ההסכם שעליו חתמו איראן וסעודיה, לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן אחרי שבע שנות נתק, נחשב אמנם לדרמטי למדי, אבל לא נראה שהוא יצליח להעלים את האיבה העמוקה השוררת בין שתי המדינות היריבות. עדות לכך הגיעה במאמרי הדעה שפורסמו היום (א') בעיתונים הסעודיים, בהם הדגישו הפרשנים כי ריאד תמשיך לעקוב מקרוב אחרי כל התנהגות חשודה מצד טהרן.

4 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי, ויורש העצר הסעודי בן סלמאן. סטירת לחי לארה"ב, בתיווך סיני
(צילום: AP, EPA)
ההסכם, נזכיר, הוכרז במפתיע ביום שישי אחרי כמה סבבים של שיחות שנערכו בין הצדדים מאז 2021. ריאד מקווה באמצעות ההסכם להפחית את המתיחות באזור, כשברקע התסכול שלה ושל שכנותיה, בהן איחוד האמירויות, ממה שנתפס בעיניהן כחולשתה של ארה"ב – שמקדישה את עיקר תשומת לבה למתרחש באזורים אחרים בעולם, ויחסיה מול ריאד הפכו לקרירים ומתוחים בשנים האחרונות.
ההסכם נתפס כסטירת לחי סעודית לממשל האמריקני לא רק משום שהוא באה בשעה שארה"ב וישראל מנסות לבסס במזרח התיכון ציר ישראלי-ערבי נגד טהרן, אלא גם משום שמי שתיווכה בהגעה להסכם היא סין, יריבתה הגדולה של וושינגטון. בעקיצה לארה"ב, סין טענה בסוף השבוע כי בהחלטתה לתווך בין סעודיה לאיראן לא היו לה מניעים סמויים, וכי היא אינה מנסה להתחרות על השפעה במזרח התיכון או למלא "ואקום", כלשונה.
אבל למרות ההסכם, המתיחות בין איראן לסעודיה לא צפויה כאמור להיעלם: אף שמדובר בשתי מדינות מוסלמיות, שמרניות וקרובות גיאוגרפית, היחסים בין השתיים רוויים מתיחות, ובמוקד העוינות הזו העובדה שסעודיה היא מדינה בעלת רוב סוני, בעוד איראן בעלת רוב שיעי. שתיהן נאבקות על דומיננטיות במזרח התיכון, ועל הנהגת העולם המוסלמי. סעודיה ניתקה את יחסיה עם איראן ב-2016, אחרי שמפגינים פרצו לשגרירות הסעודית בטהרן והציתו אותה, כנקמה על הוצאתו להורג בסעודיה של מטיף שיעי. מאז ידעו היחסים בין המדינות בעיקר מורדות, ששיאן במתקפה שיוחסה לאיראן נגד מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה בספטמבר 2019.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן עם בן סלמאן בביקור בסעודיה. תסכול מ"הנסיגה האמריקנית" מהמזרח התיכון
(צילום: רויטרס)
בהסכם שנחתם בסוף השבוע נקבע ששתי המדינות יפתחו מחדש את השגרירויות שלהן בתוך חודשיים, אבל מעבר לכך לא נקבע לוח זמנים מפורט להתנהלותן בתקופה הזו, וצוין רק ששרי החוץ של המדינות ייפגשו כדי לקדם את יישום העסקה. בטור שלו כתב על כך הפרשן חמוד אבו טאלב, ביומון הסעודי "אוקאז", כי החודשיים שנקבעו בהסכם הם "מבחן ראשון לאמינות של איראן, ויכולתה להוכיח רצון טוב". לדבריו, "אנחנו חייבים לראות התחלה של שינוי אמיתי בנוף האזורי ושל תיקון אמיתי בהתנהלות שלה (של איראן) עם הממלכה".
פרשן נוסף, עבדאללה אל-עותייבי, כתב גם הוא, בעיתון "א-שארק אל-אווסט" שבבעלות ריאד, כי לוח הזמנים לפתיחת השגרירויות יהווה "מבחן" לעמידתה של איראן בהתחייבויותיה. אל-עותייבי ציין כי סין תוכל למלא תפקיד יעיל יותר בכל הנוגע למגעים מול איראן, במקום המערב שלדבריו כשל בכך. פרשן שלישי, טארק אל-חומאייד, הדגיש כי היחסים בין ריאד לטהרן יתנהלו רק ב"רמה נמוכה". הוא הוסיף כי "טבעי" לנהל יחסים שכאלו במצב שבו איראן פועלת להרחיב את השפעתה באזור, ובכך יוצרת "נקודות מגע רבות" בינה לבין סעודיה. "אבל אנחנו חייבים לשמור על עיניים פקוחות", כתב. "סין היא הערבה לקיום ההסכם הזה. זה יהיה דבר חשוב אם איראן לא תמלא אותו".
ההסכם בין המדינות נתפס גם כמכה עבור ישראל, ואף שהמשא ומתן לחידוש היחסים היה ידוע זה זמן רב, ההודעה שלשום הפתיעה רבים גם בירושלים. רק בימים האחרונים דווח שוב בהרחבה על האפשרות שריאד תחתום על הסכם שלום עם ישראל, אולם במקום בשׂוֹרה על התקדמות במישור הזה יצאה אתמול ההודעה שהסעודים חותמים על הסכם דווקא עם מי שנחשבה עד עתה לאויבת המרה ביותר שלהם במזרח התיכון.

בתוך כך, איראן טענה בצהריים כי הגיעה ל"הסכם ראשוני" מול ארה"ב על עסקת חילופי אסירים ביניהן. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן הודיע על כך בריאיון לטלוויזיה הממלכתית בארצו, אבל לא פירט אילו אסירים ישוחררו במסגרת העסקה שהושגה לכאורה. ארה"ב מיהרה תוך שעה קלה להכחיש את הטענות, ומסרה שדבריו "שגויים".
"בנוגע לסוגיה של חילופי אסירים בין איראן לארה"ב, הגענו להסכם בימים האחרונים ואם הכול יתנהל כשורה בצד האמריקני, אני חושב שנהיה עדים לעסקת אסירים בתוך זמן קצר", אמר עבדוללהיאן לפני ההכחשה האמריקנית. "מהצד שלנו הכול מוכן, אבל הצד האמריקני עובד כעת על התיאום הטכני הסופי", הוא הוסיף. במקביל לדבריו דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי גורמים איראנים אמרו לה ששתי "מדינות אזוריות" היו מעורבות בסדרה של שיחות לא-ישירות בין טהרן לוושינגטון בנוגע לעסקה המדוברת.
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
שר החוץ האיראני עבדוללהיאן. ארה"ב הכחישה את טענתו ל"הסכם ראשוני"
(צילום: AP)
בארה"ב כלואים יותר מ-12 אזרחים איראנים, וכחלק מניסיונה של טהרן לשחרר אסירים שכאלו ממדינות ברחבי העולם, במערב מאשימים שהיא מנהלת כבר שנים ארוכות "דיפלומטיית חטופים": כחלק מהשיטה הזו איראן נוהגת לעצור ללא סיבה אזרחים זרים, בעיקר אירופים ואמריקנים, להאשים אותם בריגול – ובכך לסחוט את מדינות אירופה וארה"ב.
באיראן כלואים כיום באשמת ריגול לפחות ארבעה אמריקנים, כולם בעלי אזרחות אמריקנית-איראנית כפולה. אחד האמריקנים שכלואים שם הוא איש העסקים סיאמק נמאזי, שנעצר ב-2015 ושנה לאחר מכן נידון לעשר שנות מאסר.
4 צפייה בגלריה
סיאמק נמאזי איראני אמריקני עצור איראן ריגול
סיאמק נמאזי איראני אמריקני עצור איראן ריגול
סיאמק נמאזי, שכלוא באיראן מאז 2015. רק לפני ימים אחדים התראיין ל-CNN מהכלא והתחנן לעזרה מביידן
(צילום: רויטרס)
רק לפני ימים אחדים פרסמה רשת CNN ריאיון עם נמאזי, שנערך מתוך כלא אווין בטהרן שבו הוא שוהה. מדובר אמנם בריאיון חסר-תקדים מתוך הכלא, אבל הוא נערך ככל הנראה בידיעת השלטונות האיראניים. בריאיון קרא נמאזי לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן להגביר את המאמצים לשחרורו: "אני מפציר בך, אדוני, שים את החיים והחירות של אמריקנים חפים מפשע מעל כל הפוליטיקה ופשוט עשה את מה שנחוץ כדי לסיים את הסיוט הזה ולהביא אותנו הביתה".