בצל סיכול ההברחה הגדולה ביותר בשנים האחרונות, בישראל מאותתים לחיזבאללה: במערכת הביטחון מודאגים ממגמת ניסיונות ההברחה לישראל מלבנון בחודשים האחרונים, שכוללת חמישה סיכולים מתחילת השנה, וקושרים בין האירועים הללו למצב הכלכלי והמדיני הקשה של לבנון ושל חיזבאללה. בצה"ל רואים בהברחות אלה ניסיונות של ארגון הטרור לייצר אפיקי מימון חדשים.
2 צפייה בגלריה
הברחת נשק
הברחת נשק
האקדחים והמחסניות. כולם של "גלוק", חלקם חדשים
(צילום: דובר צה"ל)
היעדים להברחות של חיזבאללה הן כנופיות פשע בישראל, שאמורות לרכוש במיליונים את הנשק והסמים, אולם במערכת הביטחון מעריכים שמדובר בחוסר שליטה מדאיגה מצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. לחלק מההברחות היו אחראים גורמים בארגון, אולם הם עשו זאת ללא ידיעת צמרת חיזבאללה, ותוך שהם מסכנים את השקט הביטחוני היחסי בגבול הצפון.
באוגדת הגליל משקיעים מאמץ מבצעי רב לסיכול ההברחות יחד עם המשטרה ושב"כ. כחלק מכך, כוחות רבים של צה"ל אורבים לחוליות ההברחה, אולם אירועים כאלה עלולים להביא להסלמה, שכן בכל עת יכולה להתרחש התנגשות אלימה שתסתיים בנפגעים מצידי הגבול – ובהרוג שיעי מקרב חוליות ההברחה שמגיעות לגדר הגבול.
2 צפייה בגלריה
חאג' חליל
חאג' חליל
חאג' חליל חרב. הפרסום של צה"ל שהוציא אותו אל מחוץ לצללים
חאג' חליל חרב בן ה-62, בכיר הארגון, מעורב באופן אישי בהברחות הסמים לשטח ישראל, וגורם מבוכה למנהיג חיזבאללה נסראללה, שכמנהיג ארגון שיעי אדוק – אמור לסלוד משימוש בסמים או מסחר בהם, מטעמי דת.
בתוך כך, מתחקיר של סיכול הברחת 43 האקדחים לעבר שטח ישראל עולה כי כוחות צה"ל הצליחו לסכל את ההברחה עוד בצידה הלבנוני, הודות לשיטה מבצעית שפותחה באוגדת הגליל והובילה גם לחידוד ערנות התצפיתניות, שהובילו לסיכול המוצלח. בצבא עדיין לא יודעים לומר בוודאות אם הנשק לא אמור היה לשמש לטרור בישראל, בדומה לפעולות אחרות של חיזבאללה בשנים האחרונות, שבהן הוחדרו מטעני חבלה בנתיבים דומים ובאמצעות גורמים עברייניים.

האקדחים שנתפסו שלשום בידי צה"ל והמשטרה הם אקדחים של יצרנית הנשק "גלוק", חלקם חדשים לחלוטין שאליהם צורפו מחסניות. חלק מכלי הנשק הגיעו עם התקן למשתיק קול.
במסגרת סיכול ההברחה, הוקפצו על-ידי תצפיתניות אוגדת הגליל כוחות של חטיבת גולני וכוחות של יחידת יג"ל של משטרת מחוז צפון, שאנשיה סיכלו בפועל את ההברחה. עד כה טרם נעצרו חשודים במעורבות באירוע, שהחל שלשום סמוך לשעה 23:00 ובמסגרתו נורו פצצות תאורה באזור.
סיכול ההברחה מצטרף לשורת סיכולים דומים קודמים בגבול לבנון. לפי הצבא, מתחילת שנת 2021 סוכלו על ידי כוחות צה"ל ומשטרת ישראל בגבול לבנון חמש הברחות סמים ונשק משמעותיות, כולל האחרונה מהלילה שעבר. לפני כן, ב-18 ביוני, נתפסו במרחב מטולה 12 אקדחים וחשוד נעצר בצד הישראלי של הגבול. שבועיים וחצי קודם לכן, ב-3 ביוני, נתפסו באזור היישוב מתת שבגליל העליון 15 אקדחים, 36 ק"ג סמים ועשרות מחסניות. בתקרית הזו נעצרו מספר חשודים בצד הישראלי.
פורסם לראשונה: 23:00, 10.07.21