4 צפייה בגלריה
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון. נתניהו תמך בקבינט
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון. נתניהו תמך בקבינט
בנייה פלסטינית בדרום הר חברון. נתניהו תמך בקבינט
(צילום: תנועת רגבים)
בליכוד מיהרו לתקוף אתמול (יום ד') את הממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד בעקבות חשיפת ynet על אודות ההחלטה על אישור הפקדה לפלסטינים לבנות 1,000 יחידות דיור בשטחי C, אולם מתברר כי 700 מתוך אותן יחידות דיור הועלו לדיון ואושרו בקבינט של ממשלתו של בנימין נתניהו ב-2019. תוכניות אלה קודמו כעת לשלב ההפקדה.
מי שקיבל את ההחלטה עכשיו לאשר את בניית יחידות הדיור לפלסטינים בשטחי C, שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה, הוא שר הביטחון בני גנץ. במסגרת מאבק הבנייה הקבוע בין הרשות הפלסטינית ובין המתנחלים, מנסה כל צד לקבוע עובדות בשטח. שטחי C מהווים כ-60% משטח יהודה ושומרון.
מקורות ברמאללה מסרו ל-ynet כי מי שעדכן אותם בנושא אתמול היה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שנתן להם כבר מסגרת זמן ולפיה ועדת התכנון במנהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא ותאשר להפקדה את חמש תוכניות המתאר שהם הגישו.

"ממשלה ממש טובה לפלסטינים"

מיד לאחר פרסום הפרטים ב-ynet, תקפו כמה חברי כנסת מהליכוד את הממשלה החדשה. ח"כ מיקי זוהר אמר: "אחרי שהממשלה הזו מכרה את המדינה למנסור עבאס והעניקה 53 מיליארד שקל לתנועה האיסלאמית, הם ממשיכים לשלם כדי לשרוד ומעניקים מתנה של אלף דירות לפלסטינים. מיום ליום מסתבר שזו ממשלה רעה לישראל וממש טובה לפלסטינים".
גם ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הצטרף למתקפה. לדבריו, "גנץ מוביל לאסון. במקום להעמיק ולהרחיב את השליטה והאכיפה של ישראל ביהודה ושומרון, הוא מסייע לפלסטינים להתקדם בתוכניתם המסוכנת להשתלט על השטח. מדובר באסון להתיישבות ובסיכון ביטחוני חמור לתושבים".
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ח"כ נתניהו. הוביל את התוכנית ב-2019
(צילום: AFP)
ואולם, בסדר היום של מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי שצפויה להתכנס בשבוע הבא, מופיעות כ-700 יחידות דיור שבנייתן אושרה כבר בדיון הקבינט ב-2019. בתוכנית: 150 יחידות דיור ייבנו במעצרה ליד בית לחם, 270 בביר אל-באשא ליד ג'נין ו-233 באל-מסקופה באזור ג'נין. כל יחידות הדיור עוברות כעת לשלב ההפקדה - השלב המקדים לפני האישור האחרון.
ביולי 2019 אישר כאמור הקבינט המדיני-ביטחוני פה אחד את תוכניתו של ראש הממשלה דאז נתניהו לבנות 700 יחידות דיור לפלסטינים שמתגוררים בשטחי C. כל השרים, בהם גם שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ', תמכו בתוכנית. בנוסח ההחלטה נוסף אז סעיף שקובע כי מעתה ישראל תתכנן בנייה לפלסטינים בשטחי C בשל צרכים הומניטריים ולא הרשות הפלסטינית.
פקידים בכירים אמרו ל-ynet עם אישור התוכנית בקבינט ב-2019 כי המהלך אושר לאחר שנבדק שהוא אינו פוגע בביטחון המדינה ובצורכי צה"ל, וגם לא באינטרסים של המתנחלים. אחד הפקידים אמר אז כי מדובר למעשה בהחלטה אסטרטגית שיש לה משמעויות לעתיד, שכן מדינת ישראל מודיעה למעשה שמעתה היא זו שתכנן בנייה בשטחי C ולא הרשות הפלסטינית. בליכוד סירבו להגיב לידיעה.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית שהצביע כאמור בעד אישור תוכניות לפלסטינים בקבינט לפני שנתיים, ניסה להסביר בפוסט שפרסם היום את עמדתו: "בתקופה הקצרה שבה הייתי חבר בקבינט המדיני-ביטחוני הובלנו, השר אלקין ואני, החלטה שדרשה מצה"ל והמנהל האזרחי למפות את המאבק הערבי על הקרקע, ללמוד את מאפייניו, ולהציג תכנית כוללת למניעתו.
"בין היתר הוחלט לא לאשר תוכניות בנייה שמגישה הרשות הפלסטינית בשל העובדה שהיא מבצעת את התכנון בראי קידום האינטרסים שלה במרחב ובאופן שפוגע באינטרסים שלנו. הנחיית הקבינט הייתה שלאחר עבודת המיפוי שיבצעו צה"ל והמנהל האזרחי ייקבעו אזורים שבהם מבחינה אסטרטגית נכון לאפשר בנייה ומתן מענה לצרכים האזרחיים של הערבים המתגוררים בשטחי C.
"אנחנו נתכנן ונאשר במקומות שבהם זה מתאים לנו, ולא ניתן להם להכתיב את התכנון. באותו דיון בקבינט אישרנו הכשרה בדיעבד של כ-700 מבנים קיימים, אך ורק באזורים שאינם רגישים ואינם פוגעים בהתיישבות הישראלית ובאינטרסים הישראליים במרחב. במקביל, פסלנו והורדנו מסדר היום תוכניות שהגישה הרשות הפלסטינית ונועדו לפגוע באינטרסים שלנו. חלק מהתוכניות האלה בדיוק אישר עכשיו שר הביטחון".
יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני אמר היום בעקבות פרסום הפרטים החדשים: "זה שעשו דבר פסול בממשלת נתניהו, לא אומר שצריך לחזור על אותה טעות גם בממשלה הנוכחית. הבנייה לפלסטינים בשטח לא באה להכשיר את הבנייה בהתנחלויות".

במקביל, הנהגת המתנחלים עדיין סוערת סביב החלטה אחרת של הממשלה שנחשפה ב-ynet - קידום בנייה של 2,200 יחידות דיור בשלל מקומות ברחבי יהודה ושומרון. במסיבת עיתונאים שקיימו היום מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, דרשו אנשי מועצת יש"ע להוסיף עוד כ-1,200 יחידות דיור לסדר היום של מועצת התכנון העליונה בשבוע הבא.
"אנחנו אומרים תודה על 2,200 יחידות דיור שהולכות להיות מאושרות שבוע הבא. לאחר הקפאה של שבעה חודשים צריך לברך את הממשלה כפי שבירכנו כל ממשלה שאישרה יחידות דיור, ולצד השבחים צריך לומר ביושר שהכמות שאושרה איננה עונה על הצורך של התיישבות יהודה ושומרון", אמר ראש מועצת שומרון יוסי דגן.
4 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
"הכמות שאושרה איננה עונה על הצורך של התיישבות יהודה ושומרון". דגן
(צילום: שלו שלום, TPS )
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר כי "המשחק של תן וקח, כמה זה מקבל, והוא מקבל, לא מקובל. ההשוואה בין יהודים לערבים לא מקובלת, אנחנו דורשים ומבקשים שכל אזרח בישראל יקבל את הזכויות הבסיסיות שמגיעות לו".
ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אמר: "תנו לנו לעבוד, אל תקשרו את התוכניות שלנו עם הערבים. אם הם צריכים לקבל משהו תתנהלו איתם, תבנו להם, תיתנו להם לבנות. מגיע להם, אנחנו לא נגד אם מגיע לאיזשהו כפר יחידות דיור כי יש להם גידול טבעי. מה זה קשור עכשיו לבנייה ביישובים שלנו? הגידול הטבעי שלנו פי שלושה מהממוצע בישראל וזה מעבר לאנשים שלא טבעי להם לעבור אלינו".