הכותרת הפוליטית הגדולה אחרי עיכוב הבחירות מקפלת בתוכה סיפור מפלגתי מרתק, ששזור גם בסיפורם האישי של מייסדי מפלגת יש עתיד: יאיר לפיד ועפר שלח. שלושה עשורים הם חברים קרובים, שמונה שנים הם שותפים פוליטיים. בטוב וברע, בשלטון ובמדבר האופוזיציוני.
מי שמכירים את הפרטים מקרוב מספרים שהודעתו של שלח היום (ד'), בדבר נחיצות קיום פריימריז לראשות יש עתיד ורצונו להתמודד מול לפיד, אינה מהלך שנולד כרעם ביום בהיר. פוליטיקאים עם חושים מחודדים סיפרו לאחרונה לא פעם כי מערכת היחסים בין שלח ולפיד רחוקה מלהיות מה שהייתה. פועל יוצא של אי-הסכמות בנושאים מזדמנים, ויש הטוענים ששיא המחלוקת קשור קשר ישיר לשותפות בכחול לבן.
1 צפייה בגלריה
שלח ולפיד בימים אחרים
שלח ולפיד בימים אחרים
שלח ולפיד בימים אחרים
(צילום: אוהד צויגנברג)
שלח, אומרים מי שמכירים את מערכת היחסים, לא יכול היה לסבול דברים ששמע וראה. אחרים מזכירים שהוא עבר בשנה האחרונה שיעור מזורז לאחר שהבחין שכל עיסוק בגל הבא של המנהיגים, בהם רון חולדאי וגדי איזנקוט, לא לקח אותו בחשבון. כך, גם השאיפה לסיים כשר ביטחון או שר אוצר הולכת ומתרחקת.
לאחר שבשנה האחרונה העלה שלח בהזדמנויות שונות שוב ושוב את הטענה שיש עתיד תקועה וחייבת להיפתח לכיוונים נוספים, לשיח עם הציבור ולפתיחת השורות, הוא גם טפטף מפעם לפעם ללפיד מה כוונתו.
הדברים הוגשו ללפיד באופן המחודד ביותר לפני יומיים, כששלח הגיע לביתו לשיחה אישית טעונה, שבה אמר לו שהמפלגה תחת הנהגתו תקועה. זה אינו דבר של מה בכך.
העובדה שאחד מבכירי המפלגה קורא תיגר על היו"ר, ומייחס בין היתר את המבוי הסתום שאליו הגיעו לתפקוד של לפיד, היא אירוע דרמטי במונחים של המפלגה שהוקמה על גלי הפופולריות של המייסד ונתפרה על פי מידותיו המדויקות. היא גם לבטח אירוע דרמטי בחברות בת 30 שנה.
שלח, כמי שהיה שם בשלבי ההקמה הקשים, לא מכחיש שהפלטפורמה הוקמה עבור איש אחד. אלא שהיום, הסביר, הנסיבות השתנו. "האם אנחנו רוצים להמשיך להיות אותה המפלגה שהוקמה ב-2013, לעמוד במקום, אולי אפילו להיעלם בסוף, או שאנחנו רוצים להישאר בתנועה והתחדשות"? הוא נימק את הקו החדש.

לפיד לא הופתע ממה ששמע, אבל גם לא אהב את זה. בלשון המעטה. אנשיו מספרים כי חברי הכנסת אורנה ברביבאי ויואב סגלוביץ עובדים על בחינת הדרך לקיים פריימריז במפלגה בלי קשר, אך באופן זהיר, כדי לא לסיים כמו מפלגת העבודה שהקרבות הפנימיים חיסלו אותה.
לגרסתם, צריך לראות איך לעשות את זה, ומתי. האם בפריימריז פתוחים, ברוח הצעתו של שלח המקדם התמודדות גורמים חיצוניים? האם רק בקרב מתפקדי המפלגה? בשיחה בין השניים, כל זה אפילו לא עלה. לפיד התכנס לסיום ולא הסכים לבקשה של שלח. היום, לאחר ההודעה לתקשורת, כבר אמר שהנושא "ייבחן".
בפן האישי, השניים שהכירו כעיתונאים צעירים כנראה כבר לא יחזרו להיות החברים שהיו. זה אולי ייגמר אפילו בפרישה של שלח מהמפלגה.
ומה עם מפלגת יש עתיד? כמה אפשרויות: היא עשויה להפוך למפלגה מסוכסכת, שחבריה חובטים זה בזה עד שהציבור מאבד בהם עניין. מנגד, הרוח הדמוקרטית החדשה עשויה דווקא לרענן את השורות, לנער את המסגרת המיושנת ולאפשר ללפיד לפרוץ הלאה.