4 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והרמטכ"ל אביב כוכבי
ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והרמטכ"ל אביב כוכבי
ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והרמטכ"ל אביב כוכבי. השר גנץ יחליט
(צילום: יאיר שגיא, דוברות המשטרה, שאול גולן)
במערכת הביטחון דנו בימים האחרונים בסוגיית שחרור גופות המחבלים שביצעו את הפיגועים האחרונים לקבורה. הסוגייה המרכזית היא החזרת גופותיהם של המחבל שביצע את הפיגוע בבאר שבע, אזרח ישראלי תושב חורה ושל שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בחדרה, גם הם אזרחי המדינה מאום אל פחם. החזקת גופותיהם ואי-הבאתן לקבורה יוצרת מורכבות משפטית, ואת ההחלטה הסופית בנושא אמור לקבל בקרוב שר הביטחון בני גנץ.
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי משטרת ישראל המליצה לשר הביטחון בני גנץ לא לשחרר את גופות המחבלים לקבורה. למעט שלוש הגופות של המחבלים מבאר שבע ומחדרה, התנגדו במשטרה גם להחזרת גופת המחבל הפלסטיני מהפיגוע בבני ברק ולהשבת גופתו של מחבל שדקר ופצע שני שוטרים באורח בינוני סמוך לשער הכותנה בעיר העתיקה בירושלים בתחילת החודש שעבר.

4 צפייה בגלריה
הלוויית המחבלים מאום אל-פחם ב-2017. החשש: תמונות חוזרות
הלוויית המחבלים מאום אל-פחם ב-2017. החשש: תמונות חוזרות
הלוויית המחבלים מאום אל-פחם ב-2017. החשש: תמונות חוזרות
ואולם, בצה"ל ובשב"כ הציגו עמדה שונה מזו של המשטרה. בשני הארגונים סבורים כי יש להשיב את גופות המחבלים לקבורה, וכך הן גם המליצו לשר הביטחון בני גנץ, בניגוד לעמדת המשטרה.
אחת הסיבות שהציגה המשטרה התנגדות לשחרור גופות המחבלים, היא ההלוויה של שלושת המחבלים מאום אל-פחם שרצחו את השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן בהר הבית בירושלים. גופות המחבלים התקבלו בקריאות שמחה ובזיקוקים, ומשתתפי ההלוויה קראו לבני העיר "שהידים" ו"גיבורים", לאחר שבג"ץ הורה למדינה לשחרר את גופותיהם לקבורה. במשטרה מבקשים להימנע מכך לפחות בתקופה הקרובה, ועל כן מתנגדים לשחרור הגופות בשלב הזה.
4 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
המחבל מהפיגוע בבני ברק, דיא חמארשה
4 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים מהפיגוע בחדרה. "חשש שהלוויה באום אל-פחם תהפוך למסע הסתה"
קצינים במערכת הביטחון אמרו בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי נוכח ניסיון העבר, קיים חשש שמסעות הלוויה של המחבלים, בדגש על המחבלים הישראלים, יהפכו למסעות הסתה, עידוד טרור וקידוש זכר המחבלים מה שעשוי להוות כר פורה למפגעים פוטנציאליים.
אתמול גילה הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי כי כוחות הביטחון סיכלו בשבועיים האחרונים לפחות 10 פיגועים. כוכבי אמר כי המאמצים המתוגברים של צה"ל בהגנה ובהתקפה יימשכו גם עמוק אל חג הפסח וצום הרמדאן בחודש הקרוב. כוכבי הוסיף שהפיגועים סוכלו בזכות מידע מודיעיני ומבצעים, וציין: "גם ברגעים אלו אנחנו ממוקדים בסיכול פיגועים נוספים. זו משימתו הנוכחית של צה"ל ובכך אנו מרוכזים. נגיע לכל שכונה, לכל רחוב, בית או מרתף כדי לשים ידינו על המפגעים, ונפעל בכל מקום, ככל שיידרש ובכל השיטות כדי להפסיק את הטרור".
ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה כי "כולם מכירים את הביקורת שלי על המפכ"ל, אבל איפה שהוא צודק - הוא צודק. החזרת גופות מחבלים היא כניעה לטרור, וניסיונות לינץ' בשוטרים ואזרחים במהלך הלוויות. אסור לתת להם לנצח".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "באשר לגופת המחבל אשר ביצע את הפיגוע בבני ברק, הנושא נבחן בתהליכים המקובלים".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לתוכן הדברים, איננו נוהגים לפרט אודות דיונים מקצועיים בין הארגונים".
משב"כ נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".
פורסם לראשונה: 21:52, 04.04.22