בריטניה טענה הלילה (בין שבת לראשון) כי הגיע לידיה מידע על מזימה שבמסגרתה רוסיה מתכוונת לחולל באוקראינה הפיכה שבה יעלה לשלטון נשיא פרו-רוסי על חשבונו של הנשיא הפרו-מערבי המכהן שם כעת, וולודימיר זלנסקי. בטענה, שהובאה באופן חריג בהודעה שפרסם משרד החוץ בלונדון בשעת לילה מאוחרת, נטען כי קציני מודיעין רוסים עמדו בקשר עם כמה פוליטיקאים אוקראינים כחלק מתוכניתו המתרקמת של הקרמלין לפלוש לאוקראינה ולהדיח שם את המשטר. לדברי בריטניה, אחד המועמדים המרכזיים של רוסיה לעמוד בראש המשטר החדש והפרו-רוסי באוקראינה הוא חבר הפרלמנט האוקראיני לשעבר יבגני מוראייב.

8 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו יבגני מוראייב מוראב מורייב לכאורה חלק מזימת הפיכה רוסית ב אוקראינה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו יבגני מוראייב מוראב מורייב לכאורה חלק מזימת הפיכה רוסית ב אוקראינה
פוטין ומוראייב, שטוען: "בכלל אסור לי להיכנס לרוסיה"
(צילום: רויטרס)
להודעתו הלילה לא צירף משרד החוץ הבריטי הוכחה כלשהי, ורוסיה מצדה מיהרה להכחיש את הדברים ולטעון שמדובר במבצע דיסאינפורמציה בריטי ובפרובוקציה שרק תגביר את המתיחות. ההודעה, נזכיר, התפרסמה בצל החשש הממשי שצבא רוסיה נערך לפלוש לאוקראינה: בחודשים האחרונים ריכזה מוסקבה כ-100 אלף חיילים בגבול עם אוקראינה, כשברקע טענותיה כי הממשלה בקייב מתכוננת לצאת למבצע צבאי נגד המורדים הפרו-רוסים ששולטים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.
בקייב ובמערב טוענים שלא מתוכנן שום מבצע נגד המורדים, ושרוסיה זוממת לִבדות מבצע אוקראיני כדי לספק לעצמה תירוץ לפלישה. באירופה ובארה"ב סבורים שמוסקבה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח, בניסיון לאלץ את המערב להיענות לדרישותיה שהברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) תחדל להתפשט מזרחה ותסיג את כוחותיה מכמה מדינות במזרח אירופה שהיו בעבר בגוש הקומוניסטי ובעשורים האחרונים התקרבו למערב.
8 צפייה בגלריה
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
מתנדבים של צבא אוקראינה בתרגיל בשבוע שעבר. נערכים לפלישה רוסית
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
הפגנה תמיכה ב אוקראינה פראג צ'כיה
הפגנה תמיכה ב אוקראינה פראג צ'כיה
מפגינים למען קייב בסוף השבוע בפראג
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
תרגיל אש של צבא רוסיה. החשד במערב: פוטין משתמש באוקראינה כקלף מיקוח
(צילום: רויטרס )
בהודעה הלילה נקבה בריטניה בשמותיהם של חמישה פוליטיקאים הקשורים לכאורה למזימת ההפיכה של רוסיה. ארבעה מהם חיים בגלות במוסקבה, והחמישי, יבגני מוראייב בן ה-45, חי באוקראינה ומוצג בתקשורת הבריטית כמי שלפי משרד החוץ בלונדון הוא המועמד המרכזי של רוסיה לתפקיד הנשיא שיחליף את זלנסקי ויעמוד בראש ממשלת בובות רוסית.
מוראייב הוא פוליטיקאי אוקראיני המתנגד להתקרבות של קייב אל המערב. הוא יושב בראש מפלגת "נאשי", מפלגה קטנה ופרו-רוסית שכרגע אינה מחזיקה במושבים בפרלמנט האוקראיני. בסקר שערך מכון המחקר רזומקובה בדצמבר 2021 ושבו נשאלו האוקראינים את מי הם רוצים כנשיא אחרי הבחירות הבאות, שייערכו ב-2024, הגיע מוראייב למקום השביעי, עם 6.3% אחוזי תמיכה.
הלילה, כשהמגזין הבריטי "אובזרבר" פנה אל מוראייב וביקש ממנו תגובה על הודעת משרד החוץ בלונדון, הוא השיב: "עשיתם לי את הערב. נראה שמשרד החוץ הבריטי מבולבל. זה לא הגיוני במיוחד. נאסר עליי להיכנס לרוסיה. לא רק זה, אפילו כסף של החברה של אבא שלי שם הוחרם". שעות אחר כך, בבוקר, פרסם מוראייב הודעה בפייסבוק שבה הצהיר כי אוקראינה זקוקה למנהיגים חדשים וקרא לחדול מחלוקתה לפוליטיקאים תומכי רוסיה ותומכי המערב: "העידן של פוליטיקאים פרו-מערביים ופרו-רוסיים באוקראינה חלף לנצח", כתב. "אוקראינה זקוקה לפוליטיקאים חדשים, שהמדיניות שלהם תתבסס אך ורק על האינטרסים הלאומיים של אוקראינה והעם האוקראיני".

הרמת גבות: הפיכה בלי פלישה לקייב?

בריטניה, שהעבירה בשבוע שעבר לידי אוקראינה 2,000 טילים וגם שלחה אליה יועצים צבאיים, מסרה בהודעתה הלילה כי יש לה מידע שהמודיעין הרוסי מקיים קשרים עם שלל פוליטיקאים אוקראינים, בהם בכירים בעלי קשרים לנשיא אוקראינה לשעבר ויקטור ינוקוביץ', שהודח בהפיכה עממית ב-2014. ינוקוביץ' הודח אחרי שבלחץ רוסיה חזר בו מהסכם שעמד לחתום עם האיחוד האירופי ושהיה מקרב את קייב למערב, ובמקום זאת פנה להדק את הקשרים עם מוסקבה. לדברי בריטניה, כמה מהפוליטיקאים האמורים מקיימים קשרים עם קציני מודיעין רוסים המעורבים מעורבות של ממש בתוכנית הנוכחיות של מוסקבה לתקוף את אוקראינה.
8 צפייה בגלריה
כוחות של צבא רוסיה ב וורונז' לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה ב וורונז' לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה מרוכזים בדצמבר בוורונז', לא הרחק מהגבול האוקראיני
(צילום: EPA )
8 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים בעמדות לחימה בחרסון
חיילים אוקראינים בעמדות לחימה בחרסון
חיילים אוקראינים בחרסון. בריטניה: "חשפנו את המידע כדי להרתיע את רוסיה"
(צילום: AP)
העובדה שבריטניה לא צירפה הוכחות כלשהן להודעתה הלילה גרמה ללא מעט הרמת גבות, גם בתוך הממלכה עצמה. העיתון הבריטי "גרדיאן", המזוהה מאוד עם השמאל, הדגיש את העובדה שלונדון כמעט לא מסרה פרטים על מבצע ההפיכה שקידמה לכאורה רוסיה, ודיווח ש"פוליטיקאים באוקראינה סקפטיים בנוגע לאפשרות שרוסיה תוכל להחליף את ממשלת אוקראינה בלי פלישה מלאה לתוך הבירה קייב".
שרת החוץ של בריטניה ליז טראס צייצה הלילה בטוויטר, אחרי ההודעה על המזימה שגיבשה לכאורה רוסיה: "לא נסבול מזימה של הקרמלין להקמת הנהגה פרו-רוסית באוקראינה. הקרמלין יודע שפלישה צבאית תהיה טעות אסטרטגית אדירה ושבריטניה ובעלות בריתה יגבו מרוסיה מחיר כבד על כך". מקור במשרד החוץ הבריטי הדגיש הלילה כי פרסום מידע מודיעיני איננו מעשה שגרתי, וכי הפרטים נחשפו רק אחרי בחינה דקדקנית של הדברים – וכדי להרתיע את רוסיה מפעולה תוקפנית.
8 צפייה בגלריה
שרת החוץ של בריטניה ליז טראס
שרת החוץ של בריטניה ליז טראס
שרת החוץ הבריטית ליז טראס. יש מי שמרימים גבה
(צילום: gettyimages)
דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמילי הורן, אמרה הלילה כי מזימה מהסוג שחשפה לכאורה בריטניה היא דבר מדאיג ביותר: "לעם האוקראיני שמורה הזכות הריבונית לקבוע את גורלו בעצמו, ואנו ניצבים לימינם של מנהיגי אוקראינה שנבחרו באופן דמוקרטי".