בית המשפט הצבאי בסאלם הרשיע הבוקר (יום ד') את המחבל מוחמד כבהא, על פי הודאתו, ברצח אסתר הורגן ז"ל, אם לשישה מהיישוב טל מנשה בצפון השומרון, שהייתה בת 52 במותה. הוא הורשע בסעיף עבירה של גרימת מוות בכוונה, עבירה המקבילה לרצח, ובשורת עבירות נוספות. כבהא רצח את הורגן באמצעות מכות אבן לפני כעשרה חודשים, כאשר דרכי השניים נקלעו במקרה ביער ריחן הסמוך ליישוב מגוריה.
הרצח אירע ב-20 בדצמבר אשתקד. על פי כתב האישום שהגישה הפרקליטות הצבאית המחבל בן ה-40 אסף פטריות ביער ריחן, תוך שהוא מתכוון גם לבצע פיגוע ומחכה לקורבן. הוא פגש בהורגן שיצאה לריצת בוקר ביער, וכאשר מבטיהם הצטלבו - היא החלה לברוח תוך שהוא דולק בעקבותיה. אחרי כ-15 מטרים השיג אותה. המחבל אחז בידיה תוך שהיא צועקת, השליך אותה לעבר גל אבנים, הרים אבן והכה בראשה עד שגופה הפסיק לזוז וקולה נדם.
4 צפייה בגלריה
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
המחבל מוחמד כבהא בבית המשפט. החליט לנקום אחרי מות חברו בכלא
(צילום: אלישע בן קימון)
4 צפייה בגלריה
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
(צילום: אלישע בן קימון)
4 צפייה בגלריה
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
מוחמד כבהא בהרשעתו בבית המשפט
(צילום: אלישע בן קימון)
4 צפייה בגלריה
אסתר הורגן
אסתר הורגן
אסתר הורגן ז"ל. אם לשישה, שרק רצתה לצאת לטיול
לאחר הרצח חזר המחבל לביתו, התקלח, החליף בגדים ונמלט להרים. הוא נעצר בתום מצוד נרחב שנמשך ארבעה ימים. כחודש וחצי לאחר הפיגוע ביתו של כבהא בכפר טורה שבאזור ג'נין נהרס חלקית. על פי כתב האישום ההחלטה לבצע פיגוע גמלה בלבו של כבהא לאחר שחברו, האסיר כאמל אבו וער, מת בכלא הישראלי. בכתב האישום צוין כי כבהא בחן מספר אפשרויות לפיגוע, ואף שקל לירות על חיילים, אך ויתר על הרעיון בשל "מחירו הגבוה של כלי הנשק".
במהלך הקראת כתב האישום ישבו בני משפחתה של אסתר ז"ל, בעלה בנימין ושני ילדיו, כשהם מחזיקים ידיים ועוצמים עיניים בכאב רב למשמע פרטי הרצח. במשפחה מסרו בעקבות ההרשעה: "אנחנו שבעי רצון מהרשעתו של המחבל על פי הודאתו היום בבית המשפט. צעד זה מקדם אותנו מאוד לקראת סיום ההליך המשפטי שנמשך כבר זמן רב מדי. המחבל צריך לבוא על עונשו במלוא חומרת הדין, ולהירקב מאחורי סורג ובריח עד סוף ימיו".


במשפחה הביעו צער על כך ש"ששולחיו של הרוצח אינם יושבים לצידו על ספסל הנאשמים. הכוונה היא לרשות הפלסטינית ולעומד בראשה אשר מעודדים את הטרור על ידי עלילות דם וחינוך לשנאה והרג, ומשלמים סכומי עתק למחבלים ולמשפחותיהם לאחר מעשה. העמדה לדין אישית של ראשי הרשות הפלסטינית על שליחה ותשלום לשכירי חרב לרצוח יהודים תהווה אולי הרתעה משמעותית יותר ותמנע, או לפחות תפחית את הסיכויים לרצח הבא".
סא"ל (במיל') ועו"ד מוריס הירש, שמייצג את משפחת הורגן, הוסיף: "המחבל השפל שרצח את אסתר לא פעל בוואקום. ההסתה שמשמיעה הרשות הפלסטינית והתגמולים שהיא משלמת לכל מחבל תרמו תרומה משמעותית ומהותית לביצוע הרצח המזוויעה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון לשנות את מדיניותם ולפעול בתקיפת כלפי בכירי הרשות הפלסטינית, שמסיתים לרצח יהודים ולחיסול מדיניות הרשות הפלסטינית לשלם תגמולי למחבלים".
בנימין הורגן, בעלה של אסתר ז"ל, נפגש באפריל השנה עם פלסטינים בגוש עציון, ובמהלך המפגש אמר: "יש פלסטינים שמתנגדים לדרך הטרור. לקחתי על עצמי עם ילדיי להמשיך את דרכה של אסתר. היא אהבה את החיים, אהבה כל אחד וכל מקום ואהבה באופן מיוחד את ארץ ישראל. אנחנו גרים בשומרון ונמשיך לגור שם כי אנחנו מאמינים שזה המקום שלנו, אבל אנחנו מבינים שזה גם המקום של אחרים - ויש מקום לכולם אם רוצים לחיות בשלום. האפשרות היחידה היא שנכיר אחד את השני. לא חייבים להסכים אבל חייבים לדבר וזו המטרה".