ישראל מתכוננת לפתוח את מעבר קרני, הסמוך לעיר עזה, על מנת להכניס לצפון הרצועה סיוע הומניטרי נוסף. כך לפי דיווח שפורסם היום (רביעי) ברשת ABC האמריקנית, מפי גורם פוליטי בישראל - המאשר את הפרסום של נדב איל ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". גורמים בכירים בישראל אישרו את הדברים, וציינו כי מדובר בפיילוט שנועד לבחון היתכנות של העברת הסיוע ההומניטרי ישירות לגורמים ברצועה, ללא ארגוני סיוע.
2 צפייה בגלריה
מעבר קרני
מעבר קרני
מעבר קרני. ארכיון
מעבר קרני החל לפעול בשנת 1994 במטרה לייצר נורמליזציה כלכלית בין עזה ישראל, והוא אף הוכיח את עצמו ופעל בתחילה באופן יעיל - כניסת סחורות ועובדים שיפרו את המצב הכלכלי ברצועה והפכו לדבר שבשגרה. עם זאת, מהמקום יצאה שורה של פיגועים קטלניים, בהם אחד בשנת 2005 שבו נרצחו שישה ישראלים, והמעבר נסגר כשש שנים לאחר מכן, ב-2011. מאז הפך המקום לזירת טרור ומתחתיו נחפרו מנהרות, שמאחת מהן יצא הפיגוע במבצע "צוק איתן", שבו חוליית מחבלים חדרה לשטח ישראל וירתה על חיילים בפילבוקס מול המעבר.
גורמים בכירים בישראל אישרו שהמעבר מתוכנן להיפתח מחדש כחלק מפיילוט שמערכת הביטחון מגבשת זה כמה שבועות, ונדון גם בקבינט המלחמה. מדובר על פתרון ביניים בעניין "היום שאחרי", שכן הפיילוט יבוצע במקום הסמוך לכוחות צה"ל המוצבים ברצועה. "אם אתה מחליט לתת לגורם מקומי לקבל הסחורות - אף אחד לא יקבל את הסיכון מבלי שהוא חמוש, לכל הפחות", אמרו.
הגורמים הוסיפו כי "בעניין הזה, כל עוד נתניהו לא מקבל החלטה לאפשר את זה – הדברים לא באמת יזוזו. הצעת מערכת הביטחון היא למצוא קבוצה מקומית ולהעביר להם ישירות את הסחורות גב אל גב. הפיילוט המוצע יתרחש בצפון הרצועה, ולכן הכוונה היא לפתוח את מעבר קרני, כדי שהסחורות לא יצטרכו לעבור מדרום עזה לצפונה".
2 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
(צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
במקביל, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום כי זרם הסיוע ההומניטרי לרצועה "הואט לטפטוף". לפי הדיווח, גורמים בכירים באו"ם וארגוני סיוע טוענים כי המאמצים לספק מזון, תרופות וציוד חיוני לעזה כמעט ושותקו עקב כמה סיבות, בהן היעדר שליטה ביטחונית מצד גורמים פנימיים, תקיפות ישראליות על שיירות ואזורי הפצה של הסיוע, וכן פשיטות אלימות של הפלסטינים על המשאיות. צוין כי גם המחאות בתוך ישראל שבמהלכן נחסמו המשאיות תרמו לעיכובים.
עוד צוין כי תוכנית המזון העולמית של האו"ם, אחד משני הארגונים העיקריים שמפיץ מזון בעזה, הודיע אתמול על השהיית משלוחי הסיוע לצפון הרצועה, לאחר שפלסטינים שדדו כמה משאיות באזור. "כדי להימנע מאסון, נדרשת הרחבה גדולה של זרימת הסיוע לצפון עזה שתבוצע באופן דחוף", הזהיר הארגון.
בשבוע הקודם נכנסו לעזה בממוצע 65 משאיות מדי יום, בהשוואה לכ-150 משאיות מדי יום בשבועות הקודמים. כך לפי נתוני האו"ם. ב"ג'ורנל" ציינו כי באחד הימים בשבוע שעבר נכנסו לרצועה ארבע משאיות בלבד. באו"ם טענו בנוסף כי ישראל הגבילה מאוד את הזרמת הסיוע לצפון עזה, ותיארו כי צה"ל איפשר את כניסתן של רק 12 מתוך 77 משלחות הומניטריות בין ה-1 בינואר ל-15 בפברואר.