2 צפייה בגלריה
"אין מדובר בסכסוך גרידא או אובדן אמון בין עורך דין ללקוח". עו"ד שרמן וזגורי
"אין מדובר בסכסוך גרידא או אובדן אמון בין עורך דין ללקוח". עו"ד שרמן וזגורי
"אין מדובר בסכסוך גרידא או אובדן אמון בין עורך דין ללקוח". עו"ד שרמן וזגורי
(צילום: הרצל יוסף)
לאחר סאגה משפטית שארכה חודשים ארוכים, בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של הפרקליט משה שרמן, ושחרר אותו מייצוג ראש ארגון הפשע יניב (ניבי) זגורי. השופט יצחק עמית, שקיבל את ההחלטה יחד עם השופטים דפנה ברק-ארז ונעם סולברג, ציין כי "המקרה שלפנינו חריג ביותר. אין מדובר בסכסוך גרידא או אובדן אמון בין עורך דין ללקוח. ענייננו באיומים של ממש המופנים כלפי שרמן ומשפחתו".
לדברי עמית, "במצב הדברים הרגיל, שרמן היה מן הסתם משוחרר זה מכבר מהייצוג, אבל המקרה שלפנינו הוא יחיד ומיוחד. מדובר ב'מגה-תיק' פלילי במלוא הדרו והיקפו - שני כתבי אישום שאוחדו לכתב אישום אחד הכולל שבעה נאשמים ו-17 אישומים, בהם שלושה מעשי רצח, ניסיון רצח, עבירות נשק ועוד. בנוסף, בין העדים הרבים יש מספר עדי מדינה שנמצאים בתוכנית להגנת עדים".
השופט עמית הסביר כי "יש שני אינטרסים נוגדים מתנגשים בפנינו. האינטרס של עו"ד שרמן והאינטרס המערכתי של ניהול משפט פלילי כסדרו וכהלכתו". הוא הוסיף כי "לא נעלם מעינינו החשש שנאשמים ישתמשו בזכות לייצוג על מנת לעכב ולחבל בהליך המתנהל כנגדם. התנהלותו של זגורי ושל הנאשמים האחרים מעלה חשש ברור כי יש להם אינטרס לגרור את המשפט ככל שניתן".
2 צפייה בגלריה
ניבי (יניב) זגורי
ניבי (יניב) זגורי
זגורי בבית המשפט, ארכיון. "התנהלותו מעלה חשש ברור כי יש לו אינטרס לגרור את המשפט ככל שניתן"
(צילום: ישראל יוסף)
עם זאת, נראה כי ההתנהלות של זגורי וגורמים פליליים נוספים כלפי שרמן הטתה לבסוף את הכף. "קללות, גידופים ונאצות המוחלפים בינו לבין זגורי באולם בית המשפט במהלך הדיון ומול עיני ההרכב במחוזי, איומים קשים המופנים כלפי שרמן ומשפחתו בהודעות וואטסאפ, שיחות שמקבל שרמן מגורמים עברייניים המבקשים 'לתווך' ביניהם, ובהשלכה והנחה (בשני מועדים שונים) של רימון הלם בפתח הבית שבו מתגוררים גרושתו של שרמן וילדיו הקטינים", פירט השופט עמית את המתקפות אותן ספג עו"ד שרמן במהלך העימות המתמשך בינו לבין זגורי.
ההחלטה בעליון התקבלה לאחר ששרמן ערער על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע שדחה את בקשתו להשתחרר מייצוג. בפעם הקודמת שהנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון, הוא החזיר את הבקשה לשופטי המחוזי, לאחר ששופטי העליון קבעו כי "שאלת שחרורו של העותר מייצוג ועיתויה, תוכל להיבחן על רקע התשתית העובדתית המלאה, לאחר שתינתן לצדדים האפשרות להציג את עמדתם. הנחתנו היא כי בית המשפט המחוזי יוכל לשוב ולבחון את מכלול השיקולים הצריכים לעניין".
בהחלטה נקבע כי בשלב זה עורכי הדין הפרטיים האחרים ימשיכו לייצג את זגורי, והסנגוריה הציבורית תיכנס לתיק בהקדם האפשרי. עם זאת, השופט עמית ציין כי "העברת הייצוג לסנגוריה יכולה להיעשות במתכונת הדרגתית, ככל שהדבר יעלה יפה, מתוך חתירה להמשך ניהולו של ההליך במתכונת יעילה ככל הניתן".

בתחילת מרץ התפתח ויכוח בין שרמן לבין זגורי, לאחר שהאחרון דרש ששרמן לא יתערב בחקירה ובהגנה שלו ולא ידבר בשמו. במהלך הוויכוח, זגורי אף ניפץ במכת אגרוף את הזכוכית המשוריינת החוצצת בין תא הנאשמים לאולם והטיח בשרמן גידופים, ואמירה בנוסח "אתה מפוטר. לך הביתה ואל תתערב". בדיון נוסף פנה זגורי לשופטים וטען ששרמן אינו מייצג אותו ואינו "בריא בנפשו".
כבר בפברואר הודיעה הסנגוריה כי יש סנגורים ציבוריים שמוכנים לקחת את התיק משרמן, וכך גם שני עורכי דין פרטיים, אך ציינו כי יידרש להם חצי שנה ללמוד את התיק. במהלך פרק הזמן הזה, המחוזי כאמור סירב בינתיים לשחרר את שרמן. בהמשך, ביקשו עורכי הדין החדשים לסגת מייצוג זגורי, שבספטמבר טען שהוא מנסה ליישר את ההדורים עם שרמן.
בשנים האחרונות, מתנהל משפטו של זגורי ונוספים בגין רצח עד המדינה נגדו טל קורקוס, רצח גרושתו של קורקוס דבורה הירש ורצח עד תביעה נגדו אלישע סבח. עו"ד שרמן הזהיר כי חייו נמצאים בסכנה, לאחר ששני רימוני הלם כבר נזרקו לעבר ביתה של גרושתו. אולם שופטי בית המשפט המחוזי, בראשות נתן זלוצ'ובר, סירבו עד עתה לבקשתו.