לפני נאומו אמש, שבו קרא לעצור את החקיקה עקב "סכנה ברורה ומיידית", שר הביטחון יואב גלנט ביקש בימים האחרונים כמה פעמים לכנס את הקבינט, כדי להציג את התמונה הביטחונית כפי שהוא רואה אותה. למרות זאת, הקבינט לא כונס. במקביל, פנו 15 אלופים במילואים - ובהם גם כאלה שמזוהים עם הימין כגרשון הכהן - וכתבו לגלנט: "אמירתך - ביטוי למנהיגות שבכוחה למנוע אסון". רשימת החתומים על המכתב: בסוף הידיעה.
בהודעה משותפת מטעם ראשי מערכת הביטחון בעבר אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון ודן חלוץ, בעקבות אי-כינוס הקבינט, הם אמרו כי "מדובר בהתנהגות מופקרת וחסרת תקדים של ראש ממשלה, שמעידה על אובדן כושר השיפוט ובוחן המציאות של נתניהו. ‎כמי שעמדו בראש מערכות הביטחון של המדינה, אנו תובעים מראש הממשלה לכנס עוד היום את הקבינט כפי שדרשו ממנו שר הביטחון והרמטכ"ל. ‎ככל שיימנע מכך, יישא ראש הממשלה באחריות אישית וישירה להפקרות הבלתי נתפסת המתחוללת כעת במשמרתו ולמכלול תוצאותיה".

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה טרם הגיב על הצהרתו. גלנט ונתניהו
ראש הממשלה טרם הגיב על הצהרתו. גלנט ונתניהו
ראש הממשלה טרם הגיב על הצהרתו. גלנט ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
קודמו של גלנט בתפקיד, שר הביטחון בני גנץ, אמר כי "אי כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני כששר הביטחון מתריע בפני סכנה ברורה ומיידית הוא הפקרות של ביטחון ישראל שמצביע על שיבוש בסדר העדיפויות הלאומי. במקום לכנס את ראשי הקואליציה - על נתניהו לכנס את הקבינט עוד היום".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אין אפשרות לכנס את הקבינט הזה, זה קבינט מטורלל לגמרי". לפיד הוסיף: "אני מכיר את גלנט ומאוד מכבד את מה שהוא עשה אתמול, זה היה צעד אמיץ.".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הוסיפה: "אם אכן שר הביטחון ביקש דיון בקבינט על מה שקורה וראש הממשלה אסר זאת, אני חושבת שזה צריך באמת לנער מדינה שלמה. הביטחון נלקח בשבי עבור האינטרס של איש אחד והמשפט שלו. שר הביטחון לא חבר לאופוזיציה, הוא פשוט מבין שצבא העם מתפרק לו בין הידיים, וכולנו צריכים להגיד 'עד כאן'. אין פה צדדים".
בהצהרה שמסר אמש אמר גלנט כי "ביטחונה של מדינת ישראל הוא משימת חיי. לאורך חיי הבוגרים, אני עוסק בו יומם וליל, בשליחות מדינת ישראל במדי צה"ל סיכנתי חיי עשרות פעמים וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. בשבועות האחרונים נפל דבר. אני פוגש את המפקדים והלוחמים לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים וחדרי תדריכים. שומע את הקולות העולים מהשטח ואני מודאג".
גלנט תכנן לקרוא לעצירת החקיקה כבר ביום חמישי האחרון, אך אז זומן לראש הממשלה בנימין נתניהו - ובסיום הפגישה בלשכת ראש הממשלה בירושלים, החליט לדחות את הצהרתו. את דרישת גלנט מנתניהו לעצור פרסם לראשונה ביום חמישי נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
תומכים בגלנט. ביטן ואדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ', רפי קוץ)

במכתב האלופים לגלנט, לאחר נאומו, נכתב כי "לאור הכרותינו רבת השנים, בהן יושרך המקצועי, אומץ לבך והכנות ניכרו במעשיך ובגישתך, ונוכח אמירתך האמיצה, המבטאת אמת מידה של מנהיגות אמיתית, אנו פונים אליך ואומרים – יישר כוח. אמירתך הברורה בדבר הצורך לעצירת החקיקה וההכרח לבחון את תהליך הביצוע שולחת מסר של מנהיגות, אחריות, ושל ראיית המרקם הרחב על כל היבטיו של הביטחון הלאומי של ישראל.
"המישור המשפטי בתהליך הנוכחי אותה מבקשת הממשלה לקדם חשוב ויש המוצאים בו הכרח, אך כפי שהתברר במהלך השבועות האחרונים, מישור זה אינו יכול להיבחן במנותק מההשלכות המיידיות והאסטרטגיות לכלכלת ישראל, להגנתה, למעמדה הבינלאומי ולכלל אורחות החיים במדינה. כל אלה יחד הם מרכיבי הביטחון הלאומי שלנו.
"אמירתך היא ביטוי של אחריות לאומית חיונית בעת הזאת, היא ביטוי למנהיגות שבכוחה להנמיך את להבות השיסוי והקרע ואף למנוע אסון, ותתרום ליצירת אווירה של אמון ומתאימה להידברות ולקיומו של שיח מכבד ובונה, בסיס להחזיר את האמון. הוכחת מנהיגות גדולה, ממלכתיות לאומית שטובת המדינה בראש מעייניך. קבל את הערכתנו הכנה והעמוקה ותמיכתנו בדרך הזאת".
האלופים במיל' החתומים על המכתב הם אהרון זאבי פרקש, אליעזר (צ'ייני) מרום, אליעזר שקדי, גיא צור, גיורא איילנד, גרשון הכהן, דודו בן בעש"ט, טל רוסו, יאיר יורם (יה-יה), ישראל זיו, ד"ר יום טוב סמיה, מאיר כליפי, עמוס גלעד, עמוס ידלין ועמוס ירון, וכן הת"אלים במילואים חסון חסון ורחל דולב.