ראש לשכת עורכי הדין המתפטר אבי חימי עזב בעקבות פרסום בחדשות 13, שלפיו ביצע בעצמו אקט מיני בעת שהיה בשיחת זום עם עורכת דין. כעת נפתח המאבק על ירושתו, ובניגוד לחימי - שהשמיע קול בוטה וברור נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט - סירבו שניים מהמועמדים להחליפו להתבטא מפורשת נגד התוכנית בריאיונות שונים ב-ynet radio, וציינו כי הם תומכים ב"הידברות" עם השר.
עו"ד עמית בכר, יו"ר מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, שצפוי להתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, התייחס לרפורמה במערכת המשפט בריאיון ל-ynet radio, וציין כי "מערכת המשפט חייבת להישאר עצמאית. לצד זאת, אני חולק על חימי בעניין אחד - ראש לשכה לא יכול לבוא ולומר אנחנו לא מקיימים דיאלוג. זה מה שהציבור בחר".
1 צפייה בגלריה
עו"ד אייל בסרגליק, עמית בכר, אבי חימי
עו"ד אייל בסרגליק, עמית בכר, אבי חימי
בסרגליק, חימי ובכר
(צילום: אילן בשור, מוטי קמחי, דנה קופל)
בכר הוסיף כי "הרפורמה המשפטית היא בהגדרה פוליטית כי היא נמצאת בלב המחלוקת הפוליטית ובלב העשייה של הכנסת, אבל מה שעומד על הפרק זו מערכת המשפט, העצמאות שלה והמבנה שלה. הלשכה צריכה להיות מקום שמקיים דיאלוג עם כל הגורמים הרלוונטים. בעניין הזה אני שונה מראש הלשכה".
כשמדברים על שיתוף עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, השאלה היא מי צריך בכלל את לשכת עורכי הדין? "המחלוקת והוויכוח על הוועדה לבחירת שופטים לא התחילה מנושא של עורכי הדין. הכוונה של הרפורמה היא לשנות את ההרכב באופן שבו לממשלה יהיה רוב בוועדה, שם זה נולד. הכוונה, כל נושא מקומה של לשכת עורכי הדין עלה בגלל שיש כוונה ורצון של השלטון להגיד 'אנחנו נשלוט בוועדה, והטרף הקל ביותר הוא נציגי לשכת עורכי הדין'. אבל הקונטקסט הוא הרבה יותר רחב. אתם אומרים לי 'שני ראשי הלשכה האחרונים מעדו'. נכון, זה רע ועצוב, אבל זה לא אומר שהמוסד עצמו לא נכון".
לדברי בכר, "מי שמתעסק במינוי של שופטים צריך לגשת לעניין הזה בחרדת קודש. כל עירוב של עניין אישי הוא לא במקום, צריך להגיד את זה". הוא המשיך: "אבל עוד דבר אחד צריך להבין - אם תוציאו את נציגי הלשכה ותשימו בוועדה שרים - אני לא מזלזל בשרים - אבל מה, ככה לא יהיו עניינים אישיים? אנחנו לא משנים את המוסדות בגלל מינויים כושלים".
תתמודד לראשות הלשכה? "התשובה בסוף כנראה תהיה 'כן'. אבל זה תהליך".
עו"ד אייל בסרגליק, אחד המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין, אמר כי "אני תומך ברפורמה, ואני חושב שאפשר לנהל דיון מעמיק". הוא הוסיף כי למרות תמיכתו ברפורמה "צריך לחזק את מעמד עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים". הוא ציין עוד כי על עורכי הדין שיהיו בוועדה להיות "מקצועיים ובעלי ותק, ללא קשר לאג'נדה פוליטית כזו או אחרת. עורכי דין שיכולים לקבוע בצורה די טובה אחרי התייעצות עם ראשי המחוזות וראש הלשכה העתידי קודם כל מיהו שופט בעל מזג שיפוטי עם ידיעה משפטית".
זה לא מה שאמר ח"כ אלי דלל - הוא אומר "תוציאו את הלשכה מהוועדה". "אני לא יודע מה הבסיס למה שאמר. נפגשתי כבר עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שקרא לי להופיע בוועדה ולהסביר את חשיבות הטענות שלי. אני מתכוון להיפגש גם עם שר המשפטים יריב לוין. מה שקרה בחודש וחצי האחרון, כשקראתי לראש לשכת עורכי הדין אבי חימי להתפטר, הוא עניין פשוט - חימי קרא ללוין אדם רע ורדוד. ככה אי אפשר להגיע להידברות בשום מקום. לוין אמר שהוא רוצה להידבר".
חוץ מנושא לשכת עורכי הדין והחברות בוועדה למינוי שופטים, אתה מסכים עם שאר הסעיפים ברפורמה? "לגבי פסקת ההתגברות - אני רוצה לדעת באיזה רוב. לגבי עילת הסבירות - אני רוצה לדעת מה החלופה. אבל אי אפשר לקחת ולהבין מה החלופה כשבכלל לא מדברים. אני בהחלט מסכים שעילת הסבירות חצתה כל גבול. אני מאוד רוצה לחזק ואני מאוד מעריך את שופטי בג"ץ, את מעמד בג"ץ כגורם שבהחלט מכריע בסכסוכים. צריך גיוון בעולם המשפט, גיוון בשופטים, ואני מתכוון לחזק ולבצר גם את הנושא הזה".
עו"ד אלעד דנוךעו"ד אלעד דנוךצילום: זוהר שטרית
את ראש לשכת עורכי הדין בוחרים בבחירות כל עורכי הדין שחברים בלשכה. מלבד בכר ובסרגליק צפויים להתמודד עורכי דין נוספים, ובהם כמה שמות מוכרים לציבור - כמו למשל עורכת הדין תמי אולמן, או עורך הדין ציון אמיר. מועמד נוסף הוא יו"ר מחוז דרום אלעד דנוך, צעיר ראשי המחוזות (38), שנבחר לתפקיד ברוב של 70 אחוזים.