השיחות על המהפכה המשפטית התפוצצו, הצדדים עדיין מתבצרים בשלהם, וביטול עילת הסבירות תעלה עוד הערב (שני) להצבעה בקריאה ראשונה. אך מה בכל זאת צפוי לעשות הנשיא יצחק הרצוג בכדי לעצור את הסחרור, לאחר שאתמול קרא לקואליציה לעצור את החקיקה ולחזור להידברות?
הרצוג לא צפוי להתערב עד ההצבעה שתהיה במליאה הערב על ביטול עילת הסבירות. הוא ימתין מתוך מחשבה שאחריה יתחזקו הקריאות לחזור להידברות ולהגיע להסכמות. עם זאת, ייתכן שעד אז זה יהיה מאוחר מדי - משום שישנם קולות באופוזיציה שמאיימים לא לחזור לשיחות אם ביטול עילת הסבירות תעבור הערב בקריאה ראשונה.

3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
נשיא המדינה מארח את בוגרי המכללה לביטחון לאומי
איבד מומנטום בגלל השיחות שהתפוצצו, אך עדיין הגורם היחיד שיכול לקרוא לצדדים להתכנס. הצרוג
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
הנשיא ישקול לאמץ את הצעת יו"ר המחנה הממלכתי ולקרוא לפגישה משותפת עם הצדדים. גנץ, לפיד ונתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס)
הערב אמר הרצוג, באירוע השקה שקיים בבית הנשיא לתוכנית "מחליפים מילה בקהילה" יחד עם החברה למתנ"סים, כי "אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא – לשבת ולדבר. אני מברך על הקולות המרובים, גלויים וסמויים, שגברו מאז דבריי אתמול, וקוראים לשוב להידברות בנוגע לסוגיות היסוד שקורעות אותנו, כולל בנוגע לסוגיית הסבירות – שהיא בוודאי בת הסכמה. אין ספק שזו טובתה של המדינה. אין ספק שזו טובתה של החברה הישראלית.
"בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכל. מנהיגי הציבור – מהקואליציה ומהאופוזיציה – חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו". בפרויקט שהשיק הערב הנשיא ישתתפו מאות אלפי אזרחים ומתנדבים של החברה למתנ"סים, שיקחו חלק בפעילות משותפת ושיח חוצה אוכלוסיות ומגזרים באמצעות מאות פעולות, ובהן הפעלות "ניידות חיבורים" שיעברו בין הקהילות ברחבי הארץ.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב, בטרם ההצבעה על ביטול עילת הסבירות במליאה, כי "עדכון עילת הסבירות לפי המתווה שקבע שופט העליון סולברג הוא לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה, ולכן רבים מראשי האופוזיציה ושופטים בכירים תמכו בתיקון עילת הסבירות. נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס אמר שעילת הסבירות מגדילה את אי-הוודאות המשפטית, השופטת פרוקצ'יה אמרה שהיא עלולה להביא לפלישת בית המשפט לשטחים שבהם אין הוא אמור לפעול.
"סבירות סולברג מתקנת את זה. גם לאחר התיקון עצמאות בית המשפט וזכויות האזרח בישראל לא ייפגעו בשום צורה. בית המשפט ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות ומינוי הממשלה, הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים לפעול בניגוד עניינים או למנות מינויים לא כשרים, אלא להפך. תחת פיקוח בית המשפט שיימשך הממשלה תהיה חייבת לפעול בתום לב, במידתיות, בהגינות ובשוויון. לכן סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא היא חיזוק הדמוקרטיה, והיא בוודאי לא סיבה לקרוא לסרבנות או לשבש את חייהם של מיליוני אזרחים".

פגישה משולשת או המתנה להכרעות הקואליציה: האפשרויות שהנשיא שוקל

אחת מהאפשרויות ששוקל הנשיא היא לזמן אליו לפגישות נפרדות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. לנשיא אין הרבה זמן לעשות זאת, משום שיש רק עוד שבועיים לסיום מושב הקיץ של הכנסת. בנוסף, הרצוג טס בשבוע הבא לוושינגטון לפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולשאת נאום בפני שני בתי הקונגרס, ואז למעשה הוא יחזור בשבוע האחרון של מושב הקיץ. לכן, אם הנשיא צריך לפעול סביר שזה יהיה בימים הקרובים.
מבחינה ציבורית הנשיא הרצוג איבד הרבה מהמומנטום שהיה לו בגלל השיחות שהתקיימו בבית הנשיא. מבחינה אישית, נראה שהוא עדיין הגורם היחיד שיכול לקרוא לכל השחקנים להיפגש, והם יתקשו לסרב לו. כדי שפגישה כזו תצליח נתניהו צריך להסכים על דחייה של החקיקה, ולא בטוח שהוא יכול. כל דבר פחות מזה לא יספק את האופוזיציה, שם גורמים מעריכים כי סיכויי ההצלחה של הרצוג נמוכים מאוד הפעם.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
הכנסת, שתצביע הערב על ביטול עילת הסבירות
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
גורמים שמעורים במגעים שמקיים הנשיא אומרים שלמיטב ידיעתם לא מתקיימים כאלה כרגע בבית הנשיא. קיימת אפשרות שלאחר מינוי נציג הקואליציה לוועדה למינוי שופטים, ובהנחה שנתניהו יודיע שהוא מוכן להידבר אחרי הקריאה הראשונה בנושא הסבירות - הצדדים יתבקשו להנמיך להבות באמצעות הידברות. זה לא יהיה קל לנתניהו, כיוון שהמשמעות היא ששום דבר לא ייחקק לפני החורף. זה תלוי גם בחריפות תגובת הרחוב לאחר הקריאה הראשונה.
באשר להצעה של גנץ - להפגיש אותו ואת לפיד עם נתניהו בבית הנשיא, מספרים גורמים שמעורים במגעים כי הם מעריכים שהוא יעשה זאת רק לאחר שיגשש ויגלה שיש לכך היתכנות מצד ראש האופוזיציה.
אחרי כישלון ההידברות בבית הנשיא מצא את עצמו הרצוג בבעיה קשה. בעיני השמאל הוא ספג ביקורת קשה, בכך שלא הפנה אצבע מאשימה על מי שלטענתם אחראי לפיצוץ השיחות, רה"מ נתניהו. מנגד, הימין האשים את הנשיא בכך שהוא מתנגד למהפכה המשפטית. עמדותיו האישיות של הרצוג בעניין ברורות, אך לא ברורה התועלת שצמח מכך שהוא "יתפוס צד", ולא נראה שמישהו ישנה את עמדותיו בגלל מה שהנשיא יגיד. לכן הרצוג מנסה לשמר "חלל" אמין שאליו ניתן יהיה להתכנס אם תיווצר הזדמנות. אני חושב שזו התנהגות אחראית בנסיבות שנוצרו.