בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (חמישי) בין שלוש וחצי לחמש שנות מאסר על ארבע סייעות שהורשעו במעשי התעללות חמורים ב-26 תינוקות ופעוטות ב"משפחתון של טולי" ברמלה. רוחמה סעד קיבלה חמש שנות מאסר ו-70 אלף שקלים פיצויים, נירית שוויד קיבלה ארבע וחצי שנות מאסר, ננה צאצושיווילי קיבלה גם היא ארבע שנות מאסר, ואורלי שרגני קיבלה שלוש שנות מאסר וחצי. באולם צעקו הורים: "לכלא! לא יהיה לכן חג בכלא", ו"רוצחות, יום הדין הגיע".
3 צפייה בגלריה
ההורים של הפעוטות מ"המשפחתון של טולי" ברמלה צועקים על 4 הסייעות הנאשמות בהתעללות בילדיהם
ההורים של הפעוטות מ"המשפחתון של טולי" ברמלה צועקים על 4 הסייעות הנאשמות בהתעללות בילדיהם
ההורים צועקים על הסייעות בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
לפני הדיון בבית המשפט, ואחרי מתן גזר הדין, ניסו הורים לתקוף את הסייעות ונבלמו על ידי מאבטחים שהיו במקום. בין היתר, צעקו עוד ההורים: "שלוש שנים הן בחוץ, בושה". לעבר הסייעות צעקו קרובי המשפחה של הפעוטות: "תפזרו אוכל בכלא".
בפתח הדיון אמר השופט עמי קובו כי "שוב אנחנו נחשפים לפגיעה בפעוטות. הנאשמות הורשעו בהתעללות ושורה ארוכה של מעשי אלימות, והודו בהסדר באישום מתוקן. המאשימה ביקשה שבע שנות מאסר לכל נאשמת, וההגנה ביקשה פחות". לדבריו, "שרגני משכה את זרועו של פעוט בחזקה והפילה אותו על המזרן, סעד השליכה חיתול מלוכלך ומגבונים ופגעה בפעוט, הטיחה סל בפעוט וסטרה בפניו בחזקה. שוויד הכתה בראשו של פעוט שרץ לעברה והשליכה לעברו מגבונים. יש מקרים שהסייעות הפיקו הנאה ממעשי האלימות".
השופט ציין כי "הנאשמות הביעו חרטה וצער. הן פגעו בגופם של הפעוטות, השפילו והטילו מורא ופחד והעמידו אותם בסיכון. הפעוטות חסרי הישע טרם למדו לבטא את עצמם ולתאר את הפגיעה בהם. הסייעות מעלו באמון ההורים שהפקידו את היקר להם מכל. התנהגות שיטתית ונמשכת, ולא מעידה חד פעמית". הוא הוסיף: "לא היה מי שיסייע לפעוטות ויחוס עליהם. חלקן היחסי של הסייעות אינו זהה, אבל לכולן חלק משמעותי בביצוע העבירות. כולן ביצעו בין חמש לשש עבירות התעללות. חלקה של סעד - החמור ביותר".
3 צפייה בגלריה
ההורים של הפעוטות מ"המשפחתון של טולי" ברמלה צועקים על 4 הסייעות הנאשמות בהתעללות בילדיהם
ההורים של הפעוטות מ"המשפחתון של טולי" ברמלה צועקים על 4 הסייעות הנאשמות בהתעללות בילדיהם
אמא של אחד הפעוטות
(צילום: מוטי קמחי)
סנדרה, סבתא לפעוט בגן, שיתפה כי "הנכד שלי עוד ישן עם ידיים קשורות על הגב. השרפיצו עליו חומר חיטוי. הילדים שלנו כל היום בטיפול, ההורים מרוסקים". לני ממן, אם לילד בגן, שאלה: "איזו מן הרתעה תהיה לסייעות אחרות? אין בקרה, אין פיקוח, אין אכיפה וגם אין ענישה. אנחנו צריכים לחיות עם זה שנים על גבי שנים. עוד שלוש שנים הן יסתובבו פה חופשי. אין פה שום הרתעה".
עו"ד ירון פורר, המייצג את נירית שוויד, מסר: "אנחנו לא מתעלמים מחומרת העבירות, אבל עדיין סוברים שהעונש הוא חמור ולא שיקלל מצבור של נימוקים להקל בעונש. אנחנו נלמד את פרטי גזר הדין ונשקול הגשת ערעור לבית המשפט העליון".
עו"ד שלומי ביזק, המייצג את אורלי שרגני, מסר: "אני מברך היום על החלטת בית המשפט באופן שעשה הבחנה מדוייקת בין כלל הנאשמות. יחד עם זאת, אני סבור שהמתחמים שהוא הציג גבוהים למדי, ואני סבור שעונשי המאסר ממושכים, ארוכים, ואינם הולמים כיאות את ביצוע המעשים, מבלי להקל בהם ראש כמובן. ביחד עם חבריי אנחנו נשקול ונעמוד על הגשת ערעור לבית המשפט העליון".
3 צפייה בגלריה
הסייעות
הסייעות
הסייעות בדיון
(צילום: מוטי קמחי)
הסייעות הן רוחמה סעד (39), נירית שוויד (48), אורלי שרגני (39) וננה צאצאשווילי (52), כולן תושבות רמלה. מעשי ההתעללות, שתועדו כולם במצלמות הגן, התרחשו במהלך חודש אחד, החל מאמצע חודש יוני 2020. לפי כתב האישום המתוקן, הסייעות תקפו והתעללו כאמור ב-26 תינוקות ופעוטות בין הגילאים שלושה חודשים לשלוש שנים וחצי.
אלונה דניאל, ממטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים, מסרה: "זו פרשה מהחמורות שהיו כאן כשצוות גן שלם המונה שמונה סייעות ובעלת גן הטילו אימה על הפעוטות. אף לא אחת מהן עצרה את המעשים בגן ודיווחה על הנעשה להורים. השופט היום קבע חד משמעית כי כל אחת מהן חייבת להיות מורחקת מהחברה ולהכנס לכלא, שמעשיהן חמורים וכל אחת מהן נתנה לגיטמיציה לשניה. לפעוטות לא היה רגע אחד של נחת ומזור. כלא נווה תרצה חייב להגדיל את התכולה כי עוד ועוד מתעללות עתידות להכנס לשם בקרוב".
הסייעות הודו באשמה במסגרת הסדר טיעון, והורשעו ב-28 אישומים שיוחסו להן בהסדר. במסגרת ההסדר אין הסכמה על העונש, אך הפרקליטות ביקשה מבית המשפט עונש של שבע שנות מאסר לכל אחת מהסייעות, באחת מפרשות ההתעללות החמורות ביותר שנחשפו עד היום בגני ילדים.
ירון פוררעו"ד ירון פוררצילום: מוטי קמחי
ארבע הסייעות הודו בתקיפת תינוקות ופעוטות על בסיס כמעט יומיומי, ובכך שגרמו להם לכאב כאשר החזיקו בהם בחוזקה, משכו בידיהם ורגליהם, גררו אותם, הרימו ואז הטיחו אותם על מזרונים או על כסאות והשליכו עליהם חפצים שונים, ביניהם חבילות מגבונים וצעצועים. כמו כן, שתיים מהנאשמות, סעד ושוויד, הודו בכך שזרקו עליהם חטיפי במבה וגרמו לפעוטות לאכול מהרצפה. כמו כן, השתיים נהגו להצליף בפעוטות באמצעות חיתולי בד.
על פי כתב האישום, ההתעללות באה לידי ביטוי בין היתר בטיב האירועים, ריבויים של המעשים והקטינים הנפגעים, תדירותם היומיומית של המעשים, גילם הרך של הקטינים והיות הנאשמות האחראיות הבלעדיות על צרכיהם, בריאותם ושלומם. מכלול הנסיבות הפך את ההתנהלות המתעללת לשגרה, אליה נחשפו כל 43 הקטינים ששהו בגן.
השופט עמי קובו הוא השופט שגזר את דינה של כרמל מעודה, וכן את גזר דינה של הסייעת אינה סקיבנקו, שהרגה את התיקנוקת יסמין וינטה.