צרפת, גרמניה ובריטניה, שלוש מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין מ-2015, פרסמו בצהריים (שבת) הודעה ובה האשימו את איראן ב"המשך הסלמת תוכנית הגרעין מעבר לכל הצדקה אזרחית מתקבלת על הדעת", אחרי התשובה האחרונה ששיגרה טהרן במסגרת המו"מ על החזרה להסכם. "התשובה האיראנית האחרונה מעלה ספקות רציניים לגבי הכוונות האיראניות לחזור להסכם הגרעין", נכתב עוד בהודעה של שלוש המדינות.
2 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
(צילום: EPA, AFP)
"הטיוטה האחרונה של האיחוד האירופי בנוגע להסכם הגרעין הוסיפה שינויים שהגיעו אל קצה גבול הגמישות שלנו", נכתב עוד בהודעה. "למרבה הצער, איראן החליטה לא לקחת את ההזדמנות הדיפלומטית הקריטית הזו – ובמקום ממשיכה להסלים את תוכנית הגרעין שלה".
שלוש המדינות האירופיות רמזו כי טהרן ביקשה לקשור את החזרה להסכם הגרעין לסוגיית התיקים הפתוחים בסבא"א. "בזמן שהתקרבנו להסכם, איראן פתחה מחדש עניינים אחרים שקשורים בהתחייבויות שלה תחת האמנה נגד הפצת נשק גרעיני. הדרישה האחרונה הזו מעלה ספקות רציניים לגבי הכוונות של איראן והמחויבות שלה להגיע לתוצאה מוצלחת בחזרה להסכם הגרעין".

"אין שום דרך להשתמש בהסכם הגרעין כדי לשחרר את איראן מההתחייבויות החוקיות שלה באמנה לאי-הפצת נשק גרעיני", קבעו המדינות בהודעה. "על איראן לספק תשובות אמינות לסבא"א".
צרפת בריטניה וגרמניה הודיעו כי יתייעצו עם שותפותיהן הבינלאומית בכל הנוגע לתגובה להמשך הפעילות הגרעינית האיראנית ולהיעדר שיתוף הפעולה שלה עם סבא"א.
דובר משרד החוץ האיראני דחה את ההצהרה, וכינה אותה "לא בונה". לפי דיווחים של כלי תקשורת איראניים, הדובר אמר בנוסף כי הוא "ממליץ לשלוש המדינות האירופיות להיות פעילות יותר בלספק פתרונות לסיום המחלוקות הבודדות שעוד נותרו".
ההודעה האירופית מגיעה כשברקע הניסיון הישראלי למנוע הסכם גרעין חדש עם איראן. ראש המוסד דדי ברנע סיים ביום חמישי האחרון סבב פגישות מדיניות-ביטחוניות בארה"ב, במסגרתו הבהיר לעמיתיו בוושינגטון כי "ישראל לא תוכל לעמוד מנגד בעוד איראן ממשיכה לרמות את העולם". בבליץ השיחות בוושיגנטון הציג ראש המוסד חומרי מודיעין רגישים בנוגע להפרות של איראן.
2 צפייה בגלריה
הפגישה בין השניים
הפגישה בין השניים
לפיד וראש המוסד דדי ברנע. אמר לאמריקנים שההסכם הוא קטסטרופה
ברנע נפגש בין היתר עם ראשי ה-CIA וה-FBI, עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ועם גורמי ממשל בכירים נוספים. ראש המוסד, כך נמסר ממשרד ראש הממשלה, שמע מעמיתיו כי ארה"ב תמשיך להיות מחויבת לביטחונה של מדינת ישראל. במהלך הפגישות הדגישו האמריקנים כי לא יאפשרו לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם מדינת ישראל גם בסוגיות אזוריות במזרח התיכון הנוגעות לביטחון מדינת ישראל.
ברנע הציג בפני מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מידע מודיעיני עדכני על ההפרות של איראן תחת הסכם הגרעין והאמנה נגד הפצת נשק גרעיני (NPT) שאיראן חתומה עליה. במסגרת הפגישות אמר כי הסכם הגרעין עם איראן הוא קטסטרופה, ונימק מדוע לדעתו לא נכון לחזור אליו מבלי שהוכנסו בו שינויים או התאמות.
בדוח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דווח כי מאגר האורניום המועשר של איראן לרמה של עד 60% ממשיך לגדול – וכעת עומד על מעבר לכמות שלפי חלק מההערכות מספיקה לייצור פצצה גרעינית אחת אם החומר הקיים יועשר לרמה של כ-90%, הרמה הדרושה לפצצה. הדוח החדש והמדאיג התפרסם בעיצומם של המגעים להצלת הסכם הגרעין והלחץ שמפעילה ישראל על ארה"ב.
בשבוע שעבר דיווח אתר פוליטיקו מפי בכיר בממשל ביידן כי תגובתה של איראן להצעה האחרונה של ארה"ב הייתה "לא מעודדת", והוסיף כי "בהתבסס על התשובה הזו, נראה שאנחנו הולכים לאחור". באתר ציינו כי התגובה השלילית של ממשל ביידן ושל גורמים אירופיים מעידה על כך שתחייתו של הסכם הגרעין מ-2015 אינה קרובה כפי שקיוו חלק מתומכי ההסכם, למרות שיחות שנמשכות כבר כשנה וחצי. דיפלומט אירופי הסכים עם ההערכות השליליות, ואמר כי התגובה האיראנית נראית "שלילית ולא הגיונית". אדם נוסף שמעורה בפרטים הוסיף כי התגובה האיראנית "לא נראתה טוב בכלל".