ראש הממשלה בנימין נתניהו לא עדכן את השרים יואב גלנט, בני גנץ וגדי איזנקוט, חברי קבינט המלחמה, על ההחלטה שלא לשלוח צוות ישראלי להמשך המשא ומתן על עסקת חטופים חדשה בקהיר. לאחר פרסום הדבר, הודיעו ב"קבוצת המשפחות", קרובי החטופים שנוקטים בפעולות חריפות יותר מהמטה, כי הם עושים את דרכם לבתיהם של שלושת השרים - "בדרישה לקבל תשובות מדוע הם ממשיכים לשבת עם נתניהו".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גננץ יואב גלנט גדי איזנקוט
בנימין נתניהו בני גננץ יואב גלנט גדי איזנקוט
נתניהו החליט, השרים שמעו על כך מהתקשורת
(צילום: רפי קוץ, מרין אלסטר, נועם ריבקין פנטון, שירה קינן משרד הביטחון)
עם היוודע הדבר, נועדו גנץ ואיזנקוט כדי לדון במורכבות שבשהייה בממשלה - אחרי שבשבועות האחרונים הולכות ומתחדדות המחלוקות עם נתניהו, שמותח בעיניהם את הגבולות בכוונה. במחנה הממלכתי מעריכים שראש הממשלה רוצה לדחוק את גנץ ואיזנקוט החוצה מהקואליציה, ובשל כך מתנהג באופן שירצה את שותפיו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שמתנגדים לעסקת חטופים שהם מכנים "מופקרת".
למרות זאת, גנץ ואיזנקוט לא צפויים לפי שעה לעזוב את הממשלה, על אף שבמחנה הממלכתי טוענים כי הולך ומתחדד שנתניהו נמצא למעשה בקמפיין. גורם בסביבת גנץ אמר כי השניים עודכנו במהלך היממה האחרונה על-ידי הגורמים המקצועיים האמונים על נושא החטופים, והם מכירים לעומק את השיח שמתנהל. לדבריו, "השניים יממשו מחר את אחריותם הלאומית בנושא החטופים בכינוס קבינט המלחמה". עם זאת, כפי שציינו, את ההחלטה על המשך השיחות קיבל נתניהו לבד.
אתמול, נזכיר, שבה מקהיר משלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע, אחרי דיווחים שונים על "התקדמות" במגעים - אך מלשכת ראש הממשלה נמסר היום כי "בקהיר לא נמסרה לישראל שום הצעה חדשה של החמאס לשחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו עומד על כך שישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס. שינוי בעמדות ארגון הטרור יאפשר להתקדם במשא ומתן".
מאוחר יותר פרסם נתניהו הצהרה שבה התייחס לחילוץ ההראוי של לואי הר ופרננדו מרמן ברפיח, ואמר כי "זה גם המפתח לשחרור יתר חטופינו לחץ צבאי חזק ומשא ומתן מאוד תקיף. וכן, אני עומד על כך שחמאס ירדו מהדרישות ההזויות שלהם - וכשהם ירדו מהדרישות האלה נוכל להתקדם".
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר בתגובה כי המשפחות "קיבלו בתדהמה מוחלטת את ההחלטה לסכל את המו"מ בקהיר", ותקפו: "מדובר בהחלטה שערורייתית שמשמעותה גזר דין מוות והקרבת מודעת של 134 חטופים הנמקים במנהרות החמאס. מסתמן שחלק מחברי הקבינט החליטו להקריב את חייהם מבלי להודות בכך".

במטה הצהירו כי אם דרישתם לפגישה עם נתניהו ויתר חברי קבינט המלחמה לא תיענה עד מחר, המשפחות יתבצרו בכניסה לקריה: "בזמן שצוות המו"מ מקבל מנדט להיות רק מאזין פסיבי, חטופות עוברות אונס אקטיבי וגברים עוברים התעללות מסיבית. החל ממחר תחל התבצרות המונית מול בסיס הקריה. אנו דורשים פגישה מיידית עם הקבינט וצוות המו"מ מטעמו. אם רה"מ וחלק מחברי הקבינט חושבים להפקיר חטופים למוות בייסורים ובאדישות, הם יפגשו מיליוני ישראלים המבינים שמחר הם וילדיהם יופקרו שוב על ידי אותם אנשים".
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר החטוף בעזה, קראה להגיע להפגין מול בתי השרים הערב: "נתניהו מונע את עסקת החטופים, הוא מטרפד אותה בכל דרך אפשרית. אנחנו יוצאים כעת לבתים של גנץ, אייזנקוט וגלנט שיתנו לנו תשובות ויסבירו לנו למה הם ממשיכים לשבת איתו".
אתמול דווח בכאן 11 שנתניהו דחה מתווה חדש לשחרור חטופים, שגובש על-ידי ראש המוסד דוד ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון. לפי הדיווח, אחרי דחיית המתווה, האלוף במיל' אלון - שממונה על סוגיית החטופים מטעם צה"ל - החליט שלא לנסוע לשיחות המשא ומתן בקהיר.
ראש הממשלה, נזכיר, סירב מלכתחילה לשלוח משלחת ישראלית לשיחות - אך הסכים בסופו של דבר לנוכח לחץ מצד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שרים בממשלתו, ובהם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', מתבטאים לאחרונה נגד עסקת חטופים פוטנציאלית, מחשש שזו תוביל לסיום המלחמה ללא פירוק חמאס - ולשחרור המוני של מחבלים.
יעל צ'כנובר סייעה בהכנת הכתבה