אם ההחלטות בישראל היו מתקבלות על-ידי אנשי מקצוע בלבד - הן היו שונות. כך אמר אחר הצהריים פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, בהתייחסו לשאלת ynet בנוגע לגניזת חלקים גדולים מתוכניתו בלחץ השרים החרדים.
שעות ספורות לפני הטלת המגבלות, אמר פרופ' גמזו בתדרוך כי רמת התחלואה בישראל גבוהה גם בערים הירוקות וכי אין הרבה ערים בעולם כמו היישובים האדומים. "אל תכעסו עליי", אמר וקרא לציית להגבלות. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
4 צפייה בגלריה
פרופ' גמזו לקראת הסגר הלילי: "היקף התחלואה גדול גם בערים ירוקות"
פרופ' גמזו לקראת הסגר הלילי: "היקף התחלואה גדול גם בערים ירוקות"
פרופ' גמזו בתדרוך השבועי
(צילום: לע"מ)


גמזו אמר בפתח דבריו כי "זהו יום לא פשוט ומורכב להרבה תושבים במדינת ישראל. אנחנו מתחילים עוצר לילי והגבלות מאוד משמעותיות. צריך לדעת שאנחנו נמצאים עם יום שני של מעל ל-3000 נדבקים. אנחנו בודקים הרבה ומוצאים הרבה מאוד מאומתים".
גמזו התייחס לתוכנית הרמזור שלו, ואמר כי הוא "משוכנע שערים אדומות יכולות להפוך להיות כתומות. אומרים לי שניהול הרמזור הרבה יותר מתאים ברגע שאתה לא בשיאה של מגפה. אני יכול להסכים עם זה, אבל זה תהליך שלוקח הרבה זמן".
4 צפייה בגלריה
הכנות לסגר
הכנות לסגר
מחסומים בבני ברק לפני הסגר, היום
(צילום: ניצן דרור)

גמזו אמר כי חייבים לעצור את התחלואה והוסיף: "היום 40 ערים נכנסות לעוצר לילי החל מהשעה 19:00 בערב. אני יודע שמופנה אליי כעס ותסכול, הרבה מאוד קושי. אני מבין את הקושי, קשה לי אישית עם זה. אני יודע שהממשלה בסופו של דבר הכריעה לקבל את ההחלטה הזו, וזו החלטה קשה. אנחנו צריכים לעצור התקהלויות מדביקות ובטח בערים אדומות. שיעור התחלואה בערים האדומות הוא מהגבוה בעולם".

פרויקטור הקורונה הזהיר מפני עלייה בתחלואה בחגי תשרי המתקרבים, ואמר כי "שבוע לפני ראש השנה זה השלב לעצור ולראות את תמונת התחלואה ולתכנן איך אנו רואים את חגי תשרי. זו תקופה שאני חייב לכוון נכון, חגי תשרי זו לא תקופה להקטין את התחלואה, ארוחות והתכנסויות עלולות להגדיל אותה".
גמזו אמר שיציג ביום חמישי בפני שרי הממשלה את המתווה שלו לניהול הקורונה בחגים, וקרא לאנשים ללכת ולהיבדק. "יש לנו 3,000 מאומתים ביום, ואנו עושים המון בדיקות, וכן, לכו לעשות בדיקות. כשאני רואה המון בדיקות, הרבה מאומתים ושיעור בדיקות חיובי שיורד לי, זה דווקא חדשות טובות".
גמזו התייחס לתחלואה בחברה הערבית, ואמר כי "ראשי הרשויות עצמם מבינים את החשיבות למשל בעצירת החתונות. אנו רואים כי למעלה מ60% מההדבקות בחברה הערבית נובעות מהחתונות".
גמזו התייחס לפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet על התוכנית להשבתת הלימודים בתקופת החגים: "אנחנו כרגע אוספים את הנתונים ורואים מה קורה במערכת החינוך מבחינת תלמידים מאומתים. אנחנו לומדים את זה ועד שאגיע לקבינט יהיו לי נתונים יותר טובים".

פרויקטור הקורונה התייחס בתדרוך לשאלת ynet בנוגע לגניזת חלקים גדולים מתוכניתו בלחץ השרים החרדים. "אתה מביא צעדים לשרי הממשלה והם צריכים לעשות שיקולים. חלק מהשיקולים הם לא רק האפקט האפידמיולוגי ולפעמים יש שיקולים שנובעים מראשי הרשויות והערים. האחריות עליהם בסופו של דבר. ברור שההחלטה הייתה אחרת אם היו שם רק אנשי מקצוע, אבל יש שיקולים אחרים. אני חושב שצריך לקבל את זה, לפעמים זה מסתכל ומכעיס".
עוצר לילי ב-40 ערים או שכונות - למשך שבוע דבריו של גמזו נאמרו ברקע ההחלטה הבוקר של ועדת השרים לאישור מגבלות, לאשר עוצר לילי על 40 ערים או שכונות בתוך ערים, שיימשך שבוע, עד ליום שלישי הבא. העוצר יתקיים בין השעות 19:00 ל-05:00 לפנות בוקר.
מהרשימה שאושרה עולה כי היקף העוצר בערים מסוימות הצטמצם משמעותית, ובהן אשדוד, אשקלון ואילת שבה יוטל עוצר על שכונה אחת בלבד שנמצאת במרחק רב מאזור המלונות, כך שהיקף הפגיעה בתיירות יקטן משמעותית.

בתוך כך יש להזכיר כי אין קשר בין העוצר הלילי שיוטל על הערים הערב לתכנית הרמזור המקורית של גמזו, ושבעקבות לחצי החרדים - הוחלט בסופו של דבר להחיל עוצר לילי על שורה ארוכה של יישובים במקום סגר מחמיר על שמונה עד עשרה יישובים, רובם ערביים וחרדיים.
בראיון ל-ynet ו-'ידיעות אחרונות', אמר אתמול פרופ' גמזו כי "היממה האחרונה הייתה מורכבת. הבנתי שאני צריך לחשב מסלול מחדש בהקשר של ההגבלות על הערים האדומות, אבל בלי לאבד עשתונות. לא תמיד נעים כשלא מקבלים את ההמלצות שלך אבל צריך להיות בוגר, להסתכל על התמונה הכוללת ולעשות הכי טוב שאפשר במצב הנתון, כדי לעזור לכל הערים האדומות להוריד תחלואה".

בהמשך אמר גמזו: "אני צריך לנהל מגפה. לפעמים כשחלק מהצעדים לא מתקדמים אז אני צריך לנהל את זה באופן שזה כן יהיה אפשרי. זה לא אומר שאם אתה לא מצליח בכיוון מסוים אתה מרים ידיים ומאבד כוח. ההרס יכול להיות יותר גדול. האם התפשרתי? מה פתאום. הקבינט קיבל החלטה והבנתי שאין מצב אחר. את דעתי אני לא שיניתי. גם תחת הארטילריה שעברתי לא שיניתי את דעתי. זה שהחליטו אחרת בגלל מורכבויות של גורמים רבים, אני מכבד את זה. זה לא משנה, ואסור שזה יחליש אותי ויוריד לי רוח מהמפרשים".
בתוך כך, בישיבת הקבינט הקרובה צפוי להתקיים דיון נוסף בשאלת הסגר הכללי וביתר שאת בתקופת חגים, ואולם בשלב זה נראה כי לא צפויה להתקבל החלטה בנושא. הבוקר כאמור פורסם ב-ynet וב-'ידיעות אחרונות' כי הצעה נוספת אשר נשקלת בימים אלו היא השבתה של כלל מערכת החינוך במדינה בתקופת החגים, וזאת על מנת למנוע את העברת הנגיף מתלמידים ליתר בני המשפחה בזמן ההתכנסויות המשפחתיות.