מדי יום בחודש האחרון דווח על עוד ועוד כתבי אישום שהוגשו בגין תמיכה במתקפת הטבח הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. לא מעטות מאלו שנגדן הוגשו האישומים הללו עשויות להשתחרר בימים הקרובים, במסגרת הפעימות הבאות של עסקת החטופים.
הלילה אישרה הממשלה להוסיף 50 אסירות לרשימת המיועדות לשחרור. זמן קצר אחר כך פורסמה הרשימה שבה נכללה גם עהד תמימי, שנחשבת לסמל פלסטיני ונעצרה החודש בגין פוסט מסית. מלבדה רבות אחרות שנעצרו מאז תחילת המלחמה - וגם לא מעט אזרחיות ישראל. זו הרשימה המלאה.
ברשימה נכללת גם המחבלת מכפר קאסם שתילה אבו עיאדה, שנשלחה ל-16 שנות מאסר בגין פיגוע ב-2017, אז דקרה תושבת כפר סבא באזור התעשייה בראש העין ופצעה אותה קל. מאבטח שהבחין בה השתלט עליה. לפי האישום שהוגש נגדה אז היא תכננה פיגוע על רקע לאומני באמצעות מטען חבלה או ירי, ניסתה להשיג נשק אוטומטי אך לבסוף החליטה להוציא לפועל פיגוע דקירה.
3 צפייה בגלריה
שתילה אבו עיאדה, במהלך משפטה
שתילה אבו עיאדה, במהלך משפטה
שתילה אבו עיאדה, במהלך משפטה
(צילום: מוטי קמחי)
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
בין המיועדות לשחרור גם איה חטיב, קלינאית תקשורת ופעילה חברתית שנשלחה באוגוסט השנה לארבע שנים בכלא. חטיב, תושבת ערערה, נעצרה על ידי השב"כ ב-2020 והורשעה על פי הודאתה בעבירות ביטחוניות, ביניהן מגע עם סוכן וקשר ארוך שנים שניהלה עם בכיר מודיעין ועם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס והחזית העממית ברצועת עזה.
"אותם גורמים הפעילו אותה בהסכמתה ובידיעתה למטרות שבינן לבין עזרה לתושבי עזה נזקקים אין דבר - אלא מדובר היה בסיוע לחמאס בלחימתו נגד מדינת ישראל", קבעו השופטים.
אחרות, כאמור, נעצרו מאז 7 באוקטובר. בין היתר מדובר באהדאב חוראני, תושבת חיפה בת 45, שהואשמה בגילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לאחר שפרסמה בדף הפייסבוק שלה, שלו כ-10,000 עוקבים, תמונת רקע ועליה כיתוב זה: "גדודי אל-קסאם נושאים אותנו אל פסגת האושר, תצטרפו אל התפילה ללחימה, תצטרפו אל התפילה לניצחון. 7 אוקטובר 2023".
3 צפייה בגלריה
איה ח'טיב
איה ח'טיב
איה חטיב. ברשימת המיועדות לשחרור
דאנה חורי, בת 23 מנוף הגליל, נעצרה ב-11 באוקטובר לאחר שבסרטונים שפרסמה נצפו תכנים המסיתים לטרור ולאלימות וגילויי אהדה לחמאס. חורי, אושיית טיקטוק עם 225 אלף עוקבים, העלה אז סרטון "לייב", שבו קראה לציבור הערבי "להתעורר ולעשות משהו, אנחנו כערבים". בעבר פרסמה סרטון שבו היא נראית קורעת את דגל ישראל.
עוד צעירה ישראלית ברשימה היא חנין אלזרו, בת 26 מטבריה, שלפי האישום שהוגש נגדה פרסמה סטטוסים הכוללים דברי שבח, אהדה והזדהות עם חמאס. בתמונות שפרסמה נראה מוצב צה"לי מותקף, לידו פעילי טרור חמושים עם הכיתוב 'לכל מי שהתעורר עכשיו, אתה לא בחלום! 7.10.2023'. בסטטוס נוסף שהיא שיתפה יומיים לאחר מכן, נראה קולאז' של תמונות המתאר אירועים קשים מאותו שבת ובו הכיתוב 'למי שכותב את ההיסטוריה, לאט לאט נעכל'".
עו"ד חוסיין מנעא, המייצג את אלזרו, אמר שהוא מתנגד לשחרורה במסגרת העסקה: "היא לא קשורה לחמאס ומעולם לא הייתה קשורה לארגון הזה. שחרור בדרך הזו יפגע בה לכל החיים, היא עלולה ליפול קורבן להסתות נגדה. הוגש נגדה כתב אישום על פוסט שכתבה והיא עצורה עד לתום ההליכים נגדה, יש דיון ב-7.12 בנושא שחרורה ואני מעריך שנוכל לשחררה מהמעצר בדיון המשפטי. היא אמא לשני ילדים קטנים שכעת מטופלים על ידי בני משפחתה".
לדבריו, "השחרור הזה יעשה לה עוול גדול ואם זה תלוי בי שלא תשתחרר בכלל, כי היא תצא מהמעצר בהליך משפטי. אף אחד לא פנה אליה או לבני משפחתה ולא שאל אותם לדעתם על השחרור הצפוי, אני מופתע מכך ששמה מופיע ברשימה הזו, אני בכלל לא יודע אם היא קיבלה את ההודעה על השחרור, כפי שראינו המשוחררים לא יודעים על זה. היא נהנית מחזקת החפות ואסור לה להשתחרר בדרך הזו".
בועז יוסף, יו"ר הוועדה הממונה וראש העיר טבריה בפועל, אמר כי "עצם העובדה ששמה של אלזרו משורבב ברשימת דרישות חמאס מעיד לכאורה עשרות מונים, על האהדה והתמיכה שלה בארגון הטרור הרצחני. לאחת כמוה אין מקום ואסור שיהיה מקום בטבריה ואני מציע לחזור לשורשים שלה ולעבור לחיות בעזה, לשם היא מתאימה".
3 צפייה בגלריה
הפוסט שכתבה כתבת NBC שנעצרה בבוקר 7 באוקטובר
הפוסט שכתבה כתבת NBC שנעצרה בבוקר 7 באוקטובר
עם לב אדום. הפוסט שכתבה עיתונאית NBC בבוקר ה-7 באוקטובר
ברשימה גם רימא מוראד, תושבת נצרת בת 21 הלומדת בטכניון, שהואשמה בהסתה לטרור ובגילוי הזדהות עם חמאס. היא פרסמה באינסטגרם שלה סטורי שבו שיתפה תמונה של טרקטור פורץ את הגדר בין ישראל לעזה עם הכיתוב "בזמן שהצבא הבלתי מובס ישן...". פרט לכך פרסמה תמונה של כלי רכב של צה"ל שנגנב על ידי מחבלי חמאס בצירוף הכיתוב "עזה היום", יחד עם דגל פלסטין וסמלון של לב ורוד.
אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אמר בתגובה לשחרור הצפוי של מוראד כי "אנחנו דורשים מהנהלת הטכניון להודיע באופן מידי על השעייתה לאלתר של רימא מוראד שנעצרה בגין הסתה לטרור בגילוי הזדהות פומבית עם ארגון הטרור הרצחני חמאס ומשתחררת היום לצידם של מחבלים ומחבלות מתועבים בעסקת חילופי השבויים. מדובר באבסורד מוחלט בו מוראד תשוב לספסל הלימודים ותשב לצד חיילות חיילים שחזרו מן הקרב, סטודנטיות וסטודנטים שאיבדו את יקיריהם או כאלה שיקיריהם נחטפו. עלינו להגן על עצמנו מפני הסתה לטרור ולהוקיע מכל מקום כל מי שמעז להרים ראש ולתמוך באויב. אנו מצפים לשמוע עוד היום על הדחתה ויפה שעה אחת קודם, למחבלים אין מקום באקדמיה".
מהטכניון נמסר: "אם היא אכן תשוחרר, היא לא תוכל לשוב וללמוד בטכניון".
לצד האזרחיות הישראליות מופיעות ברשימה גם פלסטיניות ותושבות מזרח ירושלים - ובהם עיתונאית NBC לשעבר מרוות אל-עזה, שרק אתמול הואשמה בגילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור. האישום הוגש נגדה לאחר שהיא פרסמה פוסטים מסיתים ברשת אחרי הטבח ב-7 באוקטובר.
באחד הפוסטים כתבה: "איך אני מתה. קומדיה שחורה, הזקנה מאושרת, האקשן לפני שהיא מתה", בצירוף אימוג'י של לב אדום. בפוסט אחר כתבה: "מרגישה שאני רואה סרט שהבמאית פלסטינית והגיבורים מעזה", ובפוסט שלישי כתבה "כל הזמן אזעקות. היהודים מתחבאים והערבים שותים קפה במרפסת".