איראן טענה בצהריים (יום רביעי) כי היא וסעודיה מעוניינות להמשיך במשא ומתן ביניהן, שמטרתו לחדש את היחסים בין שתי היריבות הגדולות במזרח התיכון. "המסקנה שלנו היא שהשיחות היו חיוביות. שני הצדדים מעוניינים להמשיך במפגשים", אמר דובר משרד החוץ האיראני נאסר קאאני בהתייחסות לסבבי שיחות קודמים שהתנהלו בין טהרן לריאד, שהאחרון שבהם נערך בחודש אפריל.
2 צפייה בגלריה
יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי. היריבות הגדולות יחדשו את המו"מ ביניהן?
יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי. היריבות הגדולות יחדשו את המו"מ ביניהן?
יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי. היריבות הגדולות יחדשו את המו"מ ביניהן?
(צילום: AP)
לדברי קאאני ישנו עיכוב בחידוש המשא ומתן והוא נובע מ"מאמצים להוציא לפועל צעד חשוב קדימה במפגש הבא", שייערך בבגדד. בסעודיה טרם התייחסו לטענה האיראנית בדבר רצונה לכאורה לחדש את השיחות, אולם במאי מסר משרד החוץ שלה כי אף שנרשמה בהן התקדמות מסוימות, היא לא הייתה מספקת.
ההודעה בצהריים של משרד החוץ בטהרן הגיעה זמן קצר לפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת בישראל והחל את ביקורו הראשון כנשיא במזרח התיכון – ביקור שיכלול בהמשך גם את סעודיה. בוושינגטון ובירושלים העריכו כי במהלך הביקור בסעודיה יוכרזו צעדים צנועים בדרך לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שתי מדינות שמנהלות כבר שנים יחסים לא-רשמיים בצל החשש של שתיהן מהאיום האיראני. בין היתר, בישראל מקווים שריאד תאפשר לטיסות ישראליות לעבור בשמיה בדרך למזרח.
סעודיה, נזכיר, נחשבת למנהיגת העולם המוסלמי הסוני, ואילו איראן, יריבתה הגדולה באזור, נחשבת למנהיגת העולם המוסלמי השיעי. היחסים בין המדינות ידעו עליות ומורדות במשך שנים, כשברקע החשש הכבד בריאד ובקרב בעלות בריתה במפרץ הפרסי מתוכנית הגרעין האיראנית והתנגדותן להסכם הגרעין שנחתם בין טהרן למעצמות ב-2015 – וכמובן תמיכתן מהפרישה האמריקנית מההסכם הזה ב-2018, בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ.
נאומו של ביידן בנתב"ג: שואף לקדם את שילובה של ישראל באזור
(צילום: קונטקט)

בינואר 2016 הודיעה ריאד כי היא מנתקת את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, בעקבות התקפות על שגרירות סעודיה בטהרן ועל הקונסוליה שלה במשהד. ההתקפות ההן בוצעו אחרי שסעודיה הוציאה להורג את השייח נימר א-נימר, אופוזיציונר שיעי שנודע כמתנגד של בית המלוכה בריאד.
השיחות בין טהרן לריאד החלו בתיווך עיראקי בשנה שעברה, כשבמקביל החלו באותה תקופה השיחות הלא-ישירות בין טהרן לוושינגטון לחידוש הסכם הגרעין – שיחות שגם הן טרם הבשילו לכדי הסכם כלשהו עד עתה. במו"מ בין איראן לסעודיה דנו בין היתר הצדדים בהתקפות שביצעו המורדים החות'ים בתימן – בעלי בריתם של איראן – על מטרות בשטח סעודיה. ההתקפות הללו פסקו בחודשים האחרונים בעקבות הפסקת האש בתימן שהושגה בתיווך האו"ם, שוושינגטון מקווה כעת שתהפוך לקבועה.
על רקע הפסקת האש בתימן – ובצל תקוותו של ביידן לעודד את סעודיה להזרים נפט רב יותר לשווקים בעולם כדי להפחית את מחירי הדלק שזינקו בעקבות המלחמה באוקראינה – דווח השבוע כי ממשל ביידן שוקל להסיר את החרם שהטיל על מכירה של נשק התקפי מארה"ב לסעודיה, אחת הסוגיות הבוערות ביותר ביחסים בין ריאד לוושינגטון. סעודיה היא השותפה הגדולה ביותר של ארה"ב במפרץ, והבקשה לבטל את המדיניות שלפיה וושינגטון מוכרת לריאד נשק הגנתי בלבד הועלתה על-ידי נציגים סעודים בכמה פגישות עם עמיתיהם האמריקנים בחודשים האחרונים.
לקראת הביקור הרגיש שיערוך השבוע בריאד אותת לאחרונה ביידן כי הוא חותר לפתוח דף חדש ביחסים עם סעודיה, והאינטרס העומד מאחורי הכוונה הזו ברור: ביידן שואף שמדינות המפרץ יגבירו את ייצור הנפט שלהן, ושמדינות ערב יהדקו את קשריהן הביטחוניים עם ישראל כדי להציב משקל-נגד משמעותי מול האיום האיראני. בימיו כמועמד לנשיאות מתח ביידן ביקורת חריפה על סעודיה, ובפברואר של השנה שעברה, חודש לאחר כניסתו לבית הלבן, הוא הכריז כי ארה"ב מפסיקה את הסיוע שלה למבצע הסעודי בתימן, בכלל זה המכירה של "כלי נשק רלוונטיים".