3 צפייה בגלריה
"להקפיד לכבד פסיקת בג"ץ". המסר של הליכוד ונתניהו לבג"ץ
"להקפיד לכבד פסיקת בג"ץ". המסר של הליכוד ונתניהו לבג"ץ
"להקפיד לכבד פסיקת בג"ץ". המסר של הליכוד ונתניהו לבג"ץ
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
שעות לאחר שהנהלת בתי המשפט הודיעה כי 15 שופטי בית המשפט העליון ידונו בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, בליכוד מגיבים הערב (שני) ושולחים מסר לבג"ץ: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד". למעשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע פעם נוספת מהתחייבות לכבד את פסיקת בג"ץ.
בליכוד טענו כי "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה". עוד נכתב בהודעת המפלגה כי "כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות", ושר בכיר בליכוד הבהיר: "רומזים לבג"ץ שלא יתערבו".
3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות, בהרכב מלא של 15 שופטים
(צילום: רויטרס)
הדיון התקדימי בבג"ץ, שיתכנס לראשונה בהרכב מלא של 15 שופטים, יתקיים בעוד כחודש וחצי - ב-12 בספטמבר. בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות, ולצדה המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ, חאלד כבוב, יחיאל כשר ורות רונן.
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, מטעם "כוח קפלן", הגיבו על הודעת הליכוד ומסרו כי "מדובר באיום מאפיוזי של נאשם בפלילים באמצעות המפלגה שחטף על בית המשפט. שופטי בג"ץ יודעים שמיליוני ישראלים יעמדו על המשמר כדי שהם יוכלו לעשות תפקידם כשומרי הדמוקרטיה. ברביעי הקרוב נמצא לצעדת ההגנה על הדמוקרטיה כדי לשגר מסר ברור - נשמור על מערכת המשפט עצמאית".
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ודרשה לפתוח חקירה פלילית נגד שר המשפטית יריב לוין, בטענה כי "הוא עומד מאחורי הודעת האיומים נגד שופטי בג"ץ שפורסמה הערב". יו"ר התנועה, ד"ר אליעד שרגא, אמר כי "זו איננה הפעם הראשונה שהשר לוין מאיים על שופטי בג"ץ. הוא עשה זאת ערב הדיון בבג"ץ דרעי במסיבת העיתונאים הידועה לשמצה בה הוא הציג את תכנית ארבעת השלבים שלו לריסוק הדמוקרטיה הישראלית והפיכתה של מדינת ישראל לדיקטטורה. על היועמ"שית להיכנס לאירוע ולפתוח נגדו בחקירה פלילית לאלתר".
החוק לביטול עילת הסבירות, שאושר לפני שבוע בדיוק סופית בכנסת, נכנס לתוקף כבר ביום רביעי האחרון. בג"ץ החליט כי לא יעכב את המהלך ולא נתן צו ביניים בנושא. בהחלטה נקבע עוד כי המשיבים בעתירה - בהם הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, שר המשפטים והממשלה עצמה - יידרשו להשיב לה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.

3 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
"איום מאפיוזי". ב"כוח קפלן" הגיבו על הודעת הליכוד
(צילום:JACK GUEZ / AFP)
אמנם בג"ץ עושה הכול שלא להתערב בחוקי יסוד, אך יש לציין כי אם יחליט אכן לפסול חלק מהתיקון לחוק, תקל עליו העובדה שהחוק עבר בניסוחו הקיצוני ביותר - ללא ריכוך משמעותי.
ראש הממשלה התראיין ביום חמישי האחרון לתקשורת האמריקנית וסירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו בריאיון ל-CNN. הוא גם הזהיר מפני כניסה של המדינה לטריטוריה "לא נודעת", כלשונו.
נתניהו התייחס למשמעות ביטול עילת הסבירות, וטען כי "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי, לא בית משפט עם כל העוצמה. וזה התיקון שאנחנו עושים". נתניהו הודה כי הביטול גרם לטלטלה בישראל, או כלשונו, "עורר דיון גדול". "אני לא רוצה להקטין את זה. אני גם לא רוצה להקטין את החששות שיש לאנשים, כי רבים מהם נלכדו ב'ספירלת פחד'". כמו בכל ריאיונותיו לתקשורת הבינלאומית הוא המשיך להבהיר כי "ישראל תישאר דמוקרטיה".