפואי בארה"ב עדיין מאוד יקר, ועדיין סימבול בלתי מוסרי של הבדלי מעמד - אבל אף רפובליקני כבר לא רץ יותר בבחירות עם ההבטחה לבטל את אובמה-קר
הם נכשלו, כי בעולם האמיתי הבינו עשרות מיליוני אמריקנים שהחוק הזה מציל אותם. ביום שבו נחתם, 23 במרץ 2010, לחש ג'ו ביידן באוזנו של אובמה, כשהמיקרופונים היו פתוחים, כי מדובר ב"ביג פאקינג דיל". זה הפך לרגע קאלט ביידני, אבל בשבוע שעבר, כשאובמה-קר ציינה בת מצווה, התברר שהוא צדק.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
ארבעה מכל חמישה אמריקנים יכולים למצוא היום ביטוח רפואי סביר בפחות מ-100 דולר בחודש. רק בשנה החולפת השיגו 14.5 מיליון אמריקנים ביטוח, דרך אובמה-קר. לעוד 18.7 מיליון אמריקנים בעלי הכנסה נמוכה יש עכשיו כיסוי רפואי. צעירים עד גיל 26 יכולים להישאר על הביטוח של הוריהם. נשים כבר לא משלמות יותר רק כי הן נשים. שיעור האמריקנים נטולי ביטוח בריאות ירד אל מתחת ל-10%. טיפול רפואי בארה"ב עדיין מאוד יקר, ועדיין סימבול בלתי מוסרי של הבדלי מעמד - אבל אף רפובליקני כבר לא רץ יותר בבחירות עם ההבטחה לבטל את אובמה-קר.
אובמה ציין לאחרונה את יום ההולדת לחוק שהאפיר את שיערו, בשיחה עם שלושה אמריקנים נרגשים: שתי נשים שללא אובמה-קר לא היו יכולות להרשות לעצמן טיפול מתמשך, ואב לילד שנולד עם פגם חמור בלב, אשר בלי החוק צריך היה לשלם למעלה משני מיליון דולר עבור ניתוח וטיפולים. "הצלת את החיים שלי", אמרה אחת הנשים לאובמה שהגיב בחיוך. השם "אובמה-קר" היה אמור להיות כינוי גנאי לנשיא אובמה, ועכשיו - הוא חתום על חתיכת מורשת.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות" בארה"ב
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com