ישיבת הממשלה השבועית מתקיימת היום (א') לראשונה מאז שאושר החוק לביטול עילת הסבירות. זמן קצר לפני כן הבהיר שר הביטחון יואב גלנט, בתשובה לשאלה מה יעשה אם עילת הסבירות תיפסל בבג"ץ: "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית. אנחנו נפעל לפי החוק".
בפתח הישיבה ציין נתניהו, לצד שרת התחבורה מירי רגב, את השקת "פרויקט ישראל אחת", רכבת מקריית שמונה עד אילת. "החזון שלי הוא שכל אזרח יוכל להגיע למרכז תוך פחות משעתיים", אמר נתניהו באשר לפרויקט שההסכם עליו נחתם בהסכמים הקואליציוניים, אך לא נכנס לתקציב המדינה. הוא אף הצהיר, בהתאם לתוכנית השאפתנית של "רכבת השלום" שפורסמה לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", כי "בהמשך נוכל לחבר את ישראל ברכבת גם לסעודיה ולחצי האי ערב".
על איומי חיזבאללה אמר רה"מ: "איומי בונקר של נסראללה, אנחנו לא מתרשמים מהם. ביום המבחן הוא ימצא אותנו עומדים כתף אל כתף, לא כדאי לו לבחון אותנו". באשר למהפכה המשפטית אמר נתניהו כי "ננצל את הפגרה כדי לנסות להגיע להסכמה בינינו. אני מקווה שהפעם ידנו המושטת לא תישאר באוויר, אפשר וצריך להגיע להסכמות, ורוב גדול מאוד בציבור מבין את האמת הפשוטה הזאת".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רה"מ סירב, שר הביטחון התחייב לפעול לפי החוק. נתניהו וגלנט
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
כנס הקיץ של הכנסת מגיע היום לסיומו כשברקע מחלוקות במפלגת הליכוד לגבי האופן שבו יש לקדם את המשך חקיקת המהפכה המשפטית. בסוף השבוע האחרון שבעה מחברי המפלגה יצאו נגד המהלכים האחרונים של הקואליציה, אמרו כי אסור לחזור לחקיקה חד-צדדית ושיש להוביל מהלכים מעתה רק בהידברות ובהסכמה.
דבריו של גלנט באשר לכיבוד החוק מגיעים לאחר שבחמישי, במסגרת בליץ ריאיונות שקיים בתקשורת האמריקנית, סירב נתניהו להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו בריאיון ל-CNN.
בהמשך התייחס לסערה שהחלה בעקבות דבריו, והציב משוואה לקראת הדיון שיתקיים בספטמבר. "ממשלות ישראל תמיד מכבדות את החלטות בית המשפט ובית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי יסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה", טען נתניהו. "כמו רוב אזרחי ישראל, ראש הממשלה נתניהו מאמין שצריך להמשיך לשמור על שני העקרונות הללו גם יחד".
בליכוד טענו אמש בתגובה כי "אין מרד", ובינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מסר בשיחות סגורות לשר המשפטית יריב לוין ולחברי המפלגה המעוניינים להמשיך בחקיקה, ואמר כי "זה הזמן להרגיע". במקביל, בכירים בליכוד הקשורים למרד לכאורה, הכחישו כי מדובר בהתארגנות המתואמת עם נתניהו או מקורביו.
השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם דחה את השמועות על "מרד" במפלגה, ולפני ישיבת הממשלה אמר: "רבותיי, אני 40 שנה בליכוד - אף פעם לא היה מרד, ליכודניקים אף פעם לא יוצאים נגד ראש המפלגה שלהם. ליכודניקים טובים מיישרים קו בסוף עם החלטות הסיעה".
אמש, בשעת לילה מאוחרת, נוספה לסדר יומה של הישיבה הצעת החלטה לתוספת של כ-145 מיליון שקלים למוסדות חרדיים ועוד כ-20 מיליון שקלים למוסדות של הציונות הדתית - אותה צפויים לאשר חברי הממשלה.
התוספת תמומן מקיצוץ רוחבי שנעשה במשרדי הממשלה ולמרות שבהצעת ההחלטה נכתב כי "את התוספת מוצע לממן באמצעות הפחתה רוחבית בשיעור שווה מכל משרד" - בממשלה אומרים שלא מדובר בקיצוץ חדש. במשרד ראש הממשלה ציינו כי מדובר בהחלטה שנקבעה בהסכמים הקואליציוניים ולטענתם, "הייתה טעות בחישוב וצריכים לקחת את ה-164 מיליון בקיצוץ רוחבי שכבר נעשה".