בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס לגבי הסכם שבמסגרתו ישוחררו חטופים, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) התבטאה הבוקר (רביעי) נגד עסקה אפשרית - והעבירה ביקורת על הממשלה, שהיא חלק ממנה. בריאיון לגלי צה"ל אמרה שרת ההתיישבות כי "חיילים עזבו הכול מאחור ויצאו להילחם למען מטרות שהממשלה הגדירה, ואנחנו זורקים את זה לפח עכשיו בשביל להציל 22 איש, או 33 איש, או לא יודעת כמה. אין לממשלה כזו שום זכות קיום".
3 צפייה בגלריה
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
אורית סטרוק בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
השרה אורית סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סטרוק אמרה בריאיון כי "הממשלה יצאה למלחמה עם החלטה ברורה על יעדי המלחמה, שנקבעו על ידיה והם כתובים במסמך כתוב: פירוק והשמדת כל היכולות של החמאס בעזה - צבאיות, שלטוניות וכלכליות; יצירת תנאים להשבת החטופים; ואת הסרת כל איום מעזה כלפי ישראל לאורך זמן רב. העסקה הזאת מפנה עורף לכל שלושת היעדים האלה, כולל היעד של יצירת תנאים להשבת החטופים, כי מה היא בעצם אומרת?
"עכשיו תחזיר מספר קטן של חטופים, והאחרים - אין לך כבר במה לשלם, אלא באמת בהפסקה טוטאלית של המלחמה, למי שבכלל מאמין שאחרי שנאפשר לאוכלוסייה גדולה מאוד לחזור לצפון הרצועה, שנניח שהיא אזרחית, אבל היא בוודאי משבשת ומאיימת ולא מאפשרת לצה''ל לפעול שם - אז מי מאמין שיהיה אפשר בכלל לחדש את המלחמה. הירש גולדברג, הוא הומניטרי או לא הומניטרי? עמרי מירן, הוא הומניטרי או לא הומניטרי? האנשים האלה יישארו מאחור, ולא יהיה לנו במה לשלם עבורם אלא בהפסקת המלחמה".
היא הוסיפה: "בתשלום הנוכחי אתה מפקיר את תושבי שדרות, את כל תושבי עוטף עזה, את תושבי הצפון שיושבים בתנאים לא תנאים ומצפים שאנחנו נסיים את המלחמה בעזה ונעבור לטפל במה שקורה בצפון. אתה מפנה עורף לביטחון מדינת ישראל וגם לחטופים שלא כלולים בעסקה הנוכחית. ואתה בעצם אומר שאתה מסתפק רק ב-20 או 33 חטופים, זה לא משנה באמת. זו עסקה מופקרת שמפנה עורף למטרות המלחמה שאנחנו בשמן הוצאנו חיילים למלחמה, שחלקם לא שבו".
3 צפייה בגלריה
השר חילי טרופר עם עופר ברעם אביו של אביב ז"ל
השר חילי טרופר עם עופר ברעם אביו של אביב ז"ל
"אמירות אטומות וקהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם". השר טרופר
(צילום: גדי קבלו )
השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) הגיב לדבריה ואמר: ״אפשר לתמוך במתווה לשחרור החטופים ואפשר להתנגד לו, אבל הצו היהודי היסודי, של 'כל המקיים נפש אחת מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא', אמור לחסוך מאיתנו אמירות אטומות וקהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם, כמו דבריה של השרה אורית סטרוק. דרכה של היהדות הרבה יותר אנושית ורגישה לחיי אדם מאשר מי שלפעמים מבקשים לדבר בשמה".
גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדבריה של סטרוק, ועקץ אותה כשכתב ברשת X כי "לממשלה עם 22 או 33 חברי קואליציה קיצונים אין זכות קיום״. ממפלגתו של לפיד, יש עתיד, נמסר בנוסף כי "לממשלה שאחראית על המחדל הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, עם 1,300 הרוגים ו-133 ישראלים שעדיין מוחזקים בשבי במשמרת שלהם, אין זכות קיום! תתפטרו ולכו הביתה. אתם בושה מדינה, לציונות ולדת".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לדבריה של השרה, ואמר במהלך מפגש עם משפחות שכולות כי "יש אמירות כאלה ואחרות שלא מועילות, לא למאמץ להשבת החטופים ובוודאי לא מוסיפות הרגשה טובה למשפחות". הוא הוסיף: "אני קורא לכולם להימנע מאמירות מיותרות ולאפשר בשעות הגורליות והימים הגורליים האלה לנהל את המאמץ באחריות ‏ובשיקול דעת כדי שנוכל לראות תוצאה חיובית״.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "לממשלה שאחראית על המחדל הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה אין זכות קיום"
(צילום: גיל יוחנן )
ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה לדבריה של סטרוק: "כל המציל נפש אחת בישראל - כאילו הציל עולם ומלואו. משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה - 'ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא'. מדינה שמנהיגיה שכחו את ערכיה, דרכה ואת קדושת החיים עליה נבנתה - אינה מדינה חפצת חיים. אנו דורשים מראש הממשלה והקבינט להוכיח במעשים ולא במילים - שכל החטופים, החיים והחללים הם בראש סדר העדיפויות, ולהשיבם הביתה כבר בעסקה הנוכחית!".
ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה הגיבה גם היא לדברי השרה, ומסרה כי "לממשלת ה-7/10 אין זכות קיום. אין לממשלה הזו את האפשרות והמפתחות לייצג את ערכיה של ישראל. בלי אסטרטגיה, בלי חמלה ובלי יכולת אי-אפשר להציל את החטופים ולא את מדינת ישראל מהמשך הידרדרות לתהום. אין בכם אמון ואין לכם מנדט להפקיר '22 או 33 חטופים', שעוברים התעללות וחייהם בסכנה ממשית, עכשיו בזמן שאתם מתראיינים״.
מירב לשם גונן: "דבריה של סטרוק מנוגדים ליהדות״
(צילום: ירון ברנר )

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד מסר: "עוד שרה שלא מבינה מהי משמעותה של אחריות, לא אחריות לאומית וגם לא אחריות אישית. לסטרוק חשובה יותר זכות הקיום של משרדה המיותר, המעצים את יכולתה לפזר שנאה ואמירות מסיתות וחסרות אחריות תחת כותרת של 'שרה'. זו 'ציונות דתית'? לא!".
מירב לשם גונן, אמה של החטופה רומי גונן, התייחסה באולפן ynet לאמירותיה של סטרוק, ואמרה כי "דבריה מנוגדים לערכי היהדות, היא מתייחסת לחטופים כמו אל פלקטים שתלויים על הקיר". לדבריה, "זה מרגיש לי שסטרוק פשוט לא מכירה אף אחד מהחטופים. אפשר לא להסכים על דעות, אבל לדבר על אנשים כאילו הם פלקטים ועל 'איזה 22 או 33' - אני חושבת שאין זכות למנהיג או מנהיגה, והיא מנהיגה נבחרת, לדבר ככה על אנשים. זו לו הדרך שבה מנהיג אמור לדבר. זו אמירה שמזלזלת בחיי אדם ובאנשים שנמצאים שם״.
היא הוסיפה: "גם האמירה שחיילים עזבו הכול כדי להילחם על המטרות משכיחה מעט את העובדה שהאזרחים האלה נחטפו מהבתים שלהם, מהמקומות הבטוחים ביותר שלהם. מי שהבטיח להם שזה בטוח זו מדינת ישראל. החיילים האלה עזבו הכול כי הם נדרשו ונקראו לדגל. האזרחים נלקחו באלימות ובאכזריות שאין כדוגמתה, והם הסמל של מדינת ישראל ומה שהמדינה באמת צריכה לשמור עליו. מדינת ישראל צריכה לשמור שהיא יודעת מי אלה החטופים, שהיא יודעת באיזה מספרים מדובר, שהיא יודעת בדיוק מי זו רומי ומי זה עומר ומי זה עומרי ומי זה כל אחד מהחטופים שנמצאים שם״.
(צילום: ירון ברנר )

שי דיקמן, בת דודתה של החטופה כרמל גת, התייחסה במשדר להתנגדות של שרים בימין לעסקה. "לשמוע אמירות שמרחיקות אותה מאיתנו זה קשה להכיל, מי היה מאמין שנתגעגע שוב לטלפון ב-2 בלילה אם כרמל כן או לא ברשימה. אני מחכה לעסקה הזאת שכבר תגיע ותביא אותה אלינו", היא אמרה. "אנחנו עוקבים אחרי כל פוש, מחכים לתשובה. אין למה לחכות, אני מרגישה שיש הזדמנות. אני חוששת שזה יתפספס ושהקיצונים יכבו את האפשרות הזאת".
הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, אמרה במשדר: "הכול מתהפך לנו. אני כן מצפה דווקא מבן גביר וסמוטריץ' שיתייחסו קצת אחרת לנושא של פדיון שבויים, זו מצווה מאוד גדולה. נראה לי שהם החליטו קצת לזלזל בנו, מאוד קשה לי עם זה. התחושה היא שהם החליטו לוותר על החטופים. לא רק קשה לי, אני כועסת, כועסת מאוד. אני מרגישה זלזול בכל מה שקרה מאז 7 באוקטובר. אני מרגישה שהם לא מתייחסים בכלל לכל החטופים, לא חושבים אחרת - רק ניצחון ומשחקי כוח".
ריאיון עם ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי
(צילום: ירון ברנר, שמוליק דודפור)

מארגון "בונות אלטרנטיבה" נמסר: "מסתבר שלמפלגת הציונות הדתית יש מונופול על זכות הקיום. דבריה אינם ציונות ואינם יהדות. חמאס חטף לנו את הילדים והיא חטפה לנו את הערכים. לממשלה שלא מגינה על אזרחיה ולא עושה הכול כדי להשיב אותם, בעקבות מחדל שהיא עצמה אחראית לו - אין זכות קיום״.
דבריה של סטרוק מגיעים כשהמתח במערכת הפוליטית הולך ומתקרב לשיאו, על רקע העסקה האפשרית. השרים בני גנץ וגדי איזנקוט לוחצים להתקדם לעסקה, בעוד שהשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ לוחצים להיכנס לרפיח. לכן כעת שתי אפשרויות על השולחן: פרישת בן גביר או סמוטריץ' מהממשלה, אולי אפילו שניהם (כשברקע הבטחת לפיד לספק רשת ביטחון עבור עסקה) – או פרישת איזנקוט וגנץ, תרחיש שבו "קואליציית ה-64" המקורית תמשיך את האירוע עד הדרך הבאה ללא מוצא.
אתמול נתניהו פרסם סרטון שבו הבטיח פעולה ברפיח, אחרי שגם נפגש עם בן גביר וחידד שוב את דף המסרים על האפשרות הלא קיימת לדבריו שהמלחמה תסתיים כעת. "אנחנו ניכנס לרפיח כי אין לנו ברירה אחרת. אנחנו נשמיד את גדודי החמאס שם, אנחנו נשלים את כל יעדי המלחמה, כולל השבת כל חטופינו", אמר נתניהו בהצהרה המצולמת שפרסם.
נתניהו: "נפעל ברפיח״
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

לפני כן, במפגש עם משפחות שכולות ומשפחות חטופים, הוסיף ראש הממשלה שלא יסכים בשום אופן לסיום המלחמה: "הרעיון שנפסיק את המלחמה בלי שנפרק את ארבעת הגדודים האלה (של חמאס ברפיח – מ"א) לא בא בחשבון. חמאס מתעקש על דבר אחד – סיום המלחמה. את זה הוא לעולם לא יקבל. אני לא מוכן לתת את זה".
אמש התייחס בכיר ישראלי לאפשרות שחמאס יסכים הפעם להצעה שהוגשה לו. "הלכנו כברת דרך ארוכה ביותר לקראת עסקה. כלל הגורמים בזירה הבינלאומית יודעים את זה, גם ובמיוחד המצרים יחד עם קטאר והאמריקנים. איננו יודעים מה סינוואר יחליט, אנחנו בישראל עשינו את כל מה שצריך כדי להביא לעסקה", הוא אמר.
הבכיר הישראלי הוסיף כי "עסקה כזו חשובה מאוד קודם כל לחטופים, לבני המשפחות ולעם ישראל כולו, אבל היא חשובה גם למצרים ולגורמים רבים אחרים בזירה הבינלאומית. התנהלות החמאס תצביע על הכיוון שלו - להסלים, להקצין ולהתעמת או לנסות לסייע לאוכלוסיית עזה בהפוגה הומניטרית אחרי חודשים ארוכים של מלחמה".