בצל המהומה שפרצה בוועדת הכספים על חוק הארנונה, וביום שבו רשויות שונות ברחבי הארץ שובתות במחאה על כוונת הקואליציה להוסיף אותו לחוק ההסדרים, ראשי הסיעות מוסרים בצהריים (שני) הצהרות במשכן הכנסת. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ יצא בחריפות נגד חוק קרן הארנונה ואמר כי "זה לא תקציב - זו בכייה לדורות. אנחנו בדרך לתקציב הראשון שבמקום להיקרא תקציב מדינה ראוי להיקרא תקציב קואליציה. תקציב שנועד להיות תעודת ביטוח לקואליציה ולנתניהו. הממשלה החליטה על העלאת מסים על בסיס גיאוגרפי וסקטוריאלי".
הוא האשים: "נתניהו שיקר שיש 'מס עבאס', והיום הוא מביא לנו את 'תוכנית החלוקה'. תקציב שכל כולו חלוקה למי שיש להם ייצוג בקואליציה ומי שאין להם. הממשלה הזו מפלגת אותנו ומתפקדת כממשלת חצי העם. חצי עם ישרת - וחצי עם לא ישרת. חצי עם יקבל תלושים וקצבאות וחצי עם ייצא לעבודה".
5 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
גנץ ולפיד נגד קרן הארנונה. "שוד לאור יום, 'תוכנית החלוקה' של נתניהו"
(צילום: יואב דודקביץ')


עוד קודם לכן אמר כי "לכל עירייה שיילקחו ממנה תקציבים, תהיה ברירה בין לגבות עוד ארנונה או כסף על שירותים שונים, ובין לצמצם שירותים כך שלתושביה יגדלו ההוצאות. מדובר באי-צדק משווע שעליו ישלמו גם תושבי דרום תל אביב ושכונת שביב, גם תושבי המועצות שבעוטף עזה ואלו שבגבול הצפון".
אחריו פתח את ישיבת הסיעה של יש עתיד ראש האופוזיציה יאיר לפיד והאשים: "הממשלה הזו החליטה לגנוב את כספי הארנונה שלנו. לגנוב זה מילה קשה, אבל אין לי מילה אחרת. הממשלה באה לרשויות שכל חטאן שהן מנוהלות כמו שצריך, והתושבים שלהן עובדים ומשלמים מיסים, ומחרימה את הכסף שלהן".
לדבריו, "אזרחי ישראל, אלה שעובדים, משלמים לממשלה מיסים גבוהים. זו לא אשמתם שהממשלה הכושלת הזו לא מצליחה לנהל תקציב. זו לא אשמתם שהממשלה הזו מחלקת 13.7 מיליארד שקל כספים קואליציוניים לסחטנים. הכלכלה מתפרקת לנגד עינינו. מעמד הביניים קורס תחת הנטל. מול ההתרסקות הזו הדבר היחיד שהממשלה עושה, זה לחלק עוד ועוד כספים למקורבים ולמפלגות. נתניהו מפקיר את אזרחי ישראל, כולל מצביעי הליכוד, כדי לתחזק את סמוטריץ' והחרדים".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
"שביתה ביריונית. לא ניכנע לסחטנות". סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה לשעבר כינה את חוק קרן הארנונה "שוד לאור יום". "זה מה שקורה כשבמקום לנהל כלכלה כל מה שהממשלה עושה זה להעלות עוד ועוד את הקצבאות לחרדים כדי לוודא שהם לא ייצאו לעבודה, ולהזרים מיליארדים לחברים של סמוטריץ' במאחזים. אני אומר מפה לממשלה, אתם רוצים לעזור לפריפריה? תעזרו לפריפריה. אני בעד. נתמוך בכם. תעשו עבודה. תשקיעו בחינוך, תשקיעו בתשתיות, תבנו תוכניות רב שנתיות שיעודדו את ההייטק לעבור לשם", ציין.
"במקום לגנוב כסף מהארנונה, תזרקו לפח את התקציב העלוב שהכנתם, ותכינו תקציב שבאמת מסייע לאזרחי ישראל, שמעודד עבודה ויזמות וחדשנות וכלכלה חופשית. 'קרן הארנונה' היא לא קרן, היא שוד לאור היום. התקציב הזה הוא לא תקציב, הוא חלוקת שלל של ממשלה חסרת אחריות שסוחטת ראש ממשלה חלש. השביתה של השלטון המקומי מוצדקת מאין כמותה ואנחנו תומכים בה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב לשניים בישיבת הסיעה של הציונות הדתית, ותקף שוב את ראשי הרשויות שפתחו בשביתה: "תושבי ישראל בחלק מהערים סבלו היום משביתה מיותרת ומזיקה, כמעט ביריונית, בגלל שימוש לרעה בכוח השלטון שעושים חלק, אגב חלק קטן מהרשויות במדינה, בצורה מופקרת חסרת אחריות. ראשי ערים שלא מוכנים להתמודד עם החלטה ראויה להקים את הקרן להוזלת מחירי הדיור".
"ראשי הערים, במקום להיות כאן איתנו בדיונים ולהגיע להסכמות, שובתים. קרן הדיור חייבת לקום, והייתה חייבת לקום כבר לפני שנים. הממשלה הקודמת אישרה אותה בחוק ההסדרים, ונכנעה ללחץ. ואז באה ממשלה שלא מתכוונת להיכנע לאיומים, ללחצים ולסחטנות", טען. הוא פנה לחברי הקואליציה: "זה סוג של תרגיל על רטוב, אנחנו חרטנו על דגלנו להיאבק באופן חסר פשרות ביוקר המחיה. אנחנו נצטרך לקבל החלטה האם אנחנו נכנעים לאלימות, לקמפיינים, לאינטרסטנטים וללוביסטים או שאנחנו משרתים את אזרחי מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
"סמוטריץ' רואה בכם פרה שניתן לחלוב ממנה". מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי המשיכה את המתקפה נגד סמוטריץ' והממשלה בה הוא חבר והבהירה, כפי שכבר הבהירו חברי מפלגתה בוועדת הכספים, כי אם החוק יעבור - העבודה תעתור נגדו לבג"ץ. היא הסבירה: "במקום להשקיע במרכזי תעסוקה ותעשייה, הממשלה הזאת רוצה להכניס את היד שלה לכיס כדי שיוכלו לטפח ניוון, החזרה בתשובה ובטלה. הממשלה הזו משתמשת במילים 'צדק חלוקתי' ו'שוויון', אבל הם פשוט מבלבלים את השכל, תסלחו לי. זה הכול חוץ משוויון". גם היא כינתה את קרן הארנונה "שוד", ופנתה לראשי הרשויות: "חבריי, גונבים מכם. סמוטריץ' רואה בכם פרה שניתן לחלוב ממנה ככל הניתן".

קרבות לפי חידוש השיחות, לפיד "הזהיר" את גנץ

ישיבות הסיעה מתקיימות גם לראשונה מאז הסתיים מבצע "מגן וחץ", שבעקבותיו הקופאו השיחות בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא, וכעת עוד לפני חידושם החלו חילופי האשמות, כששוב הוועדה לבחירת שופטים שטרם קמה נמצאת במוקד. גנץ אמר כי "אם יהיה מי שישחק משחקים - הוא יפגע באזרחי ישראל ויישא באחריות ובתוצאות".
לדברי שר הביטחון לשעבר, "אני רואה בשיחות שמתקיימות בימים אלו בבית הנשיא חשיבות עליונה לדמוקרטיה, לחוסננו, לביטחוננו. אנחנו מקווים ופועלים כדי שתהיה בהן התקדמות, וזוכרים כל העת - שההגעה להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה היא קריטית".
לפיד ציין בישיבת סיעתו כי הזהיר את גנץ מהשיחות בבית הנשיא, שבהן משתתפים גם נציגי יש עתיד: "כל מי שעבד עם נתניהו יודע שאי-אפשר לסמוך עליו". עם זאת אמר: "הכי קל לקום וללכת. זה טיבו של מו"מ, אני יזמתי את ההליכה לבית הנשיא. צריך לתת לזה צ'אנס הוגן, אבל לא לָנצח. לא נשב שם רק כדי שיהיה יותר נוח לנתניהו לנהל את הקואליציה שלו או למסמס מחאה".
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת
 ועדת הכנסת
אלקין עורר עימות לפני חידוש השיחות
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
יוסי פוקס
יוסי פוקס
"הוועדה תכונס בפועל רק אם לוין יחפוץ בכך". יוסי פוקס
הסערה החדשה לקראת חידוש השיחות בבית הנשיא החלה הבוקר, כשחבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי צייץ בטוויטר על הוועדה לבחירת שופטים, והתבטא באופן שנתפס כמתריס על-ידי הליכוד. "ניצחון ראשון בקרב על הוועדה למינוי שופטים", כתב אלקין. "ב-1 במרץ דרשתי לקיים בחירות לוועדה לפי החוק הקיים, הקואליציה נבהלה ורצה לתקן את התקנון כדי לדחות אותן. ‏היום הוא היום האחרון לתיקון התקנון, ולפי הפרסומים הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים".
המשמעות היא שהקואליציה למעשה הקפיאה את הרפורמה ולפחות כעת תתכנס הוועדה ותפעל לפי החוק הנוכחי וללא כל שינוי שביקשו לקדם אנשי ממשלת הימין הנוכחית ושר המשפטים יריב לוין. אלא שהציוץ הפומבי של אלקין עורר זעם, ומזכיר הממשלה יוסי פוקס המשתתף בשיחות בבית הנשיא מיהר להשיב לו: "אני לתומי חשבתי שנציגי סיעתך בשיחות בבית הנשיא, מגיעים עם רצון אמיתי להגיע להסכמה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ולא כדי 'לנצח את הקואליציה'. יצא המרצע מן השק. תנוח דעתך, שבהעדר הסכמות במו"מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה, והוועדה תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך".
ההתקוטטות ברשת נמשכה ואלקין השיב: "חתרנו בעקביות, בשונה מהממשלה, להידברות ולהסכמה מהרגע הראשון. נמשיך במאמץ להגיע לרפורמה מוסכמת ומאוזנת שלא תאפשר לממשלה שליטה בלעדית במערכת המשפט. אני מציע לך לא לנהל מו"מ תוך איומים ולשבור את מסורת הכנסת בבחירות לוועדה, כשתמיד נבחרו נציגי קואליציה ואופוזיציה כולל בכנסת הקודמת. תשאל את שמחה רוטמן".
על רקע חילופי הדברים והאווירה הטעונה שנוצרה נמסר מבית הנשיא כי "נשיא המדינה הבהיר ומבהיר בכל הזדמנות - אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה – מדינת ישראל תפסיד. יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הוועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים.
הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות. עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות". בעקבות דברי הנשיא, מחק פוקס את הציוץ שבו תקף את אלקין - והבהיר כי "נציגי הקואליציה ימשיכו להשתתף במגעים מתוך רצון אמיתי להגיע להסכמות, על אף כל הקשיים שבדרך".