מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהיר הלילה (בין שבת לראשון) כי ארה"ב מודאגת מכך שסין שוקלת להעניק "סיוע קטלני" לרוסיה במלחמתה באוקראינה – והזהיר כי למהלך שכזה יהיו השלכות חמורות. את הדברים אמר בריאיון לתקשורת בארצו שעות לאחר שנועד עם מקבילו הסיני, במפגש הראשון שעורכים נציגים בכירים של שתי המעצמות מאז הפלת הבלון הסיני בשמי ארה"ב לפני שבועיים, תקרית שהביאה להעמקת המתיחות ביניהן.
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ביידן והנשיא הסיני שי ג'ינפינג. "סין שוקלת להעניק לרוסיה סיוע קטלני"
(צילום" AP)
10 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב ועידת מינכן לביטחון
מזכיר המדינה בלינקן בכנס במינכן, אתמול. מפגש מתוח שנמשך שעה
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
שר החוץ של סין וונג יי ב ועידת מינכן לביטחון
שר החוץ של סין וונג יי ב ועידת מינכן לביטחון
שר החוץ הסיני וונג יי. לא התנצל על תקרית הבלון
(צילום: EPA)
המפגש המתוח אמש בין בלינקן לשר החוץ הסיני וונג יי נערך בשולי ועידת מינכן לביטחון, ונמשך כשעה שלמה. הוא מהווה למעשה סוג של תחליף לביקור שתכנן בלינקן בסין, שהיה אמור להיות הראשון של מזכיר מדינה אמריקני במדינה זה חמש שנים – במטרה לייצב את היחסים בין המעצמות – אבל בוטל על ידי וושינגטון במחאה על תקרית הבלון שחדר לשטחה.
הבלון הענק, נזכיר, הופל בתחילת החודש על ידי מטוס קרב אמריקני אחרי שריחף במשך כשבוע מעל קנדה ושש מדינות בארה"ב, בכלל זה מעל מחסני טילים גרעיניים במונטנה. סין טענה כי מדובר בבלון לניטור מזג אוויר שנסחף ברוחות וסטה ממסלולו, אך וושינגטון התעקשה שזהו בלון ריגול שעקב בין השאר אחר אתרים צבאיים אמריקניים, ועדכנה את בעלות בריתה כי גילתה שבייג'ינג מנהלת בשנים האחרונות מבצע ריגול בעזרת בלונים בשמיהן של לפחות 40 מדינות בחמשת יבשות, בהן אירופה. לאחר הפלת הבלון יירטה ארה"ב עוד שלושה עצמים מעופפים בלתי מזוהים, אבל בהמשך התברר שאין להם קשר לסין.
10 צפייה בגלריה
בלון הסיור בשמי מונטנה
בלון הסיור בשמי מונטנה
הבלון הסיני בשמי מונטנה, בתחילת החודש. מתקן לריגול או רק לניטור אחר מזג האוויר?
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
אנשי חיל הים האמריקני אוספים את שרידי הבלון הסיני ממימי האוקיינוס בתקווה לברר עליו פרטים נוספים
(צילום: AFP PHOTO / US NAVY)

בריאיון לרשת CBS אמר בלינקן על המפגש עם עמיתו הסיני: "הבהרתי לו שהעובדה שסין שולחת את בלון הריגול שלה מעל ארה"ב תוך הפרה של הריבונות שלנו, תוך הפרה של החוק הבינלאומי, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת שאסור שיתרחש שוב". בריאיון נוסף ל-NBC ציין בלינקן כי וונג לא התנצל על התקרית. במקום זאת, בנאומו אתמול בכנס במינכן וונג שב וגינה את הפלת הבלון האזרחי לדבריו, והאשים שארה"ב פעלה ב"היסטריה" כששיגרה לעברו טיל ממטוס קרב. בהודעה הרשמית על המפגש מסרה מחלקת המדינה כי בלינקן הדגיש שארה"ב אינה חותרת לעימות מול סין. "ארה"ב תתחרה ותתייצב ללא עוררין לצד הערכים והאינטרסים שלה, אבל אנחנו לא רוצים עימות עם הרפובליקה העממית של סין ולא מבקשים מלחמה קרה חדשה", אמר דובר המחלקה נד פרייס.

הרחפנים הסיניים הקטנים, והקשר לטייוואן

סוגיה נוספת שעמדה במוקד המפגש אמש הייתה כאמור החשש של ארה"ב שסין תסייע לוולדימיר פוטין במלחמתו באוקראינה, ובריאיון ל-NBC אמר בלינקן כי וושינגטון "מודאגת מאוד" מכך שסין שוקלת להעניק "סיוע קטלני" למוסקבה. "ישנם סוגים שונים של סיוע קטלני שהם שוקלים להעניק, כולל נשק", אמר בלינקן, וציין כי ארה"ב תפרסם על כך בהמשך פרטים נוספים. הוא הזהיר שלסיוע כזה מצד בייג'ינג "יהיו השלכות חמורות על היחסים בינינו". גורם בכיר במחלקת המדינה הוסיף בתדרוך לעיתונאים כי סין מבקשת "ליהנות משני העולמות" כאשר היא טוענת מצד אחד שהיא חותרת לשלום ויציבות בעולם, ומצד שני שוקלת לדבריו "צעדים מדאיגים" במטרה לסייע לרוסיה במלחמה. הגורם ציין כי הסיוע הסיני למוסקבה עשוי לכלול גם עזרה בהתחמקות מהסנקציות שהטיל עליה המערב.
10 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פוטין עם שי ג'ינפינג בביקור שערך בבייג'ינג בתחילת פברואר אשתקד, מעט לפני הפלישה לאוקראינה
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
10 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
סין, נזכיר, הידקה לאורך השנה שעברה את יחסיה עם רוסיה והנשיא שי ג'ינפינג אף חתם עם פוטין על הסכם שיתוף פעולה "ללא הגבלה" בפברואר אשתקד – זמן קצר לפני שפוטין הורה לצבאו לפלוש לאוקראינה. סין נמנעה מאז לגנות את רוסיה או לכנות את פעולותיה "פלישה", ובמקום זאת קוראת למשא ומתן בין הצדדים כדי להביא לסיום המלחמה. וונג חזר על העמדה הזו בנאומו אתמול במינכן, והאשים ש"כוחות מסוימים" בעולם, שאת זהותם לא פירט, לא מעוניינים במשא ומתן מוצלח. האזהרה של ארה"ב לסין מסיוע לפוטין אינה הראשונה שלה, וכבר במרץ אשתקד היא האשימה שבייג'ינג הייתה "מוכנה" להעניק סיוע צבאי לפוטין. סין הכחישה זאת אז, וטענה שמדובר בשקרים.
האזהרה מגיעה גם על רקע דיווח אמש בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" ולפיו רחפנים סיניים מסחריים מועברים לידי הצבא הרוסי חרף הסנקציות המערביות, ומסייעות לו בקרבות מול הכוחות האוקראיניים. לפי הדיווח, הרחפנים הקטנים, מדגם קוואד-קופטר שלו ארבעה מדחפים, יכולים לשמש הן עבור מטרות אזרחיות והן עבור מטרות צבאיות. החשש הוא שהם לא רק יסייעו לרוסים אלא גם יספקו מידע חשוב לסינים – כזה שיאפשר להם לשפר את הרחפנים הללו ולהפיק מסקנות מהאופן שבו מתנהלים הקרבות על מנת להיערך אולי למלחמה משלהם, כשברקע החשש מפלישה אפשרית לטייוואן.
החברה הסינית שנטען בדיווח כי רחפניה הם שמוזרמים לידי רוסיה, DJI, מסרה בתגובה כי היא מתנגדת לשימוש בהם בשדה הקרב, וציינה כי השעתה את פעילותה העסקית ברוסיה ובאוקראינה כבר באפריל. לדבריה הרחפנים נרכשים במדינות אחרות ואז מועברים לרוסיה או לאוקראינה, ואין לה יכולת למנוע זאת.
10 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר ב אירפין ב פרברי קייב ובוחן את נזקי ה מלחמה אוקראינה רוסיה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר ב אירפין ב פרברי קייב ובוחן את נזקי ה מלחמה אוקראינה רוסיה
נשיא צרפת מקרון. להביס את רוסיה, אבל לא למחוץ אותה
(צילום: EPA )
לקראת ציון שנה למלחמה עדיין ניתן למצוא שלל מחלוקות במערב בכל הנוגע לאופן שבו יש להתנהל מול מוסקבה: למחלוקת הזו התייחס אמש נשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר לתקשורת בארצו כי היעד שלו הוא הבסה של רוסיה – אבל לא "מחיצה" של האומה הרוסית, כלשונו. "אני רוצה שרוסיה תובס באוקראינה, ואני רוצה שלאוקראינה תהיה היכולת להגן על עצמה. אני לא חושב, כמו אנשים מסוימים, שאנחנו צריכים לכוון לעבר תבוסה טוטאלית של רוסיה, לתקוף את רוסיה על אדמתה שלה", אמר מקרון. "אותם אנשים רוצים, מעל הכול, למחוץ את רוסיה. זו מעולם לא הייתה העמדה של צרפת וזו לעולם לא תהיה העמדה שלנו".
גם מקרון השתתף בסוף השבוע בכנס הביטחוני במינכן, שהיה ממוקד ברובו המוחלט במלחמה באוקראינה, אבל בנאומו שם הצהיר כי כעת אינה העת למשא ומתן מול רוסיה. עם זאת הוא הדגיש כי רק דיפלומטיה תוכל לשים סוף למלחמה, ולדבריו פעולותיו של הצבא האוקראיני – בתמיכת בעלות הברית במערב – הן הדרך היחידה "להחזיר את רוסיה לשולחן (המו"מ) ולבנות שלום בר-קיימא".

עוד מוות מסתורי ברוסיה

בתוך כך, מרוסיה הגיעו בסוף השבוע דיווחים על מותה של בכירה במשטרו של פוטין, כשברקע מותם המסתורי של שורת אנשי עסקים ובכירים רוסים אחרים בשנה שעברה. לפי הדיווחים בתקשורת הרוסית, מרינה ינקינה בת ה-58, שכיהנה כבכירה במערך הכלכלי של משרד ההגנה, נמצאה ללא רוח חיים ביום רביעי בבוקר מתחת למגדל מגורים בסנט פטרסבורג. לפי הדיווחים היא נפלה אל מותה מחלון בקומה ה-16 של המבנה, שם נמצאו חפציה. לא ברור מהדיווחים אם היה זה מקום המגורים שלה, או ששהתה שם מסיבה אחרת.
10 צפייה בגלריה
מרינה ינקינה בכירה במשרד הגנה של רוסיה שלפי דיווחים נפלה למותה ב סנט פטרסבורג
מרינה ינקינה בכירה במשרד הגנה של רוסיה שלפי דיווחים נפלה למותה ב סנט פטרסבורג
מרינה ינקינה, הבכירה במשרד ההגנה הרוסי שנפלה מהקומה ה-16 בסנט פטרסבורג. עוד מוות מסתורי
כמו במקרים רבים אחרים, גם במקרה הזה דווח כי ישנו חשד שמדובר בהתאבדות, ובאחד הדיווחים אף נטען כי לפני מותה ינקינה התקשרה לבעלה לשעבר והודיעה לו שבכוונתה לשים קץ לחייה. ב"דיילי מייל" הבריטי דווח כי ינקינה כיהנה כראש "מחלקת הסיוע הכלכלי" במחוז הצבאי המערבי, אחד מחמשת המחוזות שמהם מורכב הצבא הרוסי. ההערכות הן שהיא לקחה חלק מרכזי במאמצים לחמוק מהסנקציות המערביות ולמצוא מקורות מימון למלחמה באוקראינה. לפני שעברה למשרד ההגנה עבדה ברשות המסים הפדרלית.
מותה מגיע שבוע בלבד אחרי מותו של הגנרל ולדימיר מקארוב בן ה-72, שלפי התקשורת הרוסית ירה בעצמו בראש בביתו שבפרברי מוסקבה. בכמה מהדיווחים נטען כי הוא שקע ב"דיכאון עמוק" אחרי שפוטין הדיח אותו בחודש שעבר מתפקידו. לפי הדיווחים בעבר כיהן מקארוב כראש "הדירקטוריון הראשי למאבק בקיצוניות", תפקיד שבמסגרתו סייע ברדיפתם של מפגינים, פעילי אופוזיציה ועיתונאים עצמאיים.
10 צפייה בגלריה
הגנרל הרוסי ולדימיר מקארוב שנטען שהתאבד אחרי שפוטין הדיח אותו מתפקידו
הגנרל הרוסי ולדימיר מקארוב שנטען שהתאבד אחרי שפוטין הדיח אותו מתפקידו
הגנרל הרוסי ולדימיר מקארוב, שנטען שהתאבד החודש אחרי שפוטין הדיח אותו מתפקידו
אף שלא ברור בדיוק הקשר לכך, מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה מצאו את מותם עוד עשרות אנשי עסקים רוסים בנסיבות מסתוריות. אחד המקרים האחרונים שדווחו היה מותו בדצמבר של פאבל אנטוב, שזכה לכינוי "טייקון נקניקיות" בשל חברת עיבוד הבשר שלו – ונמצא ללא רוח חיים בבית מלון בהודו, יומיים אחרי שגם חברו מצא שם את מותו. גם במקרה שלו נטען כי שקע בדיכאון בעקבות מות חברו, לכאורה בשל שבץ, וכי שם קץ לחייו בקפיצה מהחלון. אנטוב, שכיהן כחבר בפרלמנט המקומי של מחוז ולדימיר ליד מוסקבה, הביע בעבר התנגדות לפלישה לאוקראינה – אבל בהמשך מחק את הדברים שפרסם וטען שמדובר באי-הבנה.