אחרי הפסיקה ההיסטורית של בג"ץ, שפסל את ביטול עילת הסבירות, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל-ynet Live כי "שופטי העליון מנותקים, מדובר בפסק דין אומלל". לדבריו, "אסור היה לפרסם את פסק הדין עכשיו, אבל לא ניתן לאסתר חיות לפלג בינינו". על היום שאחרי המלחמה אמר כי "עיסוק בזה כרגע לא רלוונטי ומשדר חולשה", אך הוסיף שכשיעסקו בזה הוא רוצה להיות שותף - למרות שהוא לא חבר ב"קבינט הקונספציה". צפו בריאיון:

"זה עצוב, וחושף באמת את עוצמת הניתוק של שופטי בג"ץ", אמר סמוטריץ' על פסק הדין שפורסם אתמול, שבו בג"ץ לראשונה התערב בחקיקת יסוד. "איפה נמצא עכשיו עם ישראל? איפה נמצאים הלוחמים והחיילים? אני מקבל מאתמול כל כך הרבה הודעות כואבות מלוחמי מילואים שנמצאים עכשיו בתוך עזה או בגבול הצפון, מהם כאלה שהפגינו בעד הרפורמה וכאלה שהפגינו נגד הרפורמה. הם נמצאים עכשיו ביחד וכל כך רוצים אחדות, כל כך רוצים לא לחזור ל-6 באוקטובר. הם כל כך רוצים לשים בצד את מה שמפלג בינינו, ויש בינינו מחלוקות והן לא נעלמו ולא ייעלמו ונצטרך לנהל אותן.
"אני מקווה שננהל אותן אחרת אחרי המלחמה, אבל לפחות עכשיו במלחמה רוצים שנשלב ידיים, שנתאחד סביב המטרה והקונצנזוס של השמדת הרוע הנורא של חמאס-דאעש, של הנאצים האלה בעזה. שנסיר את האיום שנשקף מרצועת עזה לעבר אזרחי מדינת ישראל, ואותו דבר בגבול הצפון. שנחזיר את התושבים הביתה. מדובר בפסק דין אומלל. כמה ניתוק, כמה התעלמות, כמה חוסר אחריות. בואו נעזוב את זה רגע בצד, לא ניתן לאסתר חיות את התענוג להצליח לפלג בינינו".
3 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
"לא ניתן לה לפלג בינינו". נשיאת העליון היוצאת אסתר חיות
(צילום: אלכס קולמויסקי)
לדברי סמוטריץ', הוא היה אומר את אותם דברים גם אם בג"ץ היה מכשיר את ביטול עילת הסבירות. "אסור היה לפרסם את פסק הדין הזה עכשיו", אמר. "בית משפט לא יכול לשבת לו באיזה מגדל שן, מנותק לחלוטין מההוויה של הציבוריות שאותה הוא עובד ומשרת כבית משפט. כמו שאנחנו כמנהיגים לא יכולים להיות מנותקים מהעם. איפה נמצאים עכשיו הלוחמים? איפה נמצאים מיליוני בני המשפחות שלהם שמצד אחד מגבים אותם ותומכים בהם ומחזקים אותם, ומצד שני כל לילה הולכים לישון עם חשש שחלילה תהיה הדפיקה בדלת. זה מה שמעניין עכשיו את עם ישראל, לא כל הדברים האחרים".
על שאלת "היום שאחרי" המלחמה בעזה אמר: "אני במשך כמעט שלושה חודשים של המלחמה סברתי שלא נכון לעסוק ביום שאחרי, אני גם עכשיו חושב שזה מוקדם. הרי המלחמה הזאת תיקח עוד שנה, שנה וחצי. הצבא מגלה עכשיו שבכל בית בעזה יש נשק ואמל"ח, מתחת למיטות של הילדים, בתיקי בית הספר שלהם. יש כל כך הרבה פירים ומנהרות תת קרקע ואנחנו צריכים לעבור עכשיו בית בית, פיר פיר ומנהרה מנהרה - ולהרוג מחבל מחבל".
לדבריו, "הדבר הנכון כדי לשמור על האחדות ועל הקונצנזוס הוא לא לעסוק בזה, כדי שלוחמים לא יתחילו עכשיו לחשוב שכל אחד נלחם בשביל החלום של מישהו אחר ליום שאחרי. לא צריך להתעסק ביום שאחרי, כי הוא לא רלוונטי ולצערי אני חושש שהוא מסמל חולשה. אולי מישהו רוצה להפסיק את המלחמה, ואנחנו לא נפסיק אותה עד שלא נשמיד את חמאס טוטאלית כדי להסיר את האיום ולהחזיר את הביטחון לאזרחי מדינת ישראל. יש לנו גולים בארצנו, עשרות אלפי פליטים שאני לא יודע איך הולכים להחזיר אותם בזמן הקרוב הביתה, אף אחד לא יודע".
3 צפייה בגלריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה. "קבינט הקונספציה, כל אנשיו היו חלק מההכלה, הכניעה והבריחה מהטרור במשך שנים"
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
"אבל אם מישהו מתחיל לעסוק בזה, ולצערי מתחילים לעסוק בזה ורצו לעסוק בזה בקבינט הקונספציה שמנהל היום את המלחמה הזאת, שכל אנשיו היו חלק מההכלה והכניעה והבריחה מהטרור במשך שנים", המשיך שר האוצר, שמשמש גם כשר במשרד הביטחון. "אבל אם עוסקים בזה - אז אני רוצה להיות שותף. רוב אזרחי מדינת ישראל מבינים שאסור לחזור למה שהיה לפני 7 באוקטובר. לחשוב שאפשר לכלוא את המפלצת הזאת מאחורי קירות וגדרות ולהתחבא זה לא נכון. מדינת ישראל לא תחיה עם שני מיליון איש במרחק ארבעה ק"מ מהיישובים שלה, שכל בוקר קמים ורוצים לשחוט את כולנו".
על כך שהוא לא חלק מקבינט המלחמה אמר סמוטריץ': "אני הסכמתי לשלם מחיר כבד מאוד, לא מחיר אישי, אבל מחיר של הרבה מאוד אנשים שאני מייצג. הסכמתי להיות מודר מקבינט המלחמה ומקבלת ההחלטות בשביל האחדות, כי אני חושב שאחדות ולכידות וממשלת חירום היו הדבר המתבקש. זה לא בסדר שהדירו אותי, אבל בלעתי את הצפרדע הזאת בשביל אחדות. כל עוד קבינט המלחמה מנהל את הטקטיקה ואת החצים של התמרון אני מוכן לחיות עם זה. אם הוא חושב שהוא ינהל את האסטרטגיה של מדינת ישראל עשרות שנים קדימה - לזה אני לא מוכן. רוב הציבור הישראלי מבין שכדי לחיות בביטחון, בעזה לא יכולים להיות שני מיליון איש שקמים כל בוקר עם שנאת ישראל ורוצים לשחוט את כולנו. הוא מבין שאנחנו צריכים לשלוט שם לאורך זמן".
3 צפייה בגלריה
פינוי תושבים בשדרות
פינוי תושבים בשדרות
"אף אחד לא יודע איך הולכים להחזיר את המפונים הביתה בזמן הקרוב"
(צילום: עמית שאבי)
על ההסלמה בצפון אמר: "הלקח המרכזי של 7 באוקטובר הוא שמדינה קטנה כמו שלנו לא יכולה לעצום עיניים, לשגות באשליות ולחשוב שאם נתעלם מבעיה אז היא תיעלם. זה נכון בעזה, זה נכון ביו"ש. הנאצים שם אותם נאצים בדיוק, ואני לא מוכן שכפר סבא תהיה כפר עזה ויישובי יהודה ושומרון הם עוטף גוש דן. זה נכון מול חיזבאללה וכמובן מול איראן. אנחנו לא נחיה עם איומים בסדר גודל כזה בגבולותינו. זה יכול לקחת זמן, זה מורכב ויש לזה מחירים.
"זה הלקח הצבאי שצריך ללמוד, אנחנו לא יכולים להיערך לכוונות של האויב אלא ליכולות שלו, ולדאוג שלא יהיו לו כאלה, כי כשניסינו להיערך לכוונות אז שכנענו את עצמנו שהם לא רוצים והם מורתעים והם לא מתכוונים והם סתם. אף אחד לא מייצר לעצמו בנק של 150 אלף טילים לעבר מדינת ישראל כדי לא להשתמש בהם. אף אחד לא בונה עיר טרור ומדינת טרור כמו שיש בעזה עכשיו, עם עשרות אלפי ק"מ של מנהרות תת קרקע בשכבות שונות. זה עיר תת קרקעית שכולה נועדה לתקוף את מדינת ישראל, אף אחד לא בונה את זה כי הוא מורתע ולא מתכונן להשתמש בזה".
סמוטריץ' הוסיף: "מספיק להתעסק בכוונות של האויבים שלנו. בואו נסתכל בעיניים על היכולות שלהם ונשלול את היכולות האלה. זה ייקח זמן, יש לזה מחיר ואני אופטימי, וזאת הנקודה החיובית. כי עם ישראל מתגלה בשיא תעצומותיו, בשיא כוחותיו, בשיא הנחישות והאמונה שלו ומוכן לשלם את המחירים האלה כמה זמן שזה ייקח, כמה כסף שזה יעלה. כמה מחיר שזה יגבה מאיתנו, והוא כואב והוא נורא ואיום. אין יום שלא נופלים אנשים שאני מכיר במעגל הראשון שלי. עם ישראל חזק, נשמור עליו מאוחד, נשמור עליו נחוש. אני מאמין שיבואו כאן ימים טובים הרבה יותר מהר ממה שזה נראה".
בתשובה לשאלה על פארסת המס על משקאות ממותקים - החלטת סמוטריץ' לפרסם צו שלפיו המס יוחזר, ואז נסיגתו מכך ימים ספורים אחר כך - אמר סמוטריץ': "לא זגזגתי. התנגדתי לו כשהטילו אותו בממשלה הקודמת כי כאיש ימין אני לא חושב שצריך לחנך באמצעות מיסוי. הוא פורסם כתקלה כאן על הערות הציבור במשרד. יש פה משרד ענק שמפרסם אינספור דברים כל יום".