3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט בפגישה עם המועצה הציבורית להנצחת חללי צה''ל
 יואב גלנט בפגישה עם המועצה הציבורית להנצחת חללי צה''ל
גלנט בפגישה עם חברי המועצה הציבורית להנצחת החייל, היום. "נדרש מסר מאחד"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט הביע היום (ג') את תמיכתו בהגעת חברי כנסת ושרים לבתי העלמין באירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. בשבוע שעבר פנו מאות משפחות שכולות ליו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, בבקשה "להוציא את הפוליטיקה" מאירועי יום הזיכרון, ברקע המחאה נגד המהפכה המשפטית. שלשום החליטה מזכירת התנועה הקיבוצית שלא להזמין את שר הביטחון לטקס האזכרה הרשמי של התנועה. הוא אמר היום: "נבחרי הציבור מהווים סמל, ואני סבור שעליהם להיות נוכחים בבתי העלמין ביום הקדוש הזה".
גלנט נפגש הבוקר עם המועצה הציבורית להנצחת החייל - יו"ר המועצה שלמה מור יוסף, יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון האלמנות והיתומים תמי שלח, וחברי המועצה - הורים שכולים, אחים שכולים, אלמנות ויתומי צה"ל. גלנט הציג בפני המועצה את עמדתו, ברקע סוגיית השתתפות נבחרי הציבור בטקסים הממלכתיים בבתי העלמין: "עבורי חללי צה"ל וכוחות הביטחון הם דבר קדוש. מגיל צעיר ועד היום אני מלווה את המשפחות השכולות, ושואף לסייע להן ככל הניתן. בכל תפקיד שבו הייתי עד היום, חיפשתי כיצד להקל על משפחת השכול, וכך אני פועל גם כשר הביטחון.
3 צפייה בגלריה
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
"אל לאף אדם להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים". בית העלמין בהר הרצל, בשנה שעברה
(צילום: יואב דודקביץ')
"בימים אלה, יותר מתמיד, נדרש לחברה הישראלית מסר מאחד, ולא מסר מפלג. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללים מכל חלקי החברה והעם. כדורי האויב לא הבחינו בין מי שבא מהעיר או מהכפר, בשדה הקרב - כולם אותו הדבר", אמר גלנט. "נבחרי הציבור, המייצגים אותו בכנסת או בממשלה, נבחרים על ידי העם, ומהווים סמל, כל אחד בתקופתו ובהתאם לתפקידו".
הוא הוסיף: "אני סבור שעליהם להיות נוכחים בבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה. הדרישה להוצאת נבחרי הציבור מבתי העלמין, כמוה כדרישה לקיפול דגל ישראל. אסור לנו כחברה לאבד את אחד הנכסים החברתיים המרכזיים שיש לנו, המהווים גשר של אחדות, צה"ל וארגוני הביטחון בכלל ומשפחת השכול בפרט. אל לאף אדם להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים. הדבר חל על כלל המשתתפים, ובכלל זה על נבחרי הציבור".
בשבוע שעבר, כאמור, פנו מאות משפחות שכולות לאלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים ואב שכול בעצמו, בבקשה "להוציא את הפוליטיקה" מאירועי יום הזיכרון. "בני משפחות השכול רואים עכשיו בחלחלה גוברת את סערת הקרעים והשסעים מתקרבת לבתי הקברות", כתבו המשפחות שהתאגדו לקבוצה בשם "במותם ציוו".
"פנייתנו אליך היא כואבת, אבל אינה פניה אישית אלא בשם כמה אלפי משפחות כואבות ודואגות", כתבו המשפחות במכתב. "זה כמה חודשים, עם ישראל נמצא בעיצומו של מאבק ערכי ופוליטי שמדינת ישראל לא ידעה כמותו מאז ומעולם. הקרעים והשסעים בקרב הציבור הרחב מחלחלים לכל חלקה טובה, מכים שורשים בכל שעה, בכל מקום ובכל תחום. תפארת היצירה הישראלית שעמלו עליה דורות רבים, החל מחזונו של הוגה המדינה, דרך מבשרי הציונות ועד ימינו אנו, מאיימת להתמוטט עלינו".
3 צפייה בגלריה
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
המכתב שנשלח ליו"ר יד לבנים. ביקשו "להוציא את הפוליטיקה מבתי הקברות"
(צילום: רויטרס)
עוד הוסיפו כי "בתקופה רעה זו, כשצמד המילים 'מלחמת אחים' הפך לאיום שיגרתי, אנחנו מבקשים לפנות אליכם בקריאה להוציא את הפוליטיקה מבתי הקברות, להוציא את בתי הקברות מהפוליטיקה ולמנוע בכך את המהומה שעלולה להתחולל בטקסי יום הזיכרון מעל קברי הנופלים והנופלות, הנרצחים והנרצחות. למען כבודם, אנחנו מבקשים להשמיט מכללי הטקס השנה את נאומי הפוליטיקאים, במקומם יכולים לנאום קציני צבא בכירים בפועל ובדימוס, קציני משטרה ושירותי הביטחון". חותמי המכתב ציינו היכן קבורים יקיריהם ויקיריהן, ומדובר במשפחות שמגיעות מכל חלקי הארץ.
מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה שלשום כי שר הביטחון גלנט לא יוזמן לטקס האזכרה הרשמי של התנועה שיתקיים באנדרטת הקיבוצים שבפארק מנשה ביום חמישי הקרוב. גלנט, מצידו, הכחיש כי קיבל הזמנה מלכתחילה. המזכירות התכנסה לבקשת נציגי הסניף הקיבוצי של יד לבנים ומשפחות שכולות, שהציגו את תחושותיהם לקראת הטקס. לדבריהם, הזמנת נציג ממשלה לטקס הזיכרון לזכרם של 3,120 בני וחברי קיבוצים שנפלו על ביטחון ישראל מאז ייסוד התנועה הקיבוצית ב-1909, מהווה פגיעה ברגשותיהם.
סביב שאלת הזמנתו של גלנט התקיים דיון סוער. חלק מנציגי המשפחות סירבו בתוקף להשתתפותו ואיימו במחאה. מנגד, יו"ר התנועה הקיבוצית ניר מאיר סבר כי נכון להזמין את גלנט ולבקש שיכבד את המעמד כשר הביטחון של מדינת ישראל בטקס האזכרה, אך בשל החשש למחאה - הוחלט על ביטול ההזמנה.