הגבלות חדשות על פלסטינים באזור ג'נין, לאחר שהמחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף יצא משם. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע הערב (שבת) כי בתום הערכת מצב ביטחונית החליט שר הביטחון בני גנץ על שורת צעדים כלפי תושבי צפון השומרון, לצד המשך המדיניות הקיימת כלפי שאר איו"ש. צפו בתיעוד ממצלמות חזה של פעילות צה"ל בג'נין, היום.
בין היתר, הוחלט על עצירה מוחלטת של כניסת ויציאת ערביי ישראל לעיר ג׳נין - רגלי ורכוב - דרך המעברים גלבוע (ג׳למה) וריחן; ️מניעת כניסת סוחרים ואנשי עסקים בכירים תושבי אזור ג׳נין לשטח מדינת ישראל; ושלילת אפשרות ביקור משפחות, במסגרת 5,000 היתרים שאושרו למטרה זו, מתושבי נפת ג׳נין. לגבי ️יציאת פועלים לישראל ושאר הנושאים האזרחיים הוחלט כי אלו יימשכו באופן שגרתי, תוך הגברת הבידוק במעברים.
ההחלטה התקבלה לאחר ש-14 ישראלים נרצחו תוך שלושה שבועות ברצף פיגועים שלא היה כבר שנים. "המדיניות האזרחית תישאר כפי שסוכמה", הבהיר עם זאת גנץ מוקדם יותר היום, בתום הערכת מצב ביטחונית.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ, אביב כוכבי ויהודה פוקס
בני גנץ, אביב כוכבי ויהודה פוקס
שר הביטחון גנץ עם הרמטכ"ל כוכבי. בישראל מפעילים מדיניות בידול
(צילום: אלעד מלכה)
בהערכת המצב, שהתקיימה שעות לאחר שכוחות צה"ל מיפו את ביתו במחנה הפליטים ג'נין של המחבל מהפיגוע בתל אביב רעד חאזם, השתתפו גם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים בצה"ל, בשב"כ, במשרד הביטחון ובמשטרה.
בהודעת משרד הביטחון נכתב כי גנץ "הביע הערכה לכוחות שפועלים במהלך סוף השבוע, ובפרט לפעילות המבצעית שבוצעה הבוקר בג'נין. שר הביטחון הדגיש כי הפעילות המודיעינית, ההתקפית וההגנתית תימשך ותתעצם בכל מקום ובכל שעה, לצד המשך המדיניות האזרחית כפי שסוכמה". הערב צפוי דיון של הצמרת הביטחונית בנושא גם עם ראש הממשלה נפתלי בנט.
כמה שעות לאחר מכן הודיע גנץ כי יביא מחר לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני, שיתכנס לדיון בגל הטרור ובהתמודדות איתו, תוכנית להשקעת 360 מיליון שקלים לחיזוק מכשול התפר כבר בשנת 2022, זאת לפי סדרי העדיפויות המבצעיים.
מדובר על הקדמת תחילת העבודות על הפרויקט, לאור הצורך המבצעי הדחוף. העבודות יימשכו גם בשנים הבאות ובשלב הראשון הן יתמקדו באזורים הרלוונטיים בשומרון. בסך הכל תיקון הפרצות לאורך הגדר נאמד ב-2.5 מיליארד דולר ובנוסף יש צורך בשדרוג המעברים לקליטת השב"חים שיורשו להיכנס בהיתרים מסודרים.
בראשית השבוע קיים שר הביטחון דיון נרחב בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל, סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי וראש מנהלת גבולות ותפר תא"ל ערן אופיר לבחינת התוכנית. כמו כן, התקיימו במהלך השבוע דיונים עם משרד האוצר והגופים המקצועיים, שיאפשרו את ההתאמות הנדרשות בתקציב הביטחון. משרד הביטחון יממן את התכנית בהשקעה של 360 מיליון שקל שיגיעו כולם ממקורות משרד הביטחון.
4 צפייה בגלריה
 נרצחי הפיגוע ברחוב דיזנגוף - תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
 נרצחי הפיגוע ברחוב דיזנגוף - תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
נרצחי הפיגוע ברחוב דיזנגוף - תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
4 צפייה בגלריה
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית, אתמול, יום שישי הראשון של הרמדאן. אין שינוי כיוון במדיניות האזרחית
(צילום: רויטרס)
אתמול בבוקר, בהערכת מצב שקיים בנט עם גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ובכירים נוספים במערכת הביטחון בעקבות הפיגוע בתל אביב, הנחה בנט להותיר את מעבר ג'למה (גלבוע) סגור בשלב זה עד להודעה חדשה, במטרה לבודד אפשרויות תנועה מהעיר ג'נין ואליה.
המחבל מהפיגוע ברחוב דיזנגוף, רעד חאזם (29) התגורר במחנה הפליטים ג'נין והיה מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה. בתום מצוד נרחב שארך כמה שעות, הוא חוסל אתמול בבוקר ביפו על ידי שני לוחמי היחידה המבצעית של שירות הביטחון הכללי. בשב"כ ציינו כי המחבל שהה בישראל ללא היתר. כניסתו של חאזם לישראל נאסרה בשל עבר ביטחוני.
הבוקר לוחמי דובדבן ומסתערבי מג"ב נכנסו למחנה הפליטים בג'נין. הם יצאו מהאזור לאחר שעות, בתום קרבות ירי בסמטאות עם חמושים פלסטינים ולאחר לכידתם של שני מבוקשים שנחשדו בתכנון שני פיגועים נוספים. בחילופי האש נהרג פלסטיני, איש מהלוחמים לא נפגע.
4 צפייה בגלריה
מחבל זוהה רעד חאזם, פתחי חאזם אביו של המחבל
מחבל זוהה רעד חאזם, פתחי חאזם אביו של המחבל
המחבל מהפיגוע רעד חאזם ואביו פתחי. האב לא נעצר

פתחי חאזם, אביו של המחבל, לא שהה בביתו ולא נעצר עד כה. האב, פעיל מרכזי בפתח שבעבר שימש קצין במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אמר לאחר שנודע לו כי בנו נהרג: "אתם תראו את הניצחון בעזרת אללה. בשנים הקרובות, בימים הקרובים העיניים שלכם יראו את הניצחון. העיניים שלכם יראו את השינוי. אתם תקבלו חירות ועצמאות. מתפלל שאללה ישחרר את מסגד אל-אקצה מהכובשים הטמאים".
פורסם לראשונה: 16:55, 09.04.22