3 צפייה בגלריה
גלנט ואנדרטת הקיבוצים
גלנט ואנדרטת הקיבוצים
גלנט ואנדרטת הקיבוצים
(צילום: EPA, ערן יופי כהן)
מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה אתמול (יום ראשון) כי שר הביטחון יואב גלנט לא יוזמן לטקס האזכרה הרשמי של התנועה שיתקיים באנדרטת הקיבוצים שבפארק מנשה ביום חמישי הקרוב. גלנט, מצידו, הכחיש כי קיבל הזמנה מלכתחילה.
המזכירות התכנסה לבקשת נציגי הסניף הקיבוצי של יד לבנים ומשפחות שכולות, שהציגו את תחושותיהם לקראת הטקס. לדבריהם, הזמנת נציג ממשלה לטקס הזיכרון לזכרם של 3,120 בני וחברי קיבוצים שנפלו על ביטחון ישראל מאז ייסוד התנועה הקיבוצית ב-1909, מהווה פגיעה ברגשותיהם.
סביב שאלת הזמנתו של גלנט התקיים דיון סוער. חלק מנציגי המשפחות סירבו בתוקף להשתתפותו ואיימו במחאה. מנגד, יו"ר התנועה הקיבוצית ניר מאיר סבר כי נכון להזמין את גלנט ולבקש שיכבד את המעמד כשר הביטחון של מדינת ישראל בטקס האזכרה, אך בשל החשש למחאה - הוחלט על ביטול ההזמנה.
3 צפייה בגלריה
  אנדרטת הקיבוצים
  אנדרטת הקיבוצים
יו"ר התנועה סבר כי יש להזמין את גלנט לטקס. אנדרטת הקיבוצים
(צילום: ערן יופי כהן)
3 צפייה בגלריה
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב המשפחות השכולות ליו"ר יד לבנים
(צילום: רויטרס)
בהודעה ששלחה התנועה הקיבוצית לחבריה לפני כמה ימים נכתב: "גלנט הוכיח לאחרונה כי ביטחון ישראל עומד תמיד מעל הכול, כשהציב את הדאגה למדינה ולביטחונה לפני הכול, והתריע באומץ על הסכנה הביטחונית המוחשית הנשקפת למדינת ישראל אם תימשך ההפיכה המשטרית. התנועה הקיבוצית מתנגדת נחרצות להפיכה המשטרית. אנחנו מודעים היטב לדרישת משפחות שכולות המתנגדות להשתתפות של נציגי הממשלה בטקסי הזיכרון הרשמיים ביום הזיכרון ואף מצטרפים לדרישתן של המשפחות".
עוד נכתב כי "לקראת הטקס נעשתה ועדיין נעשית חשיבה רבה על כל פרט ופרט כדי שלא תיפגע אף משפחה שכולה. קדושת זיכרון הנופלים, רגישות האירוע והתייצבותו האמיצה של גלנט למען ביטחון המדינה הם מסרים חשובים מאוד בימים אלה".
ההחלטה לבטל את הזמנתו של גלנט התקבלה ברקע המכתב ששיגרו מאות משפחות שכולות ליו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, ובו דרשו "להוציא את הפוליטיקאים מבתי העלמין ביום הזיכרון". המשפחות ביקשו שלא לאפשר נאומי פוליטיקאים בטקסי יום הזיכרון כדי "למנוע את המהומה שעלולה להתחולל מעל קברי הנופלים". המשפחות הוסיפו כי הן רואות "בחלחלה גוברת את סערת הקרעים והשסעים מתקרבת לבתי הקברות".