בסביבתו של שר הביטחון יואב גלנט מדגישים כי הוא עומד על החלטתו להביא להכרעת ממשלת החירום והכנסת חוק גיוס שיהיה מקובל על כל מרכיבי הקואליציה. "אני לא יכול להביא מתווה בזמן שבו חיילים באים לעוד 40 ימי מילואים ובזמן שחיילים סדירים מתגייסים ל-36 חודשים", אמר השר גלנט בדיונים בנושא, והבהיר שמבחינתו אין כאן אינטרס פוליטי. הוא הוסיף בשיחות: "אני לא אביא משהו שהוא קומבינה על הראש של חיילי צה"ל".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
גלנט לצידם של גנץ ונתניהו
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
סערת טיוטת חוק הגיוס שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" לקראת הבאתה לאישור בישיבת הממשלה ביום שלישי הקרוב, עוררה ביקורת נוקבת בתוך הממשלה והקואליציה, וזכתה גם לתגובת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שהודיעה כי בשל "קשיים משפטיים משמעותיים" היא תתקשה להגן עליה בבג"ץ. חבר קבינט ניהול המלחמה השר בני גנץ אף איים כי אם החוק יעבור במתכונת המוצעת - הוא ומפלגתו יפרשו מממשלת החירום שהוקמה בתחילת המלחמה.
גלנט יצא לפגישות מדיניות וביטחוניות בארה"ב, והוא כמובן ייעדר מישיבת הממשלה שתדון בחוק הגיוס. מועד הנסיעה של גלנט היה ידוע לראש הממשלה בנימין נתניהו מכיוון שהוא זה שאישר את הזמנת שר הביטחון למפגש עם ראשי הממשל האמריקני. נתניהו בחר במכוון לכנס את הישיבה ביום שלישי - כשגלנט לא בישראל.
העמדה של גלנט מאוד ברורה. "מערכת הביטחון בראשותי לא תביא הצעת חוק שאיננה בהסכמה בין גנץ לבין ביבי והחרדים", אמר שר הביטחון בדיונים בנושא. "מצד שני, כל מה שיהיה מוסכם עליהם - יהיה מוסכם עליי. מתווה שמורכב על-ידי כל מרכיבי ממשלת החירום". הוא אמר עוד באותן שיחות: "הרצינות היא שגנץ והחרדים יסכימו, זה העניין. לא אביא משהו שהוא לא על דעת כולם – כי הציבור יחשוב שזה קומבינה. אם כל הקואליציה מאחוריי – זה בסדר".

לפני המראתו לארה"ב, אמר השר גלנט מול המצלמה: "ביום שלישי תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו. עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה. לפיכך, איני עומד מאחורי ההצעה המתגבשת ולא אתמוך בה. עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".
טיוטת ההחלטה בנוגע לחוק הגיוס נחשפה בשבוע החולף לראשונה, במהלך פגישה סגורה שבה לקחו חלק שר הביטחון גלנט, יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, השר גנץ ונציגים מטעמם. לא מפורט בטיוטה לאיזה סוג של שירות צפויים להתגייס החרדים, ומהו יעד המגויסים שאליו מתכוונים להגיע באופן הדרגתי. למעשה, החוק לא עונה על הצרכים המיידיים של הצבא, בעיקר סביב הצורך של צה"ל לגייס עוד לוחמים ברקע המלחמה המתנהלת בעזה והחזיתות הנוספות.
לדברי גורמים שלידיעתם הגיעו עקרונות הטיוטה, כיוון שאין התחייבות על מספר חיילים בתוך שנה, נטל השירות ימשיך להיות על חילונים ודתיים בלבד. הגורמים שנחשפו לטיוטה אומרים שייתכן שעוד יתקיימו בה שינויים, אולם על בסיסה פועלים הצדדים כעת. על פי הטיוטה, הפטור יינתן מגיל 35 פלוס והחוק יוגש בשלמותו בחודש יוני על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון שאינו תומך בה בשלב זה.
עוד מפורט כי לקראת תחילת התהליך, ייפתחו מסלולים חדשים, מותאמים לציבור החרדי בצה״ל, לרבות גדוד חדש. כל זה יתבצע לאחר השלמת תהליך החקיקה, ולקראת גיוס המחזור הראשון שיחל באוגוסט 2024 (אולם לא מפורט כאמור מספר המתגייסים וסנקציות במקרה שיהיו מי שיסרבו). בהצעה נכתב כי גם המערך הטכנולוגי יתוגבר באמצעות המתגייסים מהציבור החרדי. בנוסף, תיבחן הרחבת מספר המשרתים בגופי הצלה ורפואה ובמסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה מקרב בוגרי מוסדות החינוך החרדיים.