טענתו המרומזת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי דודו המנוח נאכל על-ידי קניבלים בפפואה גינאה החדשה במלחמת העולם השנייה קוממה בימים האחרונים תושבים במדינת האיים שבאוקיינוס השקט, המנסה להיפטר מהתדמית שנוצרה לה כמדינה פראית שתושביה הם אוכלי אדם. ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה האשים את הנשיא האמריקני כי ביזה את ארצו, שהיא בעלת ברית חשובה של וושינגטון בדרום האוקיינוס, אזור שארה"ב וסין מתחרות על ההשפעה בו. דבריו של ביידן, שנאמרו דווקא רגע לפני ביקורו של שר החוץ הסיני בפפואה גינאה החדשה, נתפסים כעוד פליטת פה בשורה של אמירות מוזרות או חסרות בסיס שניפק, ואין שום ראיה המחזקת את הטענה שדודו נאכל על-ידי קניבלים.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. אין שום ראיה שתתמוך בסיפור הקניבלים
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
דודו של הנשיא האמריקני, אמברוז פינגן, נהרג בהתרסקות מטוס תובלה באזור פפואה גינאה החדשה ב-14 במאי 1944 אחרי ששני מנועיו של המטוס כשלו. ההתרסקות אירעה במים, מול חופי המדינה, וגופתו מעולם לא אותרה. לפי רישומים היסטוריים של משרד ההגנה, במטוס היו ארבעה בני אדם, ורק אחד מהם שרד וחולץ על-ידי כלי שיט. שלושת האחרים, בהם פינגן, שטס בו על תקן נוסע, לא עלו מעל לפני המים אחרי ההתרסקות, ובחיפושים שנערכו באזור למחרת לא נמצא להם זכר.
בטקס זיכרון להרוגי מלחמת העולם השנייה שנערך בשבוע שעבר בפנסילבניה דיבר ביידן על דודו ועל כך שגופתו מעולם לא נמצאה, ואז הוסיף כי "היו הרבה קניבלים באזור". מדבריו השתמע שהוא רומז שגבוה הסיכוי שהגופה לא נמצאה משום שתושבים מקומיים אכלו אותה. טענתו של ביידן עוררה אי-נחת בפפואה גינאה החדשה: אף שלקניבליזם אכן יש שורשים מסוימים במדינה, היסטורית יש לה תיעוד רק בקרב שבטים מעטים, הנמצאים באזורים מבודדים. הסטראוטיפ של מדינה קניבלית דבק בה בכל זאת, וזה שנים שהיא מנסה להיפטר מהתדמית הזו.
8 צפייה בגלריה
תמונות השנה EPA רקדן ב וועידה של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי אסיה-פסיפיק פסגה ב פפואה
תמונות השנה EPA רקדן ב וועידה של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי אסיה-פסיפיק פסגה ב פפואה
קניבליזם? רק בשבטים מעטים, באזורים מבודדים. טקס מסורתי בפפואה גינאה החדשה
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
"לא בחרנו במלחמה הזאת". טקס מסורתי בפפואה גינאה החדשה
(צילום: Michal Knitl / Shutterstock.com)
בתחילת השבוע פרסם ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה הודעה מיוחדת בעקבות דברי ביידן, ובה הביע שאט נפש מהדברים. "ייתכן שדבריו של ביידן היו פליטת פה, אבל המדינה שלי אינה ראויה להיות מתויגת ככזו", מסר מראפה. "מלחמת העולם השנייה לא הייתה פרי יצירתם של בני עמי, הם נגררו למלחמה שלא הייתה מעשה ידיהם".
בריאיון שהעניק בהמשך נשמע מראפה כמי שרומז לרגע של חוסר חדות מצד הנשיא האמריקני: "לפעמים יש לך רגעים משוחררים", אמר מראפה, "אבל היחסים בינינו לבין ארה"ב חזקים יותר מרגע מעורפל אחד'". מראפה ציין כי פגש בעבר את ביידן ארבע פעמים, וכי התרשם שהדברים שאמר אינם משקפים את תחושותיו כלפי ארצו: "בכל הפעמים שנפגשנו הוא תמיד התייחס בחום לפפואה גינאה החדשה, ובשום שלב בפגישות האלה הוא לא דיבר על תושבינו כקניבלים". הוא הוסיף: "במערכת היחסים שלנו עם ארה"ב יש ערכים עמוקים הרבה יותר מאשר הצהרה אחת, מילה אחת, שורת מחץ אחת".
בדבריו קרא מראפה לביידן ולבית הלבן לזנוח את סיפור הקניבליזם ובמקום זאת להתמקד בסילוקן של המוני הפצצות שהוטלו בפפואה גינאה החדשה בזמן מלחמת העולם השנייה, לא התפוצצו – וממשיכות לאיים על חיי התושבים במדינה. הוא אמר כי תושבי ארצו חיים בפחד מתמיד שייהרגו מפצצות שכאלה: "אני קורא לנשיא ביידן להניע את הבית הלבן לסלק את השאריות האלה ממלחמת העולם השנייה, כדי שהאמת על היעדרם של חיילים כמו אמברוז פינגן תוכל להתברר", אמר.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה נפגש עם שר החוץ של סין וואנג יי
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה נפגש עם שר החוץ של סין וואנג יי
ראש הממשלה מראפה נפגש השבוע עם שר החוץ של סין וואנג יי, בדיוק אחרי דבריו של ביידן
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
המוני פצצות ממלחמת העולם השנייה נותרו מוטלות. פפואה גינאה החדשה
(צילום: shutterstock)
בארה"ב עצמה תקֵפה אזהרת מסע לפפואה גינאה החדשה, שלפיה באזורים מבודדים של המדינה אחת הסכנות הגדולות ביותר היא פצצות שהוטלו ולא התפוצצו. לשם המחשה, במשימת סילוק פצצות שביצעו ב-2014 חיילים מאוסטרליה ומ-2014 הושמדו לא פחות מ-16 טונות של תחמושת שנמצאו באי בוגנוויל לבדו.
את "הצהרת הקניבליזם" בסוף השבוע השמיע ביידן ברגע רגיש, בדיוק כששר החוץ של סין, וואן יי, הגיע לפפואה גינאה החדשה כדי לדון בהידוק היחסים בין מדינת האיים לבין בייג'ינג. פפואה גינאה החדשה היא בעלת ברית חשובה ואסטרטגית של ארה"ב בדרום האוקיינוס השקט, והיא אחת המדינות שבאמצעותן מנסות וושינגטון ואוסטרליה להדוף את הניסיון הסיני להשיג השפעה גוברת באזור באמצעות השקעות, בניית תשתיות והקמת בסיסים צבאיים. רק בשנה שעברה חתמו ארה"ב ופפואה גינאה החדשה על הסכם לשיתוף פעולה בתחום ההגנה, שנה אחרי שסין חתמה על הסכם דומה עם איי שלמה, מדינה אסטרטגית נוספת באזור.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה, ג'יימס מראפה. "נפגשתי עם ביידן 4 פעמים, הוא מעולם לא התייחס לתושבי ארצנו כקניבלים"
(צילום: Lillian Suwanrumpha/Pool via REUTERS)
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה עם ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבנזי
ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה ג'יימס מראפה עם ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבנזי
מראפה מארח את ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי, השבוע. בעלת ברית חשובה מול בייג'ינג
(צילום: STRINGER / AFP)
בארה"ב יש הרואים באמירה של ביידן על אכילת דודו בידי קניבלים פליטת פה נוספת בשורה של פליטות פה מוזרות שניפק בחודשים האחרונים. קודם לכן השנה סיפר לקהל על פגישה שערך עם קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט קוהל ב-2021, אף שקוהל הלך לעולמו כבר ב-2017. כמה ימים קודם לכן נשמע מתבלבל בין נשיא צרפת המנוח פרנסואה מיטראן, שמת ב-1996, לבין הנשיא המכהן עמנואל מקרון. בשבוע שעבר, כשדיבר על המלחמה בחמאס, הצהיר כי אמר לישראל "אל תתקדמו לחיפה", כשבפועל התכוון לומר "אל תתקדמו לרפיח".
פליטות הפה הללו באות כשברקע טענותיהם של מתנגדי ביידן כי הנשיא בן ה-81 מבוגר מכדי לרוץ לכהונה נוספת, וכי מצבו הפיזי אינו מאפשר לו לתפקד ביעילות. גם ליריבו בבחירות בנובמבר הקרוב, דונלד טראמפ בן ה-77, תועדו פליטות פה ומעידות הולכות ומתרבות. ביידן מתעקש שאין לו שום בעיית זיכרון או בעיה קוגניטיבית אחרת.