6 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
פתחי חאזם מבוקש מאז שבנו המחבל חוסל. זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף
(צילום: EPA)
פתחי חאזם, אביו של המחבל רעד חאזם שרצח שלושה ישראלים בפיגוע בדיזנגוף בחודש אפריל האחרון, הועבר בימים האחרונים מג'נין לרמאללה ואושפז בבית חולים לאחר שמצבו תואר כ"קשה". מאז הפיגוע בלב תל אביב הפך אביו של המחבל לסמל פלסטיני שלא מפסיק להסית נגד ישראל, זכה להגנה של חמושי הג'יהאד האיסלאמי - וליבה את פעילות הטרור במחנה הפליטים ג'נין. חאזם בן ה-59 הועבר לרמאללה בעקבות בעיה בריאותית, אולם התפתחות זו עוררה תהיות אם מצבו באמת קשה או שמא הרשות הפלסטינית ניצלה זאת לצורך הרחקתו ממחנה הפליטים כאמצעי למיגור קיני הטרור שם - לאחר שלא הצליחה לשכנעו להסגיר את עצמו.
לחאזם, שיש המגדירים אותו "מבוקש מס' 1", קשה להתנייד אפילו בתוך מחנה הפליטים ובעיר ג'נין עצמה. הוא כמעט ואינו מופיע בציבור, מתנהל כמבוקש ומסתובב יחד עם המבוקשים הצעירים ממנו בהרבה - מה שזיכה אותו בקרב הפלסטינים בכינוי "האבא של הלוחמים". הוא יוצא ממקום מחבואו בעיקר לצורך השתתפות בהלוויות של מחבלים, והחמושים מחכים לשמוע את נאומיו שנתפסים כמשמעותיים. הוא זוכה לאהדה גם מחוץ לגדה המערבית - ובמחנה הפליטים בורג' אלבראג'נה שליד ביירות אף צויר דיוקנו על אחד הקירות יחד עם הכיתוב "אנו נוקמים" בעברית ובערבית.
6 צפייה בגלריה
פתחי חאזם בבית החולים
פתחי חאזם בבית החולים
פתחי חאזם בבית החולים
6 צפייה בגלריה
פתחי חאזם זוכה לאהדה חוצה גבולות במחנה הפליטים הפלסטיני בורג' אלבראג'נה שליד ביירות
פתחי חאזם זוכה לאהדה חוצה גבולות במחנה הפליטים הפלסטיני בורג' אלבראג'נה שליד ביירות
"אנו נוקמים". דיוקנו של פתחי חאזם על קיר במחנה הפליטים בורג' אלבראג'נה שליד ביירות
לפני יומיים חלה עלייה פתאומית ברמת הסוכר בדמו והוא גם סבל מדלקת ריאות קשה - מה שהצריך את העברתו לטיפול רפואי והוא אושפז בבית החולים "H Clinic" ברמאללה. על פי מידע שפורסם בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה, בכיר כוחות הביטחון ברשות הפלסטינית נידאל אבו דוכאן העביר את חאזם לרמאללה ברכב שנמצא בבעלות השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח - שסומן כבר כיורשו של אבו מאזן.
הדיווח העלה את השאלה כיצד ניתן להסיע מבוקש כמו חאזם, שקשה לו לעבור אפילו בתוך העיר ג'נין עצמה - עד רמאללה - נסיעה של כשעתיים ברכב שדורשת מעבר במחסומים, מבלי שהדבר ידרוש התערבות ותיאום מצד הדרגים הגבוהים ביותר וראשי שירותי הביטחון הפלסטיניים, כולל יו"ר הרשות עצמו?
אל מול השאלות והספקות הללו, ציין בן משפחת חאזם בריאיון ל"אל-אחבאר" כי "במשך זמן רב הרשות מנסה לשכנע את פתחי חאזם להסגיר את עצמו, במטרה לסיים את מצב ההתנגדות במחנה". הוא הוסיף כי האיש "סבל ממחלה בריאותית קשה ואנשים סביבו שטיפלו בו התעקשו להוציא אותו מהמחנה לצורך טיפול. אבל אין לשלול שהרשות ניצלה את המצב ליישום תוכניתה". כעת נשאלת השאלה האם חאזם יאלץ להישאר ברמאללה גם לאחר החלמתו - ויימנע ממנו לחזור למחנה הפליטים ג'נין, כפי שנעשה בעבר עם מבוקשים אחרים.
6 צפייה בגלריה
 תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
 תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן. שלושת הנרצחים בפיגוע בתל אביב
הציבור הישראלי התוודע לדמותו של פתחי חאזם, זמן קצר לאחר שנחשפה זהותו של המחבל רעד חאזם שרצח ברחוב דיזנגוף את איתם מגיני, תומר מורד וברק לופן - ופצע 14 נוספים בהם שלושה שמצבם הוגדר קשה. שעות אחרי חיסול בנו ביפו למחרת הפיגוע, בנאום שנשא בלהט במרפסת ביתו ושהפך לוויראלי בקרב הפלסטינים, אמר למאות האנשים שהגיעו לנחמו: "אתם תראו את הניצחון ואת השינוי בשנים הבאות ובימים הקרובים. אללה יטהר את מסגד אל-אקצא מטומאת הכובשים".
מאותו הרגע, מיד אחרי הדברים שנשא, הבין האב שהוא עשוי להיעצר לחקירה בידי מערכת הביטחון הישראלית ומאז הוא ובנו השני עבד חאזם ירדו למחתרת והחלו להסתתר, בחסותם של חמושי מחנה הפליטים ג'נין. פתחי חאזם שירת בעבר כמפקד הביטחון הלאומי הפלסטיני בשכם, תפקיד המקביל בצה"ל למח"ט גזרת שכם. במהלך שנותיו במנגנונים הוא נודע כאדם לא יציב שהסתכסך עם גורמים רבים במנגנונים.
6 צפייה בגלריה
 המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
 המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם
6 צפייה בגלריה
עבד חאזם
עבד חאזם
חוסל גם. עבד חאזם, בנו השני של פתחי חאזם
שמו של פתחי חאזם עלה לאחרונה גם על ידי גורמים ביטחוניים ישראליים שהאשימו כי הוא היה "המוח" מאחורי הרעיון של חטיפת גופת הנער הדרוזי טירן פרו מבית החולים איבן סינא שבג'נין. נזכיר כי החמושים הפלסטינים שהחזיקו בגופת הנער העבירו רשימה שמית של 16 מחבלים שחוסלו על ידי ישראל ושהיא עדיין מחזיקה בגופותיהם - ובין השמות שצוינו היה גם המחבל רעד חאזם.
בספטמבר האחרון חוסל עבד חאזם, בנו השני של פתחי חאזם, בחילופי אש במחנה הפליטים ג'נין. גם אחמד עלאוונה, איש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שהשתתף בחילופי האש, נורה למוות. חאזם ועלאוונה, כך לפי צה"ל, היו מעורבים במספר פיגועי ירי, בהם הירי לעבר טרקטור של משרד הביטחון סמוך לכפר ג'למה. בהודעת דובר צה"ל נטען כי המבוקשים "עסקו בהוצאת פיגועים משמעותיים נוספים".