נתניהו בין איזנקוט וגנץ - ובין בן גביר וסמוטריץ': בזמן שבישראל ממשיכים לחכות לתשובת חמאס להצעה "הנדיבה מאוד" שהוגשה לו לעסקה שתכלול שחרור חטופים, המתח במערכת הפוליטית הולך ומתקרב לשיאו.
כשברקע איומים משני הכיוונים – השרים בני גנץ וגדי איזנקוט שלוחצים להתקדם לעסקה והשרים איתמר בן גביר ו שלוחצים להיכנס לרפיח – יש כעת שתי אפשרויות על השולחן: פרישת בן גביר או סמוטריץ' מהממשלה, אולי אפילו שניהם (כשברקע הבטחת יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לספק רשת ביטחון עבור עסקה) – או פרישת איזנקוט וגנץ, תרחיש שבו "קואליציית ה-64" המקורית תמשיך את האירוע עד הדרך הבאה ללא מוצא.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, בנימין ביבי נתניהו, גדי איזנקוט, בני גנץ
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, בנימין ביבי נתניהו, גדי איזנקוט, בני גנץ
מושכים משני הכיוונים. בן גביר וסמוטריץ' מאיימים, אולטימטום גם מצד גנץ ואיזנקוט
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, EPA, יריב כץ)
נתניהו מבהיר: נפעל ברפיח
(צילום: איתי בית-און / לע״מ)

איש בסביבת ראש הממשלה לא מזלזל באיומים שהשמיעו בימים האחרונים שותפיו של נתניהו לגוש. לא בכדי הוא פרסם אתמול סרטון שבו הבטיח פעולה ברפיח, אחרי שגם נפגש עם בן גביר וחידד שוב את דף המסרים על האפשרות הלא קיימת לדבריו שהמלחמה תסתיים כעת. "אנחנו ניכנס לרפיח כי אין לנו ברירה אחרת. אנחנו נשמיד את גדודי החמאס שם, אנחנו נשלים את כל יעדי המלחמה, כולל השבת כל חטופינו", אמר נתניהו בהצהרה המצולמת שפרסם.
לפני כן, במפגש עם משפחות שכולות ומשפחות חטופים, הוסיף ראש הממשלה שלא יסכים בשום אופן לסיום המלחמה: "הרעיון שנפסיק את המלחמה בלי שנפרק את ארבעת הגדודים האלה (של חמאס ברפיח – מ"א) לא בא בחשבון. חמאס מתעקש על דבר אחד – סיום המלחמה. את זה הוא לעולם לא יקבל. אני לא מוכן לתת את זה".
על האיומים לפרוש שבו אתמול שני שותפיו של נתניהו מימין: סמוטריץ', שנעדר מישיבת הממשלה, ערך במקביל מסיבת עיתונאים שבה האשים שקבינט המלחמה הסכים ל"וויתורים אסטרטגיים" במגעים, בהם לטענתו גם הסכמה לדון ב"עצימת עיניים" על סיום המלחמה. ייתכן שבכך הוא מתייחס לדיווחים בתקשורת העולמית ולפיה ישראל הסכימה לדון ב"שקט בר-קיימא" בשלב השני של העסקה – כנוסח פשרה אל מול דרישת חמאס להפסקת אש מוחלטת.
בן גביר: "הזהרתי את נתניהו"

סמוטריץ': "נתניהו, אל תיתן לסינוואר להשפיל אותנו שוב"
(צילום: גיל יוחנן)

גם בן גביר איים כאמור, ואחרי שנפגש עם נתניהו נשמע כמי שנזף בו: "הזהרתי את ראש הממשלה אם חלילה ישראל לא תיכנס לרפיח, אם חלילה נסיים את המלחמה, אם חלילה תהיה עסקה מופקרת. ראש הממשלה שמע את הדברים, הבטיח שישראל נכנסת לרפיח, הבטיח שלא מסיימים את המלחמה והבטיח שלא תהיה עסקה מופקרת. אני מברך על הדברים הללו. אני חושב שראש הממשלה מבין היטב מה תהיה המשמעות אם הדברים האלה לא יתקיימו".
אלא שאתמול הצטרף איום מן הצד השני, והשר גדי איזנקוט כינה את דברי בן גביר וסמוטריץ' "סחיטה באיומים פוליטיים" – ואף שיגר רמיזה לפיה יפרוש מהממשלה אם לא ייעשו השיקולים הלאומיים הנכונים. "הקבינט הגדיר לפני חצי שנה את מטרות המלחמה. שני חברי קבינט מפעילים ביממה האחרונה סחיטה באיומים פוליטיים. זו תופעה חמורה שפוגעת בביטחון הלאומי של ישראל. אהיה שותף רק בממשלה שמקבלת החלטות משיקולי האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, ולא משיקולים פוליטיים", כתב איזנקוט בפייסבוק.
איזנקוט הוא לא ראש מפלגה ולכאורה לא מקבל את ההחלטות לבדו, אולם האיום שלו, כך אומרים גורמים פוליטיים, הוא דרמטי כשלעצמו וגם החריף ביותר שנשמע ממנו עד כה. הסיבה לכך היא משום שאם איזנקוט יפרוש, הוא יגרור את גנץ אחריו גם אם האחרון לא רוצה בזה. את איזנקוט לא מעניינים המנדטים, אומרים הגורמים הפוליטיים. הוא לא עושה את השיקול הזה וכל מי שמדבר איתו מתרשם שהוא מונע קודם כל מטובת החטופים ורק לאחר מכן כל שיקול אחר. הסקרים על הישארות בממשלה, כן או לא, הם לא חלק ממערך השיקולים שלו.
3 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בדרישה לעסקה, בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי פירוק המחנה הממלכתי ופרישת גדעון סער ותקווה חדשה מהממשלה, אם איזנקוט יחליט שאינו יכול עוד – לגנץ לא תישאר ברירה. הוא יצטרך לפרוש אחריו ולהציב את נתניהו עם מבנה ממשלתו המקורי. גם גנץ עצמו, יש להדגיש, שיגר בתחילת השבוע אולטימטום בסוגיה: "אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה ב-7.10 ימנעו אותו – לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".
אם נתניהו יחליט ללכת לעבר עסקה משום שבשלב הזה, אם חמאס יאשר אותה, אין לו את היכולת לסרב לה – ייווצר פלונטר עם הגוש הטבעי שעוד מוקדם להעריך את תוצאותיו. כך או כך, אומרים גורמים פוליטיים, הדבר היחיד שיחלץ את נתניהו מהפלונטר הזה הוא סירוב של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ש"יעשה את העבודה" עבור נתניהו.
עדיין לא ברור כאמור מה תהיה תשובתו של סינוואר. "איננו יודעים מתי חמאס ישיב: אולי מחרתיים, אולי מחר בלילה", אמר אמש בכיר ישראלי. כמו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע אמש לביקור בישראל, גם הבכיר הישראלי הדגיש כי "ההצעה הישראלית נדיבה ביותר", והוסיף על רקע האפשרות שישראל תחל בקרוב את הפעולה ברפיח: "זה ה-Money time".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר, ותיעוד שלו מהמנהרות ברצועה. מחכים לתשובתו
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
לדברי הבכיר, "הלכנו כברת דרך ארוכה ביותר לקראת עסקה. כלל הגורמים בזירה הבינלאומית יודעים את זה, גם ובמיוחד המצרים יחד עם קטאר והאמריקנים. איננו יודעים מה סינוואר יחליט, אנחנו בישראל עשינו את כל מה שצריך כדי להביא לעסקה". הוא הוסיף: "עסקה כזו חשובה מאוד קודם כל לחטופים, לבני המשפחות ולעם ישראל כולו, אבל היא חשובה גם למצרים ולגורמים רבים אחרים בזירה הבינלאומית. התנהלות החמאס תצביע על הכיוון שלו - להסלים, להקצין ולהתעמת או לנסות לסייע לאוכלוסיית עזה בהפוגה הומניטרית אחרי חודשים ארוכים של מלחמה".
פורסם לראשונה: 22:30, 30.04.24