משפחות הפנו גב הערב (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו במחאה נגד המהפכה המשפטית, בזמן שעלה לנאום במסדר כנפיים מחזור 186 - טקס סיום קורס טיס - בבסיס חיל האוויר חצרים. נתניהו אמנם אמר כי "אויבינו אינם מבחינים בין מחנה אחד לאחר", אך המפגינים צעקו לעברו "בושה" בתום נאומו. לפני הנאום של ראש הממשלה, נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "מחאה זו זכות בסיסית בכל מדינה דמוקרטית". ynet העביר את הטקס בשידור חי.
בנאומו אמר נתניהו לבוגרי קורס הטיס: "כל הכבוד לכם, אתם נושאים עכשיו באחריות לביטחון ישראל, אחריות שאתם רואים משמי הארץ מעל הקרקע בקוקפיט, וזה הגורם שמדרבן אתכם לניצחון בשעת מבחן. לאויבינו יש יתרון כמותי בשטח, בגודל האוכלוסייה ולעיתים במשאבים, והמענה מבחינתנו הוא ההון האנושי. אבל הטכנולוגיה אינה מייתרת את האדם - היא מוסיפה ליכולותיו נדבכים איכותיים שנותנים מענה לתחכום הנדרש בשדה הקרב, אולי קודם כל באוויר".

"אבל כל זה לא אומר שההצלחה מובטחת אוטומטית", המשיך נתניהו. "אנחנו נזהרים משאננות, ומגלים קשב מלא, דריכות ומוכנות לכל קשת האיומים. אני רוצה להוסיף דבר שצריך להיות מובן מאליו - אויבינו אינם מבחינים בין מחנה אחד לאחר, בין חילונים לחרדים ובין יהודים ללא יהודים - מבחינתם כולנו מטרה לפגיעה. יותר מזה - כולנו יעד להשמדה, ולכן כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה שלנו. אני אומר היום גם בטקס הזה - יש לנו מדינה אחת, צבא אחד, בית אחד. נשמור על הבית יחד ונחזור לבית בשלום. כשיגיע יום פקודה - נתייצב לדגל מלוכדים ונחושים כאגרוף המחץ. אנו עושים זאת בשנים האחרונות כמו גם קודם לכן, ומשנים את המשוואה מול דורשי רעתנו.
"עשינו זאת לפני שנתיים וחצי במבצע 'שומר חומות' כשהחזרנו את חמאס עשור לאחור. את מנהרות הטרור, את מנהרות ההגנה, מה שקרוי 'המטרו' - ולחיל האוויר היה חלק משמעותי בזה. עשינו את זה לפני חודש וחצי במבצע 'מגן וחץ'. עשינו זאת שוב לפני כמה ימים כשמל"ט של צה"ל חיסל מהאוויר חוליית מחבלים בפאתי ג'נין. העיקרון שמנחה אותנו הוא שמי שינסה לפגוע בנו - אנחנו פוגעים בו ובעוצמה יתרה. אנחנו פועלים ללא הרף נגד איראן וגרורותיה. אנחנו פועלים גם נגד הניסיון של איראן לפתח תאי טרור ויכולת גם במדינות השכנות לנו שאינן בעימות איתנו. לא נאפשר לאיראן להקים מפעלים של נשק מדויק בלבנון ובסוריה וכמובן שלא נשלים עם כוונותיה לפתח ארסנל גרעיני. גם אם ייחתם הסכם בין ארה"ב לאיראן - הוא לא יחייב אותנו".

5 צפייה בגלריה
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
המחאה בזמן נאום נתניהו
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
(צילום: הרצל יוסף)
לפני נתניהו נאם הנשיא הרצוג, שאמר: "הטקס השנה מתקיים במלאת 75 שנה לעצמאות ישראל, 75 שנים של עוצמה ישראלית ביבשה, בים ובאוויר, ולכן כאן דווקא היום בתקופה סוערת ורוויית מחלוקות אני מבקש לשוב לזכור ולהזכיר את הערך הבסיסי שעליו נשען צה"ל, במיוחד חיל האוויר - והוא אחדות ישראל".
הרצוג התייחס לדיון שכינס הבוקר נתניהו על "הגבלות במרחב הציבורי" עקב ההפגנות מול בתי פוליטיקאים, ואמר: "בהקשר של המחלוקת שמקטבת את החברה הישראלית אני מבקש לומר - זכות המחאה במגבלות הדין היא זכות בסיסית בלתי מעורערת בכל מדינה דמוקרטית, ובוודאי בישראל. היא עומדת לכל אזרח ובפרט למשרתי המילואים, אבל איומים בסרבנות - אין להם מקום כי הם שומטים את הקרקע תחת כולנו, ואת לכידותנו כחברה". הוא הוסיף: "בלתי מתקבל על הדעת לתקוף את חיילי צה"ל ומפקדיהם בשעת ההגנה על אזרחי מדינת ישראל. אויבינו שטופי השנאה לא יוכלו לנו - לא ללכידות הישראלית ולא למדינת ישראל הריבונית והדמוקרטית".

5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ובטקס סיום קורס טייס 186
ראש הממשלה בנימין נתניהו ובטקס סיום קורס טייס 186
נתניהו וגלנט בטקס
(צילום: הרצל יוסף)
שר הביטחון יואב גלנט אמר בנאומו: "אנשי חיל האוויר מוכיחים בכל פעם מחדש כי עבורם השמיים אינם הגבול - הם רק נקודת המוצא. לפעילויות נועזות ומפתיעות בזירות קרובות ורחוקות - בימי לחימה, בין המלחמות ואף בימים אלו ממש. אתם, הבוגרים והבוגרות הניצבים על רחבת הטקס, מצטרפים היום לחוד החנית של צה"ל, כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה. גם במשמרת שלכם יידרש חיל האוויר לממש את יכולותיו ולבצע פעולות התקפיות והגנתיות נועזות".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומפקיד חיל האוויר האלוף תומר בר התייחסו לאיומי הסרבנות בנאומם. "אתם מסיימים היום את הקורס הזה, הכשרה ארוכה ומורכבת. אתם ממריאים לשליחות ל-30 השנים הבאות, תטוסו במהלכן בסדיר ובמילואים, ואני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל", אמר הרמטכ"ל.

מפקד חיל האוויר הוסיף: "בסיום מלחמת יום הכיפורים אמר בני פלד, מפקד חיל האוויר באותה העת, שחרף המחיר הכבד ששילם, המשיך החיל בביצוע משימותיו, משום ש'את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק'. אמירה זו רלוונטית גם היום ולאורך כל מסלול שירותכם. אני יודע שתתייצבו בכל עת להגנה על ביטחון המדינה - זוהי דרכנו, זוהי דרך החיל. לאחרונה נשמעים קולות המנסים לפגוע ולפלג את התזמורת שלנו, ואנו - נחזק, נטפח ונשמור עליה כשירה ומלוכדת".
בנאום שנשא אתמול ראש הממשלה נתניהו בטקס סיום קורס קצינים קרביים הוא יצא שוב נגד איומי הסרבנות: "אין ולא יהיה מקום לסרבנות. ז'בוטינסקי ידע שמדינה אינה ניתנת במתנה. צריך להיאבק למענה. רק בחסות כוח מגן נחוש חמוש וחזק קיומנו מובטח. רק בזכות קיר הברזל מגיעה הברכה של פיוס והשלמה עמנו מצד אויבנו. הפירות שהניבה תורת קיר הברזל גלויים לעין. אתם רואים את הנגב עולה ופורח. ויש עוד פירות".

5 צפייה בגלריה
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
הרמטכ"ל הלוי לצד שר הביטחון גלנט, אתמול
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
סיום קורס קצינים מחזור  בבה"ד 166
"אין ולא יהיה מקום לסרבנות". נתניהו, אתמול
(צילום: הרצל יוסף)
"הסכמי השלום עם מצרים וירדן הם פירות קיר הברזל", המשיך נתניהו. "שלום עושים מתוך עוצמה, והעוצמה משתקפת לפני הכול. שלום עושים עם החזק ולא החלש. אנחנו חזקים בזכותכם. העוצמה משתקפת בדמותם של חיילינו. מי שחוצץ בין כיליון לתקומה הם חיילינו שמוכנים לסכן עצמם למען נצח ישראל".
נתניהו נאם אתמול בטקס אחרי שפעילי מחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו שכמה מהמשפחות יפגינו נגדו במהלכו. בעקבות זאת, לפני שהתחיל הטקס התבקשו המשתתפים "לשמור על ממלכתיות, בלי קריאות ביניים". ואולם, במהלך הנאום לא נרשמו אירועים חריגים, פרט לכמה קריאות "בושה" שהופנו לעברו של נתניהו. אחת המוחים אמרה: "הלב נחצה לשניים. הבן שלי יהיה קצין לוחם, אבל למען מטרות ערכיות אני מקווה שיהיה תחת ממשלה ערכית".
גם שר הביטחון גלנט התייחס אתמול לנושא איומי הסרבנות. "צה"ל הוא צבא העם, כוחו ועוצמתו, טמונים באחדות השורות. גרירה של צה"ל ומפקדיו לוויכוח ומחלוקת היא מדרון חלקלק המסכן את קיומה של מדינת ישראל", אמר גלנט.

הרמטכ"ל רב-אלוף הלוי קשר אתמול בנאומו בין מלחמת יום הכיפורים לאירועי הפרעות בימים אלה של יהודים בכפרים פלסטיניים בתגובה לפיגוע ליד עלי שבו נרצחו ארבעה בני אדם: "במלחמה ההיא, שפרצה בהפתעה וגבתה מחיר דמים כבד, צה"ל הצליח לנצח בזכות עוז הרוח והתושייה של מפקדי מחלקות לוחמות. הם לא שאלו 'האם זו אחריותי', אלא פשוט הבינו כי מנהיגות של מפקד בקרב פירושה להיות במגע צמוד - גם עם האויב וגם פקודיהם.
"צה"ל הוא צבא מגן שמנצח בזכות מקצועיות חייליו ומנהיגות מפקדיו. המפקד בצה"ל מוביל בדוגמה אישית, בפיקוד מלפנים. סביב המשימות תפגשו גם אתגרים מורכבים - הטרור ותוצאותיו הקשות מביאים חלק מהאנשים לעשות מעשים אסורים מוסרית וחוקית. קצין הרואה אזרח ישראלי שמתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין. זו דרכנו, זה כוחנו כאן בהשוואה לאזור המורכב שבו אנו חיים".

אלוף במילואים נמרוד שפר, טייס קרב ולשעבר ראש מטה חיל האוויר, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לקריאות לא להתייצב להתנדבות: "לא מדובר רק בטייסים, זה גם הרבה אנשים אחרים, והמספר משמעותי. אותם אלפי אנשים שפועלים לפי צו מצפון לא קיבלו הנחיות ושום דבר לא גרם להם לצאת לרחוב. הסיבה היא שמשנים את המדינה, לא שנותנים איזו הנחיה לא נחמדה".
הוא הוסיף: "מי שמדבר על הסרבנות עושה טעות קשה. כשגנץ ואיזנקוט אמרו את זה הם עשו טעות. אין כאן סרבנים. האנשים האלה אומרים שישנו להם את המדינה, שאליה הם התגייסו ואותה הם משרתים בנאמנות. כששר הביטחון מדבר על זה, זה לא מפתיע אותי. הוא חלק מהממשלה ויש לו אינטרס. אבל כשקצינים בכירים אחרים, שהיו רמטכ"לים, מדברים על סרבנות - אני חושב שהם עושים משהו מאוד לא נכון".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה
אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הכתבה