חודש הרמדאן יתחיל השנה ב-22 במרץ 2023, ובמערכת הביטחון דרוכים. בצל המאמצים להוביל להרגעת השטח, הפיגועים האחרונים בירושלים, לצד ההצהרות הלוחמניות של פוליטיקאים ובפרט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וההסתה הגוברת ברשתות הפלסטיניות, עלולים להביא דווקא להבערתו. ברקע זוכרים כל הגורמים את חודש הרמדאן באפריל-מאי 2021, שהסתיים בירי רקטות לירושלים, במבצע "שומר החומות" ובהתפרעויות אלימות וניסיונות לינץ' ביהודים בערים המעורבות.
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
מחבל עם עבר פסיכיאטרי בבית שכור. הרכב בזירת הפיגוע
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
צעדות שמחה בג'נין לאחר הפיגוע בירושלים
צעדות שמחה בג'נין לאחר הפיגוע בירושלים
התהלוכה בג'נין
11 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים בשכם
חמושים פלסטינים בשכם
מפגן חמושים בשכם
(צילום: AP)
גורם מדיני בכיר אמר אתמול (שישי) כי "ירושלים כרגיל רוחשת וגועשת לפני הרמדאן, ואנו נדרשים לראות שאנחנו לא מיטלטלים בכל האירועים". לדבריו, "אנחנו מתבוננים על רמדאן ופסח, ורוצים שכולם ייהנו מחופש פולחן ויוכלו להגיע לירושלים בתקופה הזו". הוא אמר כי מתקיימים דיונים בנושא, והוסיף: "יש דיונים מבצעיים שמתוכננים לשבוע הבא עם שרים, ובנוסף דיון מכין לדיון קבינט שיעסוק בהיערכות לרמדאן". המטרה של מערכת הביטחון, כך נראה, היא לנקוט צעדים תקיפים נגד הטרור - אך לפעול בצורה שלא תסלים את המתיחות בשטח עוד יותר.
פרשננו רון בן ישי ציין אתמול כי החשש הוא שמה שקורה כעת הוא רק הקדימון למה שעלול לקרות ברמדאן בחודש הבא, והדגיש כי ישנם שלושה גורמים שמייצרים אדי דלק נפיצים: הראשון, העימותים האלימים בין צעירים בשומרון ובירושלים לכוחות הביטחון הישראלים, שמטילים חללים בשני הצדדים - ואצל הפלסטינים גם מייצרים פיגועי נקם וחוזר חלילה. השני הוא הכאוס הפוליטי בישראל, וההתבטאויות המאיימות של הפוליטיקאים בשלטון - בראשם בן גביר וההוראות שהוא מפרסם בתקשורת, שמייצרות אווירה של חשש ותסיסה.
מזרח ירושלים הוא המקום שבו הפלסטינים תושבי ישראל חוששים יותר מכל מבן גביר, שעמד השבוע להרוס בית דירות גדול ורק ברגע האחרון נתניהו מנע ממנו מלבצע את זממו. הגורם השלישי הוא ההסתה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברשתות החברתיות, ובראשן טיקטוק. ההסתה הזו נשענת בין היתר גם על המבצעים שבהם מחוסלים מחבלים בשטחים, האחרון שבהם ביריחו.
11 צפייה בגלריה
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלווייתו של בן ה-6 שנרצח בפיגוע. אחיו בן ה-8 נאבק על חייו
(צילום: לירן תמרי, אלכס קולומויסקי)
11 צפייה בגלריה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
"איך לפעול בירושלים? נקיים הערכות מצב, לא שליפות מהמדרכה". כוחות בעיסאוויה
11 צפייה בגלריה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
פשיטה על בית המחבל בעיסאוויה
עוצרים את אשתו של המחבל
כחלק מהמאבק בנעשה ברשתות, ביחידה המרכזית ובשב"כ פועלים בימים האחרונים לאתר גורמים מסיתים בעלי השפעה, שחלקם אף ייעצרו במעצרים מנהליים. לחלקם ייערכו שיחות אזהרה לקראת החודש הרגיש. בחודש הרמדאן בשנה שעברה, נציין, סימנה המשטרה יותר מ-100 גורמים מסיתים. כלקח מההתפרעויות ב"שומר החומות", המשטרה תפעיל גם "חמ"ל תודעה" שיעסוק בניטור פרסומי פייק ניוז וחומרים מסיתים ברשתות, ובנוסף יתקיים ניטור מעמיק של פרסומים הנוגעים לארגון דאעש.
בינתיים, תשעה בני אדם נרצחו בפיגועי טרור בירושלים בשבועיים האחרונים, כולם בשני פיגועים שהתרחשו ביום שישי - הראשון בשכונת נווה יעקב, שבו נרצחו שבעה בני אדם שעות ספורות אחרי כניסת שבת; והשני אתמול בצומת רמות, שבו נרצחו יעקב ישראל פלאי בן ה-6 ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20, שעות ספורות לפני כניסת השבת. אחיו בן ה-8 של יעקב עוד נאבק על חייו, כשגם אביו מאושפז בבית החולים במצב בינוני ואח נוסף במצב קל. בנוסף, מצבו של סגן נ' שנפצע בפיגוע ביום שבת לפני שבועיים בירושלים עדיין קשה, והוא נאבק על חייו.
כחלק מהניסיון למנוע עד כמה שניתן את הפיגועים, שלפחות בירושלים מתבצעים לרוב על ידי מפגעים בודדים ולא כחלק מהתארגנות, תגברה המשטרה את כוחותיה בירושלים והעלתה את הכוננות. לקראת הרמדאן כבר מתכננים במשטרה להציף את הרחובות וסמטאות העיר העתיקה באלפי שוטרים מהמחוזות השונים. בנוסף, יחידות מיוחדות יתגברו את הצוותים הקיימים כדי שיוכלו לתת מענה מיידי לאירועים חריגים ופיגועי טרור.
11 צפייה בגלריה
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
"הפיגוע - תגובה לטבח". מבעירים צמיגים ביריחו אחרי מבצע צה"ל
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מחסום עיסאוויה
מחסום עיסאוויה
המשטרה הקימה מחסום בכניסה לעיסאוויה לאחר הפיגוע
11 צפייה בגלריה
תהלוכות שמחה במחנה נוסיראת ברצועת עזה
תהלוכות שמחה במחנה נוסיראת ברצועת עזה
בתגובה לפיגוע: תהלוכות שמחה במחנה נוסיראת ברצועת עזה
לכל אלה אפשר להוסיף את האפקט הקטלני שיש לפיגועים על השטח: כך למשל, אתמול נכנסו כוחות הביטחון לעיסאוויה - שם נמצא ביתו של המחבל - ולא-טור, שם מתגורר אביו. הם עצרו עשרה בני אדם, בהם אשתו, והתמודדו עם התפרעויות של צעירים. בערב החל ירי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון בא-טור, ובעיסאוויה הוקם מחסום. בהמשך התקיימו מפגני תמיכה במחבל שרצח ילד בן 6 גם בג'נין ובשכם, וברצועת עזה חילקו ממתקים. לטענת ארגוני הטרור, הרצח אתמול מהווה "תגובה לטבח ביריחו", שם חיסלו כוחות צה"ל את המחבלים שהיו אחראים על פיגוע הירי לעבר מסעדה בצומת אלמוג.
על רקע התסיסה הזו, ובצל ההערכה שהמחבל שביצע את פיגוע הדריסה אתמול סבל מבעיות פסיכיאטריות ופעל לבדו, הביקורת על הכרזתו חסרת הבסיס של בן גביר "לצאת למבצע" חוצה קווים פוליטיים, בטענה שמדובר באמירה ריקה שרק יכולה להחריף את המתיחות. זאת, על אף שגם נתניהו עצמו חטא בהצהרה נמהרת, כשקרא לאטום את בית המחבל מיד ובהמשך התברר שהוא מתגורר בבית שכור.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התבטא אתמול בחריפות כשתקף את הצהרת בן גביר ואמר כי "אם זה לא היה מסוכן, זה היה מגוחך כמוהו". עם זאת, הוא לא לבד: גם גורם מדיני בכיר לא חסך ביקורת מהשר - וטען כי "אי אפשר להכריז על מבצע מהמדרכה בתחנת אוטובוס אחרי פיגוע". גם בכירים במשטרה לשעבר תקפו את השר. במערכת הביטחון הדגישו כי בעוד שבחומת מגן המקורית כוחות הביטחון פעלו בשטחי הרשות הפלסטינית נגד התארגנויות חמושות של מחבלים, במזרח ירושלים אין התארגנויות כאלה - ורוב הפיגועים שיוצאים משם מתבצעים על ידי מפגעים בודדים.
הגורם המדיני נשאל אתמול גם כיצד יש לפעול מול מזרח ירושלים, בהתחשב בחששות מהסלמת המצב. "נקיים הערכות מצב מסודרות", הבהיר, ומנה אפשרויות כמו הגדלת מאמצי שב"כ, בידוקים קפדניים ועוד. "נשמע את הדעה של כל הגופים, ונפעל לא בשליפה מהמדרכה", סיכם.
בכיר לשעבר בשב"כ, אילן לוטן, העריך כי יהיה קשה להעביר את חודש הרמדאן הקרוב בשקט. "הרמדאן הולך להיות מתוח עם הרבה מאוד עימותים", אמר. "אני מקווה שניסיונות הפיגוע יסוכלו, ושהמשטרה אכן תיערך עם כוחות משמעותיים". בשנה שעברה, נציין, עבר חודש הרמדאן בשקט יחסי - בטח בניגוד לזה שקדם לו - אך בכל זאת נעצרו 781 איש בחשד להשתתפות בהפרות סדר. בנוסף, 222 איש הורחקו בצו ממסגד אל-אקצה, ובסך הכול הוגשו 35 כתבי אישום נגד מתפרעים.
פורסם לראשונה: 21:24, 10.02.23