המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התייחס בצהריים (שלישי) לראשונה לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ולבנון אתמול במבנה ליד שגרירות איראן בדמשק. הוא אמר כי איראן תנקום באמצעות אנשיה - וקבע כי "ישראל תתחרט על המתקפה שלה על המשלחת האיראנית בסוריה", כלשונו. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט אמר, פחות מיממה אחרי התקיפה, כי "מטרתנו לפעול בכל מקום נגד התעצמות אויבינו ולגבות מחיר כבד מאוד על פעולה נגד ישראל".
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי , דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק, שר הביטחון יואב גלנט
עלי חמינאי , דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק, שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: EPA / SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT, רויטרס / Firas Makdesi, אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

לפי דיווחים זרים, סמוך לשעה 17:00 אתמול שוגרו שישה טילים ממטוסי F-35 לעבר מבנה ליד שגרירות איראן בסוריה. בכיר כוח קודס חסן מהדווי (בשמו האיראני - מוחמד רזא זאהדי) חוסל, ולצידו עוד שישה אנשי משמרות המהפכה - כולל סגנו. מהדווי היה קצין בכיר במשמרות המהפכה, ששימש כשליח איראן לפקד על כוח קודס בלבנון ובסוריה. בתפקידיו השונים הוא היה למעשה גם ראש אגף מבצעים, גם מפקד כוחות היבשה וגם מפקד כוחות האוויר במשמרות המהפכה.
הטלוויזיה האיראנית דיווחה היום כי מניין ההרוגים הכולל בתקיפה ליד השגרירות עומד על 13. שבעה מהם אזרחים איראנים, והשישה האחרים סורים.
השר גלנט, שלמעשה רמז כי ישראל עומדת מאחורי החיסול הנועז והחריג, אמר בדיון עם חברי ועדת החוץ והביטחון בלשכתו בקריה: "אנחנו נמצאים במלחמה רב-זירתית, בהתקפה ובהגנה. אנחנו מקבלים לכך עדות בכל יום, כולל בימים האחרונים, ופועלים בכל מקום בכל יום כדי למנוע את ההתעצמות של האויבים שלנו וכדי להבהיר לכל מי שפועל כנגדנו, בכל רחבי המזרח התיכון, שהמחיר על פעולה כנגד ישראל, יהיה מחיר כבד".
ישראל, נזכיר, לא לקחה אחריות על החיסול. היא עדכנה את ארה"ב כמה דקות לפני החיסול. בניו יורק טיימס ציטטו אמש ארבעה גורמים ישראלים שאומרים כי צה"ל עומד מאחורי הפעולה. לפי הדיווח, היעד היה "פגישה סודית" של גורמי מודיעין איראניים בכירים מכוח קודס, לצד בכירים בג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. הג'יהאד עצמו לא הודיע עד כה על הרוגים בתקיפה.
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
(צילום: רויטרס / Firas Makdesi)

באיראן לא קיבלו את הטענות שפורסמו בשעות הלילה בארה"ב, לפיהן לוושינגטון לא היה מידע מקדים - וכי היא עודכנה כשהמטוסים היו בדרך ליעד. עלי שמחאני, יועצו של חמינאי ששימש בעבר גם ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן, אמר כי "ישראל ביצעה טעות חמורה והיא חייבת לשאת במחיר כבד על מה שעשתה. אם וושינגטון ידעה או לא ידעה, זה לא משפיע על אחריותה הישירה לפשע הזה".
באיראן טענו תחילה כי התקיפה כוונה לעבר מבנה הקונסוליה, ונהרגו בה גם דיפלומטים - בניסיון להציג את ישראל כמי שמפרה את החוק הבינלאומי. בישראל דחו טענה זו בתוקף - ואמרו כי הקונסוליה האיראנית בסוריה נמצאת בכלל בלטקיה. המבנה שהותקף שימש למעשה כמפקדה צבאית של ממש ששימשה את כוח קודס - גם אם הייתה שייכת כביכול לשגרירות ונהנתה מחסותה. גורמים ישראלים הבהירו ל"ניו יורק טיימס" כי מסיבות אלה מדובר במטרה צבאית לגיטימית שלא נהנית מההגנה השמורה לקונסוליה.
מהדווי עצמו, כאמור, היה איש צבא, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, שבמובנים מסוימים משפיע על ישראל הרבה יותר ממפקד הכוח כולו איסמעיל קאאני. בין השאר הוא ריכז תחתיו את כל מה שהיה קשור להכוונת אמל"ח ונשק, וגם הכווין פעולות טרור בתוך ישראל. בכיכר פלסטין בטהרן התכנסו אמש מפגינים בטהרן, ושרפו דגלי ישראל וארה"ב במחאה נגד החיסול.