ברקע חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאיראן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מסר אמש (רביעי) לריאד ואמר כי היא עלולה להצטער על כך. בריאיון לערוץ CNBC האמריקני אמר נתניהו כי "95% מהבעיות במזרח התיכון נובעות מאיראן". לדבריו, הראיות ל"אומללות" אותה עשויה סעודיה לחוות כתוצאה מהתקרבות לאיראן הן לבנון, תימן, סוריה ועיראק.
למרות זאת, הוא אמר כי הוא מאמין שההסכם בין סעודיה לאיראן, שבו תיווכה סין, היה קשור יותר למלחמה בתימן. "אני חושב שלסעודיה ולהנהגה שם אין אשליות סביב השאלה מי האויבים שלהם, ומי החברים שלהם במזרח התיכון. הם מבינים שישראל היא שותפה הכרחית".
2 צפייה בגלריה
אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
סעודיה "תסבול" מחידוש היחסים עם איראן? המסר של נתניהו
(צילים: AP, EPA)
"היינו מאוד רוצים לעשות שלום עם סעודיה. זה יסיים במידה רבה את הסכסוך הישראלי-ערבי", טען. עוד הוסיף נתניהו כי "אין סוף לאפשרויות והשמיים הם הגבול".
הוא נשאל גם מתי יבקר באמירויות, ואמר: "אני בטוח שתהיה לי הזדמנות". כשנשאל על המעורבות הסינית במזרח התיכון, אמר נתניהו כי הוא לא מודע להצעה סינית לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אנחנו מכבדים את סין, עושים איתה עסקים נהדרים, אבל יש לנו ברית הכרחית עם הידידה הגדולה שלנו ארה"ב".
נתניהו גם קרא למעורבות גוברת של ארה"ב במזרח התיכון. "אני חושב שלא רק ישראל, אלא בדרכים רבות רוב המדינות במזרח התיכון יברכו על לא יותר מאשר מעורבות אמריקנית במזרח התיכון, מעורבות גדולה יותר", הוא אמר. "אני חושב שזה חשוב מאוד שארה"ב תהיה ברורה לגבי המחויבות והמעורבות שלה במזרח התיכון".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
"מכבדים את סין, אבל יש לנו ברית הכרחית עם ארה"ב"
(צילום: AP)
דבריו של נתניהו הגיעו לאחר ההסכם שעליו חתמו איראן וסעודיה, לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן אחרי שבע שנות נתק. ההסכם אמנם נחשב לדרמטי למדי, אבל לא נראה שהוא יצליח להעלים את האיבה העמוקה השוררת בין שתי המדינות היריבות. עדות לכך הגיעה במאמרי הדעה שפורסמו רק יומיים לאחר מכן בעיתונים הסעודיים, בהם הדגישו הפרשנים כי ריאד תמשיך לעקוב מקרוב אחרי כל התנהגות חשודה מצד טהרן.
ההסכם, נזכיר, הוכרז במפתיע אחרי כמה סבבים של שיחות שנערכו בין הצדדים מאז 2021. ריאד מקווה באמצעות ההסכם להפחית את המתיחות באזור, כשברקע התסכול שלה ושל שכנותיה, בהן איחוד האמירויות, ממה שנתפס בעיניהן כחולשתה של ארה"ב – שמקדישה את עיקר תשומת לבה למתרחש באזורים אחרים בעולם, ויחסיה מול ריאד הפכו לקרירים ומתוחים בשנים האחרונות.
פורסם לראשונה: 22:16, 19.04.23