6 צפייה בגלריה
מטיילים בכיכר האדומה מוסקבה רוסיה קורונה
מטיילים בכיכר האדומה מוסקבה רוסיה קורונה
גל תחלואה חדש וקטלני ברוסיה. מטיילים עם מסכות בכיכר האדומה במוסקבה
(צילום: EPA)
רוסיה דיווחה הבוקר (שבת) על 752 מקרי מוות בעקבות תחלואה בקורונה ביממה החולפת - שיא יומי במדינה מאז התפרצות המגפה. בכך, עלה מניין המתים מקורונה ברוסיה ל-142,253.
רוסיה מתמודדת מהחודש שעבר עם גל של תחלואה. לפני שבוע בדיוק דיווחה המדינה על שיא נדבקים של חצי שנה, ומאז המשיך מספר המאובחנים היומי לעלות. ביממה החולפת אובחנו ברוסיה עוד 25,082 מאומתים, 5,694 מהם במוסקבה לבדה. מפרוץ המגפה נדבקו בקורונה כבר 5,758,300 מתושבי המדינה.
6 צפייה בגלריה
מתחסנים ב מוסקבה רוסיה קורונה
מתחסנים ב מוסקבה רוסיה קורונה
תור לחיסונים במוסקבה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מתחסנים ברוסיה
מתחסנים ברוסיה
מתחסנים ברוסיה
(צילום: EPA)
גם בשאר העולם ממשיך הווריאנט ההודי להשתולל. אמש הטילה הולנד מחדש הגבלות על מועדונים, בתי קפה, מסעדות ואירועי מוזיקה - שבועיים בלבד לאחר שההגבלות הוסרו. אתמול אובחנו בהולנד כמעט 7,000 נדבקים חדשים - בהשוואה לפחות מ-1,000 רק לפני שבוע.
בין ההגבלות שהוחזרו: סגירה מוקדמת של מסעדות ובתי קפה, אכיפת ריחוק חברתי וצמצום מספר הנכנסים למסעדות ולהופעות, וסגירה מוחלטת של מועדוני לילה.
"בגלל זן הדלתא אנחנו רואים שהתחלואה עולה במהירות", אמר ראש ממשלת הולנד מארק רוטה. "המטרה שלנו היא לבלום את הנגיף, להגן על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון ולהבטיח שמערכת הבריאות שלנו לא תקרוס". עם זאת, עד כה לא נרשמה עלייה משמעותית במספר חולי הקורונה שמאושפזים בבתי חולים בהולנד.
6 צפייה בגלריה
מתחסנים הולנד
מתחסנים הולנד
חלק מההגבלות חזרו. חיסון נגד קורונה בהולנד
(צילום: EPA)

גם בבריטניה גורם הווריאנט ההודי לשיעורי תחלואה שלא נראו כבר חודשים, ואתמול אובחנו 32,551 נדבקים חדשים בנגיף. עם זאת, בעקבות מבצע החיסונים המוצלח, מספר המתים מקורונה נמוך יחסית - מכיוון שרוב הנדבקים החדשים הם צעירים לא-מחוסנים. אתמול מתו 35 בני אדם מקורונה בבריטניה.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כבר הודיע השבוע שלמרות העלייה בתחלואה, הגבלות הסגר השלישי שעוד נותרו בתוקף יוסרו כמתוכנן ב-19 ביולי. ג'ונסון מאמין שעל בריטניה להתרגל לחיים לצד הנגיף - גם אם יאובחנו 50 אלף נדבקים חדשים ביום - והאזרחים נדרשים לגלות אחריות אישית.
הכלכלה אמנם תיפתח במלואה בעוד פחות משבועיים, אך ההתקהלות כבר מותרת בפאבים ובבתי הקפה - שם צופים האנגלים בשלבי ההכרעה של אליפות אירופה בכדורגל. נבחרת אנגליה עלתה לראשונה לגמר אליפות אירופה - והמומחים מזהירים ש"טירוף היורו" יחריף את התפשטות הנגיף. הם חוששים משילוב מסוכן של החגיגות ברחובות , שם מצטופפים המונים ללא מסכות, ושל הסרת ההגבלות שעוד בתוקף והתפשטות הווריאנט ההודי - שנחשב לזן מידבק במיוחד של נגיף הקורונה.
מחר, באצטדיון וומבלי, ייערך גמר יורו 2020 בין אנגליה לאיטליה. באצטדיון בלונדון כבר נערכו השבוע שני חצאי הגמר, לעיני קהל של 60 אלף איש. כמות דומה תגיע גם לגמר. אפידמיולוגים באנגליה ובאיטליה (שגם אצלה יש עלייה בנדבקים) מזהירים שיורו 2020 יגרום להתפשטות של הנגיף בקרב צעירים - בעיקר גברים, שמצטופפים לצפות במשחקים ולא שומרים על ריחוק חברתי.
6 צפייה בגלריה
חגיגות אחרי ניצחון אנגליה בחצי הגמר יורו 2020 לונדון
חגיגות אחרי ניצחון אנגליה בחצי הגמר יורו 2020 לונדון
"טירוף היורו יחריף את התפשטות הנגיף". חגיגות מחוץ לאצטדיון וומבלי, השבוע
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
חגיגות אחרי ניצחון אנגליה בחצי הגמר יורו 2020 לונדון
חגיגות אחרי ניצחון אנגליה בחצי הגמר יורו 2020 לונדון
(צילום: Getty Images)
בתוך כך, הלילה דווח ב"טיימס" כי למרות הסרת ההגבלות המתוכננת בבריטניה - מקומות בילוי ידרשו מלקוחותיהם להציג בכניסה תעודת מתחסן או תוצאה שלילית של בדיקת קורונה מהיממה החולפת. על פי הדיווח, ההגבלה תחול על מסעדות, פאבים, מועדונים ואירועי תרבות.
גם ספרד ופורטוגל, שתי מדינות בדרום אירופה, סובלות בימים אלה מזינוק במספר הנדבקים בגלל הווריאנט ההודי. צרפת וגרמניה הזהירו את אזרחיהן מנסיעה לחופשה בשתי המדינות, עם פתיחת עונת התיירות. גרמניה כבר אסרה על כניסת תיירים מפורטוגל, ורק בעלי אזרחות גרמנית, או מי שגרים בגרמניה, רשאים להגיע אליה מפורטוגל - וגם הם חייבים בבידוד של שבועיים. בנוסף גרמניה מתכננת להכריז על ספרד כולה כעל אזור בעל סכנת תחלואה גבוהה.
שיעור התחלואה בספרד יותר מהוכפל בתוך שבוע, בעקבות התפשטות הווריאנט ההודי בקרב צעירים לא-מחוסנים. שיעור התחלואה הארצי עלה ל-252 נדבקים על כל 100,000 תושבים – בהשוואה ל-117.2 לפני שבוע. באזור קטלוניה חידשו השבוע את ההגבלות על חיי הלילה כדי לרסן את העלייה בתחלואה. מועדוני הלילה סגורים מסוף השבוע, ומי שירצו לקחת חלק בפעילות בשטח פתוח שבה משתתפים יותר מ-50 איש יצטרך להציג תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית.
בשבוע שעבר קרוב למחצית מאוכלוסיית פורטוגל נכנסה פעם נוספת לסגר לילי, אחרי שמספר הנדבקים היומי חצה את רף ה-2,000 – לראשונה מאמצע פברואר. שלשום הודיעה פורטוגל שהנופשים שמגיעים למדינה נדרשים להציג תעודת מתחסן או בדיקת קורונה שלילית כדי לשהות במלונות. ההנחיה חלה גם על מי שרוצה לאכול במסעדות באזורי תחלואה גבוהה - כולל בליסבון ובעיר פורטו.