היחסים של ארה"ב עם שתי היריבות הגאופוליטיות הגדולות שלה עומדים במבחן רציני, בשעה שג'ו ביידן מנסה לקבע את מעמדה של ארה"ב בזירה העולמית – ולהראות כמה הוא שונה מדונלד טראמפ. ביידן, שנכנס לתפקיד לפני חודשיים, נקט השבוע גישה תקיפה - אולי תקיפה מדי - נגד רוסיה וסין. הפרשנים ציפו שהדיפלומטיה של הנשיא בן ה-78 תהיה "מסורתית יותר", אך השבוע האחרון מלמד שהמתיחות עם רוסיה וסין לא תסתיים בקרוב.
חילופי המהלומות החלו כשבראיון טלוויזיוני הסכים ביידן עם הקביעה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא "רוצח". לאחר מכן ניהלו ארה"ב וסין שיחות קשות באלסקה, שבהן מזכיר המדינה והיועץ של ביידן לביטחון לאומי נזפו בסינים על שלל נושאים. מוסקבה ובייג'ינג השיבו אש – והכינו את הקרקע לחודשים מתוחים ולהסלמה ביחסים. המתיחות בין המדינות לא צפויה להיפתר ללא דיונים קדחתניים בין המנהיגים, וללא ויתורים משמעותיים של כל הצדדים.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, ו לדימיר פוטין ו שי ג'ינפינג
ג'ו ביידן, ו לדימיר פוטין ו שי ג'ינפינג
ביידן, פוטין ושי. שבוע של הסלמה ביחסים
(צילום: AFP, AP)
ג'יימס קרפאנו, מקרן הריטג' השמרנית, מאמין שהמדינית התקיפה כלפי בייג'ינג ומוסקבה נכונה, ושלממשל ביידן "אין מה להפסיד". לדבריו הגישה התקיפה כלפי רוסיה וסין חוצה מפלגות. "כולם רוצים להיות קשוחים", הוא אומר. לפי קרפאנו בסופו של דבר הרטוריקה "לא משנה דבר": "טראמפ ניסה להיות נחמד מאוד לפוטין, ופוטין התנהג כמו שפוטין מתנהג. ביידן אומר שהוא יהיה קשוח איתו, אבל פוטין הולך להתנהג כמו שהוא מתנהג".
בראיון שהתחיל את ההסלמה האחרונה ניסה ביידן להגדיר באופן ברור את ההבדלים בין המדיניות שלו כלפי רוסיה, לזו של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ - שלטענת מתנגדיו נקט גישה רכה מדי כלפי פוטין. הבית הלבן הבהיר אחר כך שביידן לא מתחרט על שכינה את פוטין "רוצח". הדוברת ג'ן סאקי אמרה ש"הנשיא נתן תשובה ישירה לשאלה ישירה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
בבית הלבן אמרו: ביידן לא מתחרט שכינה את פוטין "רוצח"
(צילום: רויטרס)
ביידן הצהיר שהימים שבהם ארה"ב מתרפסת בפני פוטין נגמרו. הראיון ל-ABC היה אחרי שלשכת ראש המודיעין הלאומי בארה"ב פרסמה דו"ח שקובע שפוטין אישר להתערב בקמפיין הבחירות בארה"ב – במטרה לסייע לטראמפ להיבחר לכהונה נוספת. ממשל ביידן הזהיר שרוסיה עלולה להיענש בסנקציות בקרוב, בעקבות ניסיון ההתערבות בבחירות ומתקפת הסייבר נגד מערכות הממשל. "הוא ישלם מחיר", אמר ביידן כשנשאל על הדו"ח שמאשים את פוטין, שוב, בניסיון להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב - כפי שעשה ב-2016.
מוסקבה זעמה על הדברים של ביידן, והחזירה את השגריר מוושינגטון להתייעצויות. בתגובה של פוטין הוא הזכיר לביידן אירועים בהיסטוריה האמריקנית: העבדות, רצח ילידים-אמריקנים ופצצות האטום שנפלו על הירושימה ונגסקי. "אנשים נוטים לראות אחרים כפי שהם רואים באמת את עצמם", אמר פוטין על ביידן ואיחל לו בריאות. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב היה תקיף יותר: הוא אמר שאין ספק שביידן לא מעוניין לבנות יחסים עם רוסיה, ושמוסקבה תביא זאת בחשבון. הוא כינה את דברי ביידן על פוטין "רעים מאוד" ו"חסרי תקדים".
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן בפגישה ב-2011
(צילום: AP)
יממה לאחר הראיון של ביידן נפתחה באלסקה פסגה אמריקנית-סינית. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן הטיחו בבכירים סינים האשמות קשות בפסגה. הם תקפו את סין על היחס שלה לזכויות אדם בחבל המוסלמי שינג'יאנג, ובטיבט, ומחו על הפעולות התוקפניות של סין בהונג קונג, בטייוואן ובים סין הדרומי. בלינקן אמר שהמעשים של בייג'ינג מאיימים על שלטון החוק ששומר על היציבות העולמית.

שני הבכירים הסינים שהגיעו לאלסקה - שר החוץ וואנג יי והאחראי על מדיניות החוץ במפלגה הקומוניסטית יאנג ג'יצ'י - האשימו את ארה"ב בצביעות על כך שגינתה את סין – בשעה שהיא מבצעת עוולות נגד אזרחיה, ונוהגת באלימות כלפי אסייאתים-אמריקנים ובני מיעוטים. הסינים הזכירו גם את המהומות שהיו בארה"ב אחרי בחירות 2020. "זו לא אמורה להיות הדרך שבה מקבלים את פני האורחים", אמר שר החוץ הסיני על דברי בלינקן בפסגה.
בלינקן וסליבאן זעמו על שר החוץ הסיני. הם השיבו שארה"ב אמנם אינה מדינה מושלמת, אך הדגישו שהיא רוצה לפתור את הנושאים החשובים בצורה גלויה וכנה. סליבאן אמר ש"הרוטב הסודי" להצלחה של ארה"ב הוא שהאמריקנים מוכנים להתמודד עם החסרונות שלהם. מחלקת המדינה מעוניינת שיחסי ארה"ב וסין יוגדרו בין השאר באמצעות טיפול בסוגיות הבוערות שאותן רוצה ביידן לתקן, בנוסף לחיזוק הכלכלה האמריקנית ולשיפור היחסים עם בעלות הברית הדמוקרטיות של ארה"ב באסיה, כמו יפן ודרום קוריאה.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. יגיע בשבוע הבא לביקור באירופה
(צילום: רויטרס)
בלינקן, שחזר מביקור ביפן ודרום קוריאה עם שר ההגנה לויד אוסטין, הבהיר לסין שארה"ב מיישרת קו עם בעלות הברית שלה. "אני חייב לומר לכם שמה שאני שומע שונה מאוד ממה שאתם מתארים", אמר לבכירים הסינים. "אני שומע שביעות רצון גדולה מכך שארה"ב חזרה, ושאנחנו שוב משתפים פעולה עם בעלות הברית והשותפות שלנו. אני גם שומע דאגה גדולה בנוגע לחלק מהמעשים של הממשלה שלכם". נראה שנשיא ארה"ב התרשם. "אני גאה מאוד במזכיר המדינה בלינקן", אמר ביידן אחרי השיחות המתוחות באלסקה.
ההתבטאויות התקיפות של ביידן נגד פוטין מנוגדות לגישה הפייסנית של טראמפ כלפי הקרמלין. עם זאת הביקורת הקשה של בלינקן וסליבאן נגד סין היא במובנים רבים המשך לקו התקיף של טראמפ נגד בייג'ינג. השינוי ביחס לרוסיה מראה שביידן רוצה לשים סוף לשנים שבהן נתפשה ארה"ב כמי שמגיבה בחולשה לפעולות רוסיות. בקמפיין הבחירות דחה ביידן את טענות טראמפ שלא היה תקיף מספיק ביחס לסין, כשהיה סגנו של ברק אובמה.
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ביידן ושי מרימים כוסית ב-2015
(צילום: AFP)
כדי להתמודד עם האתגרים שנשקפים מסין מעוניינת ארה"ב לחזק את היחסים עם בעלות הברית שלה באסיה. היא משקיעה מאמצים דומים באירופה - כדי להגיב להתחזקות הרוסית. ביום שני ימריא בלינקן לבריסל לשיחות עם גורמים בנאט"ו ובאיחוד האירופי, שלפי גורמים אמריקנים נועדו לתקן את הנזק של דיפלומטיית טראמפ. לפי אותם גורמים היהירות של טראמפ, האיום במלחמות סחר והדרישה שאירופה תשלם יותר כסף על הביטחון שלה הכעיסו רבים, במיוחד בשתי המעצמות הגדולות ביבשת: צרפת וגרמניה.
מחלקת המדינה האמריקנית אמרה שהנסיעה של בלינקן לאירופה נועדה להדגיש את "הנחישות של ממשל ביידן לחזק את הברית הטרנסאטלנטית, ולחדש את הקשרים שלנו עם בעלות הברית שלנו בנאט"ו" - תוך מעקב אחרי האתגרים שנשקפים מרוסיה ומסין.

היחסים של רוסיה עם ארה"ב והאיחוד האירופי כבר צנחו בשנים האחרונות לשפל שלא נראה מאז סוף המלחמה הקרה. רוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה, התערבה במערכות בחירות במערב, ביצעה מתקפות סייבר - ולאחרונה שלחה למאסר את אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה הרוסי ויריבו הגדול של פוטין. נבלני הורעל בקיץ, בניסיון התנקשות שמיוחס לקרמלין. רוסיה מכחישה שהשלטון אחראי להרעלה.
זו לא הפעם הראשונה שביידן משתמש במילים קשות נגד פוטין או נגד נשיא סין שי ג'ינפינג. בתחילת פברואר הוא הזהיר מהמשטרים הסמכותניים ברוסיה ובסין, ואמר אז שלנשיא סין "אין עצם דמוקרטית בגוף". אחרי שיחה שניהל עם שי הזהיר ביידן שאם ארה"ב לא תנקוט מדיניות עקבית וקשוחה כלפי סין - בייג'ינג תנצח את וושינגטון.
פורסם לראשונה: 23:45, 20.03.21