"למה לעלות להר הבית - בשביל צפיות בטיקטוק?": בכירים בממשל ביידן אמרו אמש (שלישי) בשיחה עם ynet כי הם זועמים על עלייתו להר הבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והאשימו אותו בטענה שהוא "מנסה ליצור כאוס". ישראל עדכנה את האמריקנים לפני הגעת בן גביר למתחם, שעוררה סערה מדינית, והם מצידם הביעו חשש שזה יביא להסלמה.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
ג'ו ביידן, איתמר בן גביר
"רצה עוד צפיות בטיקטוק?". ג'ו ביידן ואיתמר בן גביר
(צילום: AP)
הובהר להם כי הביקור של השר החדש יהיה קצר ולא יהווה הפרה של הסטטוס-קוו. האמריקנים לא אהבו את הרעיון, וגם העבירו מסר ברור לממשלת ישראל בנושא. בשיחה עם ynet אמרו בכירים אמריקנים: "מה הייתה הסיבה שלו לעלות להר הבית? יש לו אחריות גדולה. הוא היום שר. למה לעלות להר הבית? בשביל שיקבל עוד צפיות בטיקטוק?".
הבכירים הוסיפו: "עלייתו להר הבית היא פשוט לא רציונלית. איזה סיבה יש לו לעלות להר מלבד לקבל תשומת לב. יש לו הרבה נושאים בוערים לטפל בהם. אנחנו רוצים לשמור על הרגיעה. זה מאוד יכעיס אם יעופו כאן טילים רק בגלל שמישהו עלה להר הבית".

6 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
"מכעיס אם יעופו כאן טילים בגלל שמישהו עלה להר הבית". המסר האמריקני
(צילום: AFP)
אמש הודיע דובר צה"ל על רקטה ששוגרה מעזה והתפוצצה בשטח פתוח במרכז הרצועה. מצה"ל נמסר כי זוהה שיגור כושל שנפל בצד הפלסטיני של הגדר - ולא חצה לשטח ישראל. זמן קצר לפני השיגור הכושל מרצועת עזה מחלקת המדינה האמריקנית הזהירה כי עלייתו של בן גביר עשויה "לעורר אלימות".
"אנחנו מודאגים מאוד מהביקור של השר הישראלי בהר הבית - חאראם א-שריף (השם הערבי של מתחם מסגד אל-אקצא, א"א). הביקור הזה עשוי להחריף את המתיחות ולעורר אלימות", אמר דובר המחלקה נד פרייס בתדרוך היומי בבית הלבן. הוא הוסיף: "צעדים כאלה בלתי מתקבלים על הדעת. הבהרנו את זה לישראל ולירדן. זה לא ויכוח אקדמי, אנו מכירים את המקרים ההיסטוריים ולכן מודאגים עמוקות מצעדים חד-צדדיים כי יש להם פוטנציאל להחריף את המתיחות, כפי שראינו בשנת 2000. הבהרנו זאת לישראלים". מוקדם יותר אתמול, לפני ההצהרה הלוחמנית של פרייס, גינתה גם שגרירות ארה"ב בישראל את עלייתו של בן גביר למתחם הר הבית.
6 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
"הביקור עשוי לעורר אלימות". נד פרייס
(צילום: רויטרס)
"השגריר ניידס היה ברור מאוד בשיחות עם ממשלת ישראל בנושא שימור הסטטוס-קוו באתרים הקדושים בירושלים. פעולות שמונעות זאת אינן מקובלות", מסר דובר השגרירות. גורמים שונים במדינות רבות, בעיקר בעולם הערבי, גינו אתמול את החלטתו של השר לביטחון לאומי לעלות להר הבית במפתיע. בראשן עמדו ארה"ב, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה - שעם האחת לישראל הסכם שלום, ועם השנייה ישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניינים בכזה.
אמש התייחס לכך גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ולפי הטלוויזיה הפלסטינית הרשמית הוא החליט לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי "לעצור את הפגיעה במסגד אל-אקצא". דיפלומטים באו"ם אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס הלילה כי איחוד האמירויות וסין פנו למועצת הביטחון והגישו בקשה לכנס אותה כדי לדון ב"התפתחויות האחרונות במסגד אל-אקצא", ככל הנראה ביום חמישי. איחוד האמירויות היא חברה במועצת הביטחון מטעם הליגה הערבית, בעוד סין היא חברה קבועה במועצה.
שר החוץ של ירדן איימן ספדי כינה את המעשה "פלישה". לדבריו, "מדובר במעשה פרובוקטיבי מסוכן. אנו מגנים זאת ומזהירים מפני ההשלכות של כל הצעדים הישראליים הבלתי-חוקיים שמערערים את סיכויי השלום ויכולים רק לגרום ליותר סכסוכים ואלימות. יש לכבד את הסטטוס-קוו באתרים הקדושים".
6 צפייה בגלריה
איחוד האמירויות פנתה למועצת הביטחון של האו"ם בשם הפלסטינים. אבו מאזן: "עצרו פגיעה באל-אקצא"
איחוד האמירויות פנתה למועצת הביטחון של האו"ם בשם הפלסטינים. אבו מאזן: "עצרו פגיעה באל-אקצא"
איחוד האמירויות פנתה למועצת הביטחון של האו"ם בשם הפלסטינים. אבו מאזן: "עצרו פגיעה באל-אקצא"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
"ממשלת נתניהו מלאה בקיצונים מושחתים. אנחנו לא מפחדים". נסראללה
"ממשלת נתניהו מלאה בקיצונים מושחתים. אנחנו לא מפחדים". נסראללה
"ממשלת נתניהו מלאה בקיצונים מושחתים. אנחנו לא מפחדים". נסראללה
(צילום: יואב דודקביץ')
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, העביר מסר לממשלה החדשה: "אנחנו מכירים את נתניהו וניסינו אותו בעבר, אבל הממשלה הזאת מלאה בקיצונים מושחתים ומטורפים. היא לא מפחידה אותנו. למעשה הממשלה הזאת רק תאיץ את קץ ישראל. פגיעה באתרים הקדושים על אדמת פלסטין לא תפוצץ את המצב עם הפלסטינים, אלא את כל האזור".
גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הטענה להפרת הסטטוס-קוו "חסרת שחר": "במסגרת הסטטוס-קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות, ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן". לדברי אותו גורם "נתניהו מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס-קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס".
בצל סערת העלייה להר הבית נדחה מה שאמור היה להיות ביקורו הראשון בחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - הביקור באיחוד האמירויות, שהיה צפוי להתקיים בשבוע הבא, נדחה להמשך החודש. גורמים בלשכת נתניהו הכחישו שיש קשר בין דחיית הביקור לבין עליית בן גביר להר הבית ולעובדה שבאמירויות - אחת המדינות החתומות על הסכמי אברהם - גינו את "ההסתערות של בן גביר על חצר אל-אקצא". בלשכה טענו שדחיית הביקור - שמועדו טרם פורסם רשמית - נוגעת להיערכות לוגיסטית בלבד ואמרו שהשאיפה היא שהביקור יתקיים עוד החודש.
6 צפייה בגלריה
אבוחה בעיר ההעתיקה בירושלים
אבוחה בעיר ההעתיקה בירושלים
כוחות מג"ב בעיר העתיקה, אתמול
(צילום: AFP)
גם לבנון הצטרפה אמש לרשימת המדינות המגנות, ומשרד החוץ הלבנוני מסר: "אנחנו מגנים את הכניסה של הקיצוני בן גביר לשטח מסגד אל-אקצא וקוראים למועצת הביטחון של האו"ם לפעול ולעשות את מה שצריך לעשות כדי למנוע מהמצב להידרדר. על האו"ם לעצור את ממשלת ישראל ולחייבה לכבד החלטות בינלאומיות".
מלבד הסערה המדינית, עלייתו של בן גביר להר הבית גם הביאה את הגוף עליו הוא מופקד, משטרת ישראל, להיכנס לכוננות מוגברת. מיד עם עזיבתו אתמול בבוקר את מתחם הר הבית, תוך שהוא מצויד באפוד מגן, המשטרה הוציאה הנחיה ל"כוננות מיידית להקפצה" של פלוגות מילואים של מג"ב מחשש להתלקחות, לצד כוננות שוטרים ולוחמי מג"ב בירושלים ובכל רחבי הארץ.
המתיחות הזו הורגשה אמש, כאשר בעיר העתיקה בירושלים התפתחה קטטה בין יהודים שהגיעו להתפלל בשערי הר הבית לרגל עשרה בטבת לבין ערבים שעברו במקום. המשטרה ניסתה לחצוץ ביניהם, אך ספגה אבנים שיודו לעברה. מספר בני אדם עוכבו לחקירה בשני הצדדים. במזרח ירושלים מספר צעירים ערבים יידו בקבוקי תבערה לעבר מרכז השיטור הקהילתי בצור באהר.
שלשום, בשעה שדווח על דחיית ביקורו של בן גביר ל"שבועות הקרובים", המשטרה הייתה בדיון הערכת מצב לקראת ביקורו, שתוכנן לשעות הבוקר המוקדמות. במשטרה אומרים כי מבחינתם ביקור בן גביר עבר בהצלחה גדולה. השר לביטחון לאומי, מצידו, טוען כי הצליח להעביר מסר כי "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס".
פורסם לראשונה: 21:55, 03.01.23