ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) לשעבר, אלוף במיל' גיורא איילנד, התראיין היום (שלישי) לאולפן ynet לאחר האיומים בנקמה איראנית על חיסול בכיר משמרות המהפכה חסן סיאד חודאי בטהרן, שמיוחס לישראל. איילנד התייחס לשינוי המדיניות הישראלי בפעילות הביטחונית מול גורמים שונים בתוך איראן, למשוואה שקיימת בין הישראלים לאיראנים ולחשש כי היא תשתנה.
אתמול פרסם האגף ללוחמה בטרור במל"ל חידוד לאזהרת המסע לטורקיה עבור מבקרים ישראלים בעקבות חשש מפעולת תגמול איראנית. במל"ל הדגישו כי האזהרה חלה גם על מדינות שגובלות באיראן.
האיומים של האיראנים? עד כמה זה חמור? "נוסח ההודעה, גם מבחינת הטון שלה וגם מבחינת הדחיפות שלה של 'כאן ועכשיו', לרבות קריאה לישראלים לעזוב את טורקיה - מראה שלא מדובר רק על הערכה כללית או על הערכת סיכונים, אלא על איזשהו מידע קונקרטי. בדרך כלל, 'קונקרטי' בדברים האלה, מדובר לא רק על כוונה, אלא על יכולת.
"במילים אחרות, המודיעין הישראלי כנראה יודע או מעריך בסבירות גבוהה, שבטורקיה כבר נמצאת איזושהי חוליה איראנית או שלוחה איראנית עם מטרה לפגוע בישראלים. בדרך כלל רק כשהמצב מגיע לידי מידע יחסית מוצק, יוצאת הודעה מהסוג הזה".
גילו תשתית? חוליה בדרך? "אי אפשר לספר לציבור מה בדיוק גילו ולספר את מקור המידע. זה מסוג הדברים שאתה לא עושה, כי זה יחסום לך אפשרויות בעתיד לגלות מידע נוסף. אבל את המסקנה מעבירים לציבור - בצורה לא היסטרית אך מספיק חדה, ובדרך כלל כדאי לקחת ברצינות את האזהרות האלה.
"אומר זאת מניסיון, במשך כשנתיים כראש מל"ל, הייתי צריך בעצמי לאשר החלטות מהסוג הזה, יש להן משמעויות מדיניות וכלכליות".
2 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חסן סיאד חודאי והרכב שבו חוסל
הנוסח, המידע והטיימינג מעידים על סכנה ברורה ומיידית? מדובר במידע קונקרטי? "נכון. אולי יש מידע קונקרטי על עיר או אזור מסוים. הייתי מציע לא לשחק עם מידע מהסוג הזה, עם כל המחיר והכאב להימנע מלטוס לטורקיה".
לא היית טס עכשיו לטורקיה לחופשה? "בהחלט לא".
האם שינוי מדיניות בנוגע לפעילות הביטחונית בתוך איראן לא מסוכנת? "אני חושש בדיוק כמוך. אם מדברים על ראש הממשלה, גם לפני שנכנס לתפקיד, הוא נהג לומר 'למה אנחנו מכים רק את שלוחותיה של איראן - בלבנון וסוריה וכו' - אם האיראנים עומדים מאחורי תקיפה ישראלית, בואו נתקוף את איראן עצמה'. אני לא בטוח שהמדיניות הזו נכונה וגם אם כן, צריך לדעת לבחור במדויק באיזה תחום כן ואיזה תחום לא".
2 צפייה בגלריה
גיורא איילנד
גיורא איילנד
"לאיראן יש יכולות לפגוע בישראל ואנחנו לא רוצים לדרדר את המצב הזה". איילנד
(צילום: מוטי קמחי)
איילנד אמר עוד כי "הפעילות הישראלית הישירה באיראן התמקדה בעיקר בניסיון לסכל את תוכנית הגרעין האיראנית. זה נמשך הרבה שנים נגד מדענים, מתקנים וכו'. ברגע שאנו מרחיבים את זה ופוגעים גם בגורמים אחרים באיראן, לא חסר לאיראנים סיבות לפגוע בנו. נוצר מצב שהאילוץ עליהם לפעול נגדנו הולך וגדל וכתוצאה מכך יהיו מוכנים לקחת סיכונים יותר גדולים. לאיראן יש יכולות לפגוע בישראל ואנחנו לא רוצים לדרדר את המצב הזה".
הוא התייחס למשוואה שקיימת בין איראן לישראל בעקבות התקיפות בסוריה ונגד הגרעין האיראני ואמר כי "כבר היום אנו נמצאים במערכה מסוימת מול איראן". הוא הוסיף כי בישראל "תמיד מתבשמים באיזושהי הצלחה נקודתית, אבל הם לא בהכרח חכמות מבחינה אסטרטגית. אני מקווה שיש שיקול דעת מאוד עמוק מאחורי כל החלטה".