פארס אבו קטיפאן נורה למוות בסוף חודש ינואר, עומר שעבאן נרצח לאחר שמטען חבלה הוטמן ברכבו והתפוצץ ב-15 בפברואר, שעות לאחר מכן אחמד אבו חמד נורה מטווח אפס על ידי רוכב אופניים, סמי אל-עוודי מת מפצעיו השבוע לאחר שנורה ונפצע קשה לפני יותר מחודש ונידאל סרסור נמצא שלשום (חמישי) ללא סימני חיים במבנה נטוש - ועליו סימני ירי. כך נראים 27 ימים מדממים בעיר לוד. כל תושב ותושבת חוששים ומזהירים: אני הבא/ה בתור.
תושבי לוד טוענים לאוזלת יד במאבק בפשיעה והאלימות בעיר כבר שנים, ונראה כי שנת 2023 לא צפויה להיות שונה בהרבה מקודמותיה - ואולי להיפך. התושבים המפוחדים חוששים מהעתיד לבוא, ודורשים את מיגור התופעה בדחיפות, כדי לעצור את גל הרציחות. בתוך פחות מחודש נרצחו בעיר חמישה בני אדם, גברים בגילים 30 עד 42.
6 צפייה בגלריה
אחמד אבו חמד הנרצח מלוד
אחמד אבו חמד הנרצח מלוד
מלמעלה למטה, מימין לשמאל: סמי אל-עוודי, נידאל סרסור, עומר שעבאן, פארס אבו קטיפאן ואחמד אבו חמד. חמישה נרצחים בארבע שבועות

6 צפייה בגלריה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
תושבי לוד חוסמים את הכניסה לקריית הממשלה
(צילום: דוברות עיריית לוד)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בה נמצאה גופתו של נידאל סרסור בלוד
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
הרצח האחרון, שבו אותר נידאל בן ה-30 ללא סימני חיים במבנה נטוש, אירע ימים לאחר הפגנה נגד הפשיעה שהתקיימה בלוד - לה קדמה גם הפגנה מול ישיבת הממשלה בירושלים, אותה ארגן ראש העיר יאיר רביבו. התושבים אמרו: "מצער שלמרות ההפגנות והמאבק נגד הפשיעה המשתוללת תופעת האלימות מתגברת בדרכים הנוראיות ביותר".
התושבים מספרים כי בין חמשת מקרי הרצח בחודש האחרון אין קשר ישיר. "כל קורבן נרצח על רקע אחר", הם אומרים, "פתאום רוצחים גם אנשים שאף אחד לא צפה שהם על הכוונת". עוד הם מציינים בשיחות עם ynet כי מרוב פחד, הכבישים מתרוקנים בשעות הערב המוקדמות: "בכל רגע ישמעו ירי, ואנשים שלא קשורים לסכסוכים או מריבות עלולים להיפגע ולמות. בלוד, הכתובת תמיד על הקיר".
פאטמה זבארה, תושבת לוד, אמרה: "אני מאוד חוששת לחיי ולחיי בני משפחתי. נמאס לנו לחות במצב כזה חמור. בגלל הירי והרציחות אנחנו מפחדים לצאת מהבית, ובשעות הערב אנחנו לא יוצאים מהבתים. אנחנו מפסידים צעירים טובים, ומה שקורה זו נורת אזהרה לכולנו".
6 צפייה בגלריה
פיצוץ רכב בלוד
פיצוץ רכב בלוד
פיצוץ הרכב של עומר שעבאן בלוד

6 צפייה בגלריה
מחאת תושבי לוד נגד האלימות בעיר
מחאת תושבי לוד נגד האלימות בעיר
מחאת תושבי לוד נגד האלימות בעיר
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
מחאה בלוד בעקבות האלימות בחברה הערבית
המחאה בלוד
(צילום: בראל אפרים)
עבד א-רחים, גם הוא מתגורר בעיר, הוסיף: "אין יום שעובר בלי שילדיי ישאלו אותי 'אבא הם יורים מה נעשה?'. הם בפחד אדיר. גם כשהם בבית הם מפחדים, ולפעמים בוכים. רק לפני כמה ימים הייתה הפגנה בלוד ונשמעו זעקות. המשטרה הייתה שם וכלום לא השתנה, להיפך, היה עוד רצח של צעיר. זה מראה את הכשלון של הממשלה והמשטרה במיגור הפשיעה בחברה הערבית. הסבל שלנו ככל הנראה ילווה את האזרחים במשך תקופה ארוכה, ללא הגבלה".
נער בן 16 שיתף בתחושותיו את ynet - וציין כי הוא נמנע מלהגיע לבית הספר: "אני בקושי הולך כי אני מפחד שאפגע מירי. כשאני הולך ברחוב כל הזמן אני נאלץ להסתכל מסביבי בכדי להתרחק בזמן הנכון, אם מישהו יחליט לירות. כולם מפקירים אותנו ולא מעניין אותם מהרציחות והכאב של האזרחים הערבים בלוד".
במהלך החודש האחרון נרצחה בעיר גם לידר סויסה, בת 33, שהשכן שלה חשוד שדקר אותה למוות. מתחילת השנה הנוכחית נרצחו 22 קורבנות בחברה הערבית. הרצח האחרון נרשם שלשום, אז ראמי כטיב, צעיר בן 28, נורה למוות בדיר חנא שבגליל התחתון. הוא ישב במשרדו, מתחת לביתו, אז פרצו למקום מספר אנשים וירו בו מטווח אפס.