הצעת החוק לביטול עילת הסבירות תעלה בעוד שעות בודדות להצבעה בקריאה ראשונה, ובצל קריאת הנשיא אמש (ראשון) לחזור לשיחות בטענה שההסכמה בנושא "בת השגה" ויום השיבוש הצפוי מחר, ראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ לא שללו חזרה לשיחות ההידברות, אם החקיקה החד-צדדית בכנסת תיעצר. לפחות בינתיים, רוב גדול בקואליציה מעוניין להעביר את ההצעה ללא ריכוך, בין היתר כדי שתשרת את צרכיה הפוליטיים: מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלה והדחתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. ynet העביר בשידור חי את הצהרות ראשי המפלגות בישיבות הסיעה.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בפתח ישיבת סיעתו כי שוחח היום עם נשיא המדינה וקרא לו להזמין אליו לפגישה מרובעת את ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואותו עוד היום "כדי לעצור עכשיו, לפני שהחזרה לאחור תהיה קשה". הוא ביקש בפתח ישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי לחזק את בהרב-מיארה וטען כי "הזובור", כלשונו, שעברה בישיבת הממשלה אתמול הינו "הכשרת הקרקע לפיטוריה". לדבריו, "אם זה יקרה - זו פשיטת רגל דמוקרטית".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת. היום היא תצביע על ביטול עילת הסבירות
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
הרצוג טען שההסכמה "בת השגה", גנץ הציע לו לזמן פגישה עם נתניהו ולפיד
הרצוג טען שההסכמה "בת השגה", גנץ הציע לו לזמן פגישה עם נתניהו ולפיד
הרצוג טען שההסכמה "בת השגה", גנץ הציע לו לזמן פגישה עם נתניהו ולפיד
(צילום: שאול גולן, EPA)
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס גם הוא לישיבת הממשלה והמתקפות חסרות התקדים על היועמ"שית ואמר כי "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו - כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד: החוק לא יחול עליהם. אם הם ימנו לתפקידים בכירים עבריינים מורשעים, איש לא יוכל לעצור בעדם. אם הם ייקחו את כספי המיסים שלנו ויעבירו אותם למקורבים שלהם, לא תהיה על זה שום ביקורת. הם יוכלו לפטר את כל שומרי הסף, מהיועצת המשפטית ומטה, ולהחליף אותן בבובות צייתניות וכנועות".
לדבריו, "זו לא עילת הסבירות, זו עילת השחיתות. זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר". בתשובה לשאלת ynet אמר כי אם הקואליציה תעצור את החקיקה, גם אחרי הקריאה הראשונה היום, "אפשר וצריך לחזור לבית הנשיא". בנאומו ציין: "עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור. אל תובילו את מדינת ישראל לאסון".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לגנץ ולפיד וטען כי הם לא באמת רוצים להגיע להסכמות אלא רק למסמס את ה"רפורמה", כלשונו, ולהפיל את הממשלה. צמצום עילת הסבירות הוא צורך חיוני שיש לגביו הסכמה רחבה", טען - וטען כי גם שופטי עליון תמכו בכך, בהם נשיא בית המשפט לשעבר אהרן ברק, ו"כך גם חלק גדול מראשי האופוזיציה". הוא התייחס לאמירות החריגות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שאמר כי שרים שרוצים "להתנחל בכל מקום", הם "חלק מהבעיה" - והשיב לו: "זה לגיטימי שיהיו חילוקי דעות. "זכותו להביע ביקורת, זכותנו לבנות את ארץ מולדתנו בכל מקום", אמר.

4 צפייה בגלריה
"זכותו להביע ביקורת, זכותנו לבנות את ארץ מולדתנו". סמוטריץ' משיב לביידן
"זכותו להביע ביקורת, זכותנו לבנות את ארץ מולדתנו". סמוטריץ' משיב לביידן
"זכותו להביע ביקורת, זכותנו לבנות את ארץ מולדתנו". סמוטריץ' משיב לביידן
(צילום: עמית שאבי, AFP)
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
"לפיד וגנץ לא צריכים לחזור לבית הנשיא". ליברמן
(צילום: שלו שלום)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתנגד מלכתחילה להידברות בבית הנשיא, התייחס לקריאת הנשיא - עוד לפני דבריהם של גנץ ולפיד - והתעקש כי השניים "לא צריכים לחזור לבית הנשיא". הוא הסביר: "נתניהו לא זנח את התוכנית לפטר את היועמ"שית". השר לשעבר אף קרא לבית המשפט העליון לבטל את ההצעה לביטול עילת הסבירות, אם זו תעבור גם בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
מי שהשמיע היום קריאה מפתיעה למדי, אך כזו שמתכתבת עם החשש בליכוד לפיו החקיקה לא תושלם במלואה, היה השר ניר ברקת. "מי שהחליט לא להגיע לבית הנשיא לצערי זו האופוזיציה. במקום לשבת ולהמשיך את ההידברות שהייתה, ואני פעלתי הרבה עם הנשיא והקולגות, ואני אומר לך היינו לפני הסכמות. מי שעזב את החדר זו האופוזיציה", אמר ברקת לכיכר השבת. "תמיד אפשר לחזור לבית הנשיא, ואני ממליץ אחרי קריאה ראשונה לחזור לבית הנשיא. אם ישאלו אותי, אמליץ לחזור לבית הנשיא בין קריאה ראשונה לשנייה ושלישית ולהביא את עילת הסבירות בהסכמה כמה שאפשר. רוב עם ישראל מבין שצריכים לבצע שינויים".
ההצבעה בכנסת והצהרות הפוליטיקאים הגיעו לאחר התנגשות חסרת תקדים נוספת בין הרשויות. אתמול בישיבת הממשלה השרים תקפו בזה אחר זה, ובמשך שעות, את היועצת המשפטית לממשלה. ראשי האופוזיציה כינו את הישיבה "זובור אלים". בהרב-מיארה, מצידה, לא מתכוונת להניח את המפתחות.
גורם בכיר בליכוד אמר כי הממשלה אינה מפטרת את היועמ"שית מאחר שבית המשפט העליון צפוי לפסול את ההחלטה בשל עילת הסבירות. לדבריו, לאחר העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית הממשלה תפעל להדחת היועצת. בפומבי, ראש הממשלה נתניהו מתנער ממהלך כזה ובליכוד בכלל חוששים שנתניהו לא מתכוון להשלים את החקיקה בקרוב.
אולם שרים בליכוד לוחצים על ראש הממשלה להדיח את היועמ"שית מיד לאחר שהחוק יעבור בכנסת, "כי רק ככה נוכיח שאנחנו באמת שולטים". בממשלה יש כבר כמה שרים שקוראים בקולם, ואף בנוכחותה של היועמ"שית, לפטר את בהרב-מיארה.
רק אתמול, במהלך ישיבת הממשלה ומול פניה של היועמ"שית, קראו השרים דוד אמסלם, מירי רגב ומאי גולן לפטר אותה. בנוסף, גם השרים איתמר בן גביר, שלמה קרעי, גלית דיסטל אטבריאן, עמיחי אליהו, אורית סטרוק ואחרים תומכים בכך.