ב-7 באוקטובר, לפני שנה, נרצח תלמיד ישיבת ההסדר במעלות יואל להנגהל ז"ל, אחרי שעשרות צעירים התנפלו עליו באלימות, ואז הפקירו אותו, מתבוסס בדמו. שעות לאחר שפונה מקריית שמונה לבית החולים, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו של העולה החדש, בן לקהילת בני המנשה מנוף הגליל.
2 צפייה בגלריה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל בחג החנוכה
"מאוכזבים". יואל והוריו גדעון ובת שבע
(באדיבות המשפחה, ישראל מושקוביץ' )
מאז, הגישה פרקליטות מחוז צפון רק כתב אישום אחד, נגד ליעד אדרי, הנאשם היחיד ברצח. התיק נגדו מתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת. מלבד כתב האישום, שלחה הפרקליטות הודעות לפני שימוע ל-14 נערים, כולם חשודים בתקיפה ובחבלה חמורה. איש מהם לא יואשם ברצח. עורכי דינם ביקשו בינתיים דחיות בשימועים כדי ללמוד את החומר. במקביל, חקירת מח"ש הובילה להגשת שלושה כתבי אישום נגד רנ"ג במשטרה ועוד שני קציני משטרה, באשמת שיבוש מהלכי משפט. תיקם מתנהל בבית משפט השלום בנצרת.
"התחושה היא של אכזבה עמוקה", אומרת עו"ד רחל צינקין, שמייצגת את משפחת להנגהל, "בשורה התחתונה יש נאשם אחד בלבד, שגם הוא יושב בבית ולא מאחורי סורג ובריח, ו-14 כתבי אישום וירטואליים של נערים שהיו מעורבים בלינץ' ולא עברו עדיין אפילו שימוע. ההורים של יואל ז"ל מתוסכלים, מאוכזבים ומתפללים שהצדק ייצא לאור". עו"ד צינקין הוסיפה ש"דיון ההוכחות הראשון של אדרי יתקיים רק בנובמבר. אפילו אחרי שהוא הפר את תנאי מעצר הבית שנקבעו לו, בחר בית המשפט לעבור על כך לסדר היום. כל דיון שבו ההורים מגיעים לבית המשפט ורואים את ההתנהלות האיטית רק מעצים את הכאב".
2 צפייה בגלריה
ליעד אדרי בבית המשפט בפעם הראשונה לאחר שחרורו ממעצר
ליעד אדרי בבית המשפט בפעם הראשונה לאחר שחרורו ממעצר
ליעד אדרי בבית המשפט, לאחר שחרורו ממעצר
(צילום: ישראל מושקוביץ)
עו"ד שירה ניר, שמייצגת את אדרי, מסרה בתגובה: "אדרי כופר ברצח ובחבלה בכוונה מחמירה. פנינו לפרקליטות בבקשה לקיים גישור פלילי, כשמבחינתי אני הולכת לזיכוי מלא בתיק הרצח. במקסימום ניתן להאשימו בבעיטה שעליה לקח אחריות מלאה. אין לי מושג איך הוגש נגדו כתב אישום על רצח".
עו"ד יהלי שפרלינג, שמייצג את אחד הנערים שקיבלו את הודעת השימוע, מסר: "מדובר במגה-תיק, עם עשרות אלפי מסמכים וקלטות, ייקח לנו זמן רב לעבור על החומר וללמוד אותו. חשוב לציין שהלקוח שלי לא חשוד ברצח, אלא בחבלה חמורה, מדובר בילד בן 14 ללא כל עבר פלילי, ואנו מאמינים שלא יוגש נגדו כתב אישום".
עו"ד איציק כהן, שמייצג את אחד הקצינים הנאשמים, מסר בתגובה: "הלקוח שלי חף מפשע, נפל קורבן להתנהלות רשלנית של מח"ש. אין לי ספק שחפותו תצא לאור". עו"ד בני תייאר, שמייצג את חיים גבאי, הנגד שפוטר מהמשטרה: "הלקוח שלי לא היה צריך לעמוד לדין פלילי. נעשה הכל כדי להוכיח את חפותו".
עו"ד עידית רייכרט, שמייצגת את אחד הקצינים הנאשמים בתיק: "נחשפנו ליותר ויותר מחדלי חקירה, שמטילים צל כבד לא רק על עבודת המשטרה אלא גם על חקירת מח"ש, ועל להיטות היתר למצות הליכים נגד קצין מצטיין ומוערך, שאין כל בסיס ראייתי נגדו".