חרבות ברזל, היום ה-11. חיזבאללה מכין בימים אלה את כוחותיו ואת המערכים הצבאיים שלו לעימות מלא עם ישראל, כולל ירי רקטות מוגבר לעורף הישראלי - כך מדווחים אמצעי תקשורת לבנוניים וערביים, וגורמים מדיניים במזרח התיכון ובארה"ב מאשרים את המידע. בה בשעה סבורים אותם מקורות כי חסן נסראללה והנהגת חיזבאללה אינם מעוניינים בעימות מלא, כלומר במלחמה עם ישראל, אלא לכל היותר בימי קרב לאורך הגבול, אבל להערכתם ההחלטה הסופית תיפול בהתייעצות עם ההנהגה בטהרן. אם האיראנים ילחצו וידרשו מנסראללה להתערב, הוא יעשה זאת בדיוק כמו שעשה כשדרשו ממנו להתערב לטובת בשאר אסד כשנשקפה סכנה למשטרו במלחמת האזרחים בסוריה. גם אז נסראללה לא היה מעוניין בכך, ונאלץ בסופו של דבר לציית להוראת המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. חיזבאללה עדכן כי מאז שעות הבוקר נהרגו חמישה מפעיליו מהפצצות צה"ל בדרום לבנון.
ביממה האחרונה מגביר חיזבאללה את ההתגרויות שלו בגבול, ככל הנראה מתוך הערכה שישראל תגלה איפוק בשלב זה בגלל ביקור הנשיא ג'ו ביידן המתוכנן למחר (רביעי). לפי כל הסימנים, חיזבאללה מעריך שישראל תגלה איפוק בזירה הצפונית גם הלאה, לפחות עד שתסיים את השלב הראשון במתקפה לתוך רצועת עזה. על פי כל ההערכות, ההחלטה אם לפתוח במלחמה כוללת תתקבל בטהרן ובביירות אחרי שישראל תיכנס לרצועת עזה.
ביקור ביידן נועד להשיג כמה מטרות. הראשונה היא שישראל תשים קץ לשלטון חמאס וליכולותיו הצבאיות ברצועת עזה מבלי לערער את היציבות במזרח התיכון כולו. כלומר - מבלי שחיזבאללה, איראן וגורמים נוספים הנאמנים לה ייכנסו למלחמה עם ישראל. לפי גורמים אמריקנים וישראלים, לא מדובר בתכתיב שכופה ארה"ב, אלא באינטרס משותף לה ולישראל.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
נשיא ארה"ב ממריא מנתב"ג
ארכיון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מסר אסטרטגי לאזור
(צילום: AFP)
בואו של ביידן לאזור הוא חלק מהפגנת כוח שנועדה להבהיר לאיראן ולחיזבאללה שאם ישגרו טילים ורקטות לעורף הישראלי - ארה"ב תשתתף ביירוט שלהם. לא צפויה מעורבות אמריקנית על הקרקע, וגם השותפות ביירוט טילים ורקטות ייכנס לפעולה רק במידה שישראל תבקש זאת, אבל הנשיא האמריקני סבור שבעצם נוכחותו באזור הוא יאותת לטהרן שלא כדאי לה לפתוח במלחמה כוללת עם ישראל, הן מפני שהיא לא תהיה יעילה, והן משום שאיראן, חיזבאללה ולבנון כולה ישלמו מחיר כבד בדומה לזה שמשלמת עזה.
המטרה השנייה של הנשיא האמריקני היא להבטיח שיינקטו צעדים הומניטריים כלפי האוכלוסייה העזתית באופן שיסייע לארה"ב להעניק לישראל את התמיכה והלגיטימציה הבינלאומית והאמריקנית למצות את המהלכים ההתקפיים ברצועה, שיימשכו זמן רב יחסית, כנראה כמה חודשים. לביידן חשוב לשמר את התמיכה בו בקונגרס, ובעיקר של האגף הליברלי במפלגה הדמוקרטית, כדי שיוכל להמשיך להעניק לישראל סיוע מכל הסוגים.
לנשיא האמריקני יש עוד יעד פוליטי פנימי. הוא יודע שהמלחמה שבה נתונה ישראל זוכה לתמיכת דעת הקהל האמריקנית, שרואה בטבח 7 באוקטובר מקבילה למתקפה של אל-קאעידה ב-11 בספטמבר ולאכזריות של דעאש בהשתלטותו על חלקים נרחבים במזרח התיכון באמצעות אסטרטגיית הפחדה אכזרית. ביידן מעוניין לנצל את האהדה הזו לסוגייה הישראלית כדי להגביר את התמיכה בו ואת סיכוייו בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב בסוף 2024.
ביממה הקרובה יוריד צה"ל הילוך כדי לא להעיב על ביקור התמיכה ההיסטורי של נשיא אמריקני בישראל הנמצאת בעיצומה של מלחמה. הביקור הזה מסמן שהחיבור בין ישראל לארה"ב הוא הרבה מעבר לידידות, והוא אינו מצריך ברית הגנה פורמלית כדי שהאמריקנים יתייצבו בצורה שאין מלאה ממנה לצד ישראל. ביידן רוצה שהמסר האסטרטגי הזה ייקלט היטב גם בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובכל רחבי המזרח התיכון.