3 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
(צילום: AFP/HO/SPA)
נשיא תוניסיה קייס סעיד עורר סערה ברשתות החברתיות, לאחר שניפק אמירה אנטישמית וקשר בישיבה עם ראש הממשלה ושרים בין התנועה הציונית לסופה הים-תיכונית "דניאל", שגרמה לשיטפונות ביוון, טורקיה, בולגריה ולוב. "ההוריקן הזה נקרא בשם 'דניאל', שהוא נביא עברי. האם מישהו שאל מדוע הוא נקרא בשם הזה? השם נבחר על-ידי הגורמים שבוחרים את השמות. מהשם 'אברהם' ל'דניאל', הכול ברור", אמר אתמול (שני) בקטע מהישיבה שתועד והועלה לדף הפייסבוק הרשמי של הנשיא.
סעיד מתח ביקורת על התקשורת במדינה שמזוהה עם האופוזיציה, ואמר כי "הם מדברים על הטרגדיה של אחינו בלוב ועל ההוריקן 'דניאל'. האם לא טרחו לשאול מדוע נבחר השם הזה?". לדבריו, "התנועה הציונית חדרה לשכל ולמחשבות, יש מצב של תרדמת שכלית".
3 צפייה בגלריה
ההרס בלוב לאחר הסופה
ההרס בלוב לאחר הסופה
נזקי השטפונות בעיר דרנה שבלוב. "מדברים על הטרגדיה של אחינו. האם לא טרחו לשאול מדוע נבחר השם הזה?"
(צילום: רויטרס, Ayman Al-sahili)
ההתבטאויות של הנשיא התוניסאי - שהינם כמובן משוללי כל יסוד בשל העובדה ששמות הסופות נקבעות על ידי ארגונים מדעיים - עוררו מחלוקת רחבה ברשתות החברתיות, וחלק מהגולשים הערבים סברו כי הנשיא עשה טעות כשניסה לעשות פוליטיזציה לאסון טבע.
במהלך הישיבה סעיד התייחס גם לסוגיית הנורמליזיציה בין ישראל למדינות ערביות, והצהיר את התנגדותו הנחרצת לתהליך הזה. "נורמליזציה היא בגידה גדולה בעם הפלסטיני ובזכויות שלו בפלסטין", אמר סעיד, והוסיף כי "הנושא אינו קשור ליהודים, אלא לתנועה הציונית העולמית".
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
"נורמליזציה היא בגידה גדולה בעם הפלסטיני". ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
הסופה "דניאל" הביאה כאמור לאסון השיטפונות שפקד את שכנתה של תוניסיה, לוב - אבל רובם המוחלט של הקורבנות נספו בשל הזנחה מצד הרשויות: שני סכרים ישנם שלא טופלו כבר שנים נפרצו בעקבות הגשמים מהסופה, והזרם האדיר שנוצר חולל הרס רב בעיר דרנה שבמזרח לוב. מספר ההרוגים באסון טרם ברור, כשלפי אומדן האו"ם המניין עומד על כ-4,000 הרוגים - אולם יותר מ-10,000 נוספים נעדרים.
הרשויות בלוב הודיעו כי פתחו בחקירה שתבחן את נסיבות פריצת שני הסכרים. האסון אירע ביום ראשון שעבר, אחרי ש"דניאל" הגיעה למזרח לוב, המטירה שם גשמים כבדים, וגרמה לפריצת הסכרים בסמוך לדרנה. כתוצאה מזרם המים נסחפו בתים, מכוניות ותושבים. "דניאל" גרמה להצפות ביישובים רבים במזרח לוב – אבל דרנה ספגה את הנזק הקשה ביותר – עם שכונות שלמות שנהרסו כליל.


כשבוע לפני שהגיעה ללוב, הסופה "דניאל" היכתה ביוון, תוך שהיא ממטירה עליה כמויות גשם אדירות שהמדינה לא ראתה כמותן בהיסטוריה המודרנית, ודאי לא בעונת הקיץ. לדברי הרשויות שם, בחלק מאזורי יוון ירדו בתוך 12 שעות גשמים בכמות גדולה פי שניים מזו שיורדת באתונה בשנה שלמה.
פרץ המים האדיר גרם להצפות, למפולות בוץ, להרס כבישים ולפריצת סכרים, ועשרות מכוניות ובתים נסחפו ברחובות, חלקם אל הים. השיטפונות פקדו גם את טורקיה ובולגריה, ומספר ההרוגים בשלושת המדינות כתוצאה מהם עמד על לפחות 18.