הפשיעה, בעיקר בחברה הערבית, ממשיכה להשתולל ורק בסוף השבוע אירע חיסול פלילי לאור יום בנמל יפו, לעיני המבלים במקום - אבל מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ לא צופה שינוי לטובה בקרוב. בריאיון לאולפן ynet היום (ב') אמר חפץ כי מדובר בבעיות שהוזנחו במשך שנים, והעריך שלא נראה שיפור במצב בחודשים או אפילו בשנה הקרובה: "מצב העבריינות והנשק במגזר הערבי מתחיל להיאות כמו טרור".
"העסק הרבה יותר מורכב ומסובך", אמר חפץ. "גם אם היו מכפילים את המשטרה זה לא בדיוק היה עוזר, הבעיה היא יותר חברתית מאשר משטרתית. כלומר, החברה מייצרת את העבריינות. נכון שהמשטרה פועלת בעיקר נגד ארגוני פשיעה, כי אז יש יעד די ברור, אבל בעיקרון מה שמאפשר את כל צמיחת הפשיעה זו החברה - ויש כאוס חברתי, מצב שחברה מייצרת כמויות גדולות מאוד של עבריינות, והטיפול הוא לא חד-ממדי ולא רק על ידי המשטרה. זה קשור לחינוך, לכלכלה, לתעסוקה".
2 צפייה בגלריה
"האצבע לא צריכה להיות מופנית רק למשטרה". אסף חפץ
"האצבע לא צריכה להיות מופנית רק למשטרה". אסף חפץ
"האצבע לא צריכה להיות מופנית רק למשטרה". אסף חפץ
(צילום: דנה קופל)


לדבריו, "האצבע לא צריכה להיות מופנית רק למשטרה, קחי למשל את הדוגמה של ניו יורק. ראש העיר דאז רודי ג'וליאני עשה שמות בפשיעה, למה? הוא ראש העיר, הוא לא מפקד המשטרה. יש לו גם משטרה, אבל הוא ראש העיר. בהשאלה לישראל זו הממשלה. צריך לשאול מה עשו הממשלות לדורותיהן שגרמו לכך שהמצב כה החמיר".
-במצב הנוכחי למשטרה אין כלים ואין הרתעה. "בואי נדבר על הרתעה. משטרה מרתיעה את שומרי החוק, אותי ואותך, היא לא מרתיעה את העבריינים, אין לה שום עוצמה או הרתעה לגבי העולם העברייני ומי שהגיע אליו לא מורתע על ידה, ככה זה גם בעולם. המשטרה צריכה לפעול כמובן נגד ארגוני הפשיעה ולייצר תחושת ביטחון וזה מה שהיא עושה, לא תמיד בהצלחה. אבל לדעתי רה"מ הנכנס, יואב סגלוביץ' שאחראי על נושא הפשיעה בחברה הערבית והשר לביטחון פנים בר לב - מתחילים להיות בכיוון הנכון ונקווה שהם יצליחו, אבל הבעיה הרבה יותר קשה והטיפול הוא חברתי ולאורך זמן וקשור לחינוך, לתרבות, לתעסוקה".
-אז לא צריך לצפות שבחודשים הקרובים או אפילו בשנה הקרובה משהו ישתנה, ונמשיך לראות נרצחים ביפו ואום אל פחם. "נכון מאוד, את צודקת לצערי. אנחנו רואים בעיות שהוזנחו לאורך שנים רבות וגרמו להחמרת תופעות שבהן גם פשיעה. מה שאנחנו רואים גם במגזר הערבי, בדרום אצל הבדואים, כמו שאנחנו רואים ביפו, זה כל מיני תהליכים שלמעשה החמירו ולא טיפלו בהם כמו שצריך בשנים עברו, אנחנו רואים את התוצאות שלהם היום והלוואי והיה אפשר לחסל את זה באבחת חרב. התקווה שזה יוכל להיגמר במהירות היא תקוות שווא, אני מאמין שהממשלה וכל המערכות נכנסות לעובי הקורה ויביאו לאיזה מיתון ואולי אפילו הורדה".
2 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
ניידת שהוצתה במהומות בלוד בזמן "שומר החומות"
(צילום: יובל חן)
"במצב העבריינות והשימוש בנשק במגזר הערבי זה כבר מתחיל להיראות כמו פעולות טרור", הודה חפץ. "יש מקום לאמץ אמצעים חמורים יותר נגד הפשיעה, על מנת לשמור על הדמוקרטיה ועל הביטחון החברתי. איך לעשות את זה ובאיזו מידה, צריך לדון בזה ולקבל החלטות בשיקול דעת".
חפץ אמר כי הפשיעה במגזר הערבי מגיעה גם למגזר היהודי. "ללא ספק, ראינו בשומר חומות איך העבריינים תוך שימוש בנשק מביאים לפרעות ולהרג ופציעה ופגיעה ברכוש במגזר היהודי ולהפך, אבל בעיקר בין המגזר הערבי ליהודי. אנחנו רואים שהעוצמה של הפשיעה גולשת גם לתחום האזרחי, ופה אני חושב שכולם קיבלו מכה בראש ומבינים את הסכנות והאיומים שיש להשלכות של הפשיעה הזאת על הביטחון ועל הסדר הציבורי".